Matsedeln

Alla inlägg under januari 2012

Av Neta - 16 januari 2012 00:33

  Lånad bild.


Hade skinka kvar efter pajen i fredags så jag tänkte göra en Carbonara idag på det isf bacon. Men det hade vi alldeles för lite grädde hemma för och ingen orkade gå till affären så det blev en annan variant.


Vi fräste skinktärningarna med 2 hackade gula lökar och lite champinjoner från frysen, fast jag tinade dom i micron först.

Hällde på en oxfond gjord på 1.5 dl matlagningsgrädde och 3.5 dl vatten och lät det puttra i 5 min, mot slutet tillsatte vi en hackad röd paprika och så redde vi av med maizenaredning och åt med spagetti och sallad, helt ok tydligen för det blev soprent i grytan.   

Kanske lite mer vardagsmat än söndagsmat men vem bryr sig? Inte jag iaf   


Någon skrev och ville att jag skulle tala om vad vi åt till lunch också men vi äter oftast rester från gårdagens middag när vi är själva på vardagarna L o jag så det är inte mkt o skriva om, har vi inga rester blir det en varmkorv, en omeltt eller något annat enkelt bara. På helgerna äter vi så sen frukost att det ofta blir typ frunch, då har vi ägg i någon form och har lite mer pålägg än ost o skinka som vi oftast har till vardags, gör i ordning juice och har lite gott bröd till. Händer att man tar fram några köttbullar eller fräser på lite bacon också. Rätt smidigt om man ska in till stan och handla. Sen försöker vi ha någon form av fika om vi är hemma och åker man till stan blir det att man går o fikar nånstans.

Frukost på vardagarna så här års blir oftast bara te med honung och ett par mackor, en frukt och sen avslutar jag med en kopp kaffe. När jag jobbade åt jag yoghurt med lite bär i också men oftast inte när jag bara går hemma.

Av Neta - 15 januari 2012 01:11

Äldsta dotra fyllde 25 idag, kom hit med famnen full av mat och hamster redan igår för hon ville vakna här. Hon bor ju bara i en liten etta iofs med riktigt kök så vi har varit där och ätit också men hon ville bjuda på middag här hemma nu iaf.

Så hon grattades så klart redan till frukost med smycken, ministekpanna och bok :)

Var bara vi närmaste som firade idag för nästa lö har hon lånat huset igen, och ska ha övrig släkt o vänner här på salladsbuffé, ja vi får också vara med.   


Så idag fick vi kycklingfilé med rödvinsås och potatisstrudel. Det där sista var ju en nyhet men hon ville göra nån kul potatis och då inte bara kulpotatis....  


 


Potatisstrudel

 


 1 ark smördeg ca 30 x 30, tinad
3 st bakpotatisar, skalade och rivna
 1 st vårlök, strimlad
 2 msk vita sesamfrön
 1 st ägg, uppvispat
Lite salt och peppar

 

Sätt ugnen på ca 180 gr

Stek den rivna potatisen samt vårlöken lite lätt i smör, salta och peppra. Låt svalna.

Rulla ut ett smördegsark och fördela potatis/lökröran på ena sidan, rulla ihop till en rulle.

. Pensla rullen med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.

Tillaga i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Skär i 5 cm tjocka bitar vid servering.

 

Det var faktiskt riktigt gott, vår blev kanske aningens för dåligt salt men det är ju nästan typenligt när det gäller potatis, går det att salta den för mycket? Jo jag vet en bloggläsare som gjorde mina potatisklyftor häromdan iofs och glömde dom i salt....    men annars.

Elle hade sett det här på "Halv 8" och nog kan jag tänka mig att göra det fler ggr.

 

Rödvinssåsen gjorde vi på känn, 3 dl vatten + 1 msk kycklingfond, 1 dl matlagningsgrädde, 1 dl rödvin fick koka 3 min med en nypa timjan i, och sen redde vi med maizenaredning. Salt o peppar förstås.

 

Kycklingfiléerna stekte hon i ugnen, penslade med smör o soja och lite grillkrydda på.

 

Fick en cheescake till kaffet med citronkladd och jordgubbar och smultron från trädgården i gelé.

 

Mumsfilibabbamiddag va det   Tack för den hjärtat!

 

Av Neta - 14 januari 2012 16:06

   Mitt misstag idag ser ut så här, ja eller den blev god.   


Jag skulle ta fram purjo till pajen igår och snabbtina den i micron, bara det att när jag tog ut den så hade den förvandlats till bondbönor   

Då fanns inte tid till att fixa något med dom men idag hittade jag recept på Bondbönsoppa, har inte gjort det tidigare bara fått av mormor    men som vanligt måste jag ju sätta min touch på den.


 




Bondbönssoppa

För 6 personer.

½ l rensade bondbönor
1 morot
1 ½ msk smör el . växt-margarin
4 msk mjöl
1 ½ l vatten el . svag el . vegetarisk buljong
3 - 4 dl mjölk
Salt
Vitpeppar
½ msk hackad persilja

 

Gör så här

Smör och mjöl fräsas tillsammans,
och buljongen spädes på.
Bondbönorna sköljas och läggas ner i soppan jämte den skrapade och i skivor skurna moroten.
Mjölken spädes på, och soppan får koka tills
bönorna äro fullkomligt mjuka, vartill åtgår omkr.
½ timme, och soppan avsmakas.
Under kokningen rör man ofta i soppan.


 

 Hade bara Du Chef Höns, minskade vattnet till 1 l och tog i lite torkad gul lök från början och gräslök ist för persilja.

Urgott!! Så Mi o Ma tar gärna mot mer purj... nej bondbönor ;)

Paj

Av Neta - 13 januari 2012 17:10

Paj är bra fredagsmysmat här, alla gillar det även om vissa petar ur t.ex svamp    

Ikväll blir det en quich med ost & skinka, lite purjo och röd paprika åker i också för färgens skull.


Pajdeg av vetemjöl

 

2.5 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

125 gr smör

1-2 msk vatten


Hacka ihop, gärna i matberedare

Vila 1 timme i kylen

tryck ut den i smord pajform

Förgräddas i 200 gr 10 min

 

Tärnar skinka, strimla purjo och kör den nån minut i micron, skär en röd spetspaprika i ringar och lägg det i det förgräddade skalet.

Fördela riven ost (ganska grovt riven) över det, går väl åt 2-3 dl, vispa hop 3 ägg och 2.5 dl mjölk, krydda det med salt, peppar och lite paprikapulver, grädda på 22 gr i ca 40 min.

Låt den stå till sig lite innan ni äter, en är godast ljum.

 

Egentligen är det ju bara fantasin som sätter stopp för vad man har i en paj, men ost, ägg, mjölk och kryddor är ju det som gör pajen.

 

Har även en pajdeg som inte behöver förgräddas

 

DEG:

50 g smör

 

4 dl mjöl

 

1 ½ dl mjölk

 

2 tsk bakpulver

 

tryck ut den i formen, nagga fyll och grädda.

 

Går ju också bra att göra galler eller lock över sin paj om man vill det.

Förutom de traditionella pajdegarna kan man använda fryst, tinad smördeg, blir lite frasigare och lyxigare. pensla ev galler eller lock med uppvispat ägg då.



Av Neta - 11 januari 2012 19:33

Varit i stan och handlat lite i matväg, kommer hem och blodsockret är i tårna på allihop, vad gör man då? Jo min älskade lillskrutta ställde sig och stekte bacon och ägg, och värmde vita bönor i tomatsås medans jag blev beordrad att "sätt dig och spela Tepz"    Goungen!

Nu gjorde jag inte det men hann gå igenom mailen iaf och pusta lite efter stadsresan.


Brukar ni köpa färdiga sådana bönor eller gör ni själva? Jag har lite konserver för jourbruk i förrådet men godast blir det ju om man gör själv. Händer t.o.m att jag kokar och fryser in bönor själv. Men oavsett egna eller burkdito så kokar du hop lite lök, vitlök, kross tomater + ½ brk vatten och valfria kryddor, red av med lite maizena och mildra om det behövs med lite grädde, 1-2 msk. Rör i bönorna och avnjut med fläsk, bacon eller en korvsnutt. Gott sörrö!  

Av Neta - 10 januari 2012 23:37

Reklamen svämmar över av 10-kr varor och billig frukt och visst är det väl bra på många sätt. Gillar man blodpudding så kan man ju leva riktigt billigt. Jag är ingen älskare av det men kan äta om jag får knapersteka den och ev ha lite bacon och stekta äppelklyftor till, ja äpplena är ett måste prcis som lingonsylten men bacon är väl bonus då kanske ;) men det åts väl mer som snabba luncher när man var hemma med barnen, dom gillade det och det gick snabbt.


Annars gör jag mycket soppa när plånboken tunnas ut, i värsta fall går det ju att göra en god soppa på lite rester, frysta grönsaker och buljong. Har ju också svamp i frysen och en svampsoppa är ju inte fel heller, gör bara en tunn stuvning liksom....


Ägg är ju mättsamt men pannkaka tycker jag bara är bukfylla, man blir tvärmätt efter 2 st och sen är man hungrig efter 2 timmar igen. När dom fick pannkaka i skolan visste man att melliset måste vara ett "matigt" sånt. Nej då gör jag hellre en omelett och lägger till lite grönsaker, går ju lägga rester i en omelett också.


Korv är billigt nu också ser jag och 6 pkt bacon för 50 kr är väl billigt, gillar kokt falukorv med senapssås, korv stroganoff och så den hederliga stekta med potatis, spenat och stekt ägg. Men även texmexfalu som E har letat rätt på efter att vi åt något liknande ute en gång, bra "barnmat" också ju.


Texmexfalu



400-500g falukorv
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
½ p tacokrydda (20g)
1 burk krossade tomater
½ burk tacosås
1 matlagningsgrädde (2.5 dl)
2 paprikor
fryst majs

Strimla korven och skiva löken.
Bryn det. Hacka vitlöken och ha i den.
Tillsätt kryddan, tomaterna och tacosåsen.
Strimla paprikan och ha i den, majs och grädde.
Låt koka ihop och smaka ev av m salt och peppar.

Servera med potatis, ris eller pasta o sallad.

 

Både E o jag är medlemmar på Matklubben.se och där har hon idag startat en potatistråd efter att hon själv gjort rårakor idag. Ska bli kul och se om det dyker upp nåt kul där.

 

Idag åt vi köttfärslimpa med potatis, sås, lingon och majs. Hade köttfärslimpan färdig i frysen. Så gott, ledsnar aldrig på det. I morgon lurar jag på någon soppa vi får se vad det blir :) Ska också göra mig en "vänskap" i morgon så man har färdig sallad i kylen, nu när vi bara är 3 räcker en sats dryga veckan.

 

VÄNSKAPSSALLAD.

 

1 l strimlad vitkål

 

5 grovrivna morötter

 

1grön & 1 röd paprika i strimlor

 

1 fint strimlad purjo

 

2-3 tunt skivade saltgurkor, el. ättiksgurkor

 

 

DRESSING:

Blanda och koka upp,

 

1 dl rapsolja

 

1dl äppelcidervinäger

 

1 tsk salt

 

1 msk socker (utesluts om du tar ättiksgurka)

 

3-4 tsk salladskrydda

 

Blanda alla grönsaker, gärna i en plastskål med lock.

Häll den kokande dressingen över.

Sätt på locket, skaka så allt blandar sig.

Låt locket sitta på några minuter.

Hållbar 1 vecka i kylen.

Av Neta - 9 januari 2012 20:38

  Har ni sett så läcker apelsinsaft kan se ut? Lite skillnad mot affärens pi**gula eller hur?    jag kan garantera att det är lika stor skillnad i smak också. Hemligheten är 3-4 blodapelsiner, eller röda apelsiner som en del kallar dom nu. Så vässa en potatisskalare eller varför inte kosta på en ny    ta fram det lättaste handlaget du har och skala apelsinerna tunt. Skulle det råka bli för tjockt så ta en skalkniv o skrapa bort det vita. Skräms inte av den stora mängden socker, skalen ger mkt smak men skulle det ändå bli för sött (finns ju olika söta apelsiner) är det bara pressa och sila i ett par apelsiner till.


APELSINSAFT

 

 

Till ca 3 l saft

 

2 kg apelsiner, om du tar hälften blodapelsiner blir det väldigt vacker färg.

1,8 l socker

2 msk citronsyra

1 l vatten

 

Tvätta och borsta apelsinerna mycket noga i varmt vatten och torka dem.

 

Skala av det yttersta gula skalet med en potatisskalare se till att inget av det vita kommer med, gör det så ändå skrapa bort det med en liten kniv.

 

Lägg skalet med sockret och citronsyran i en bunke.

 

Koka upp vattnet och häll det hett över skal- och sockerblandningen. Rör då och då, så att sockret löser sig under det att blandningen kallnar.

 

Klyv apelsinerna och pressa ur saften. Häll den i sockerblandningen, rör om och sila alltsammans.

 

Häll upp saften på kalla plastflaskor. Tillslut dem väl och frys saften. (Fyll inte för mkt då det expanderar i frysen.)

 

 

Maten idag blev rester av gårdagens gratäng, lat o bra mat   

 

 



Av Neta - 8 januari 2012 23:22

Fast den gjordes på fläskytterfilé vilket ju inte är något annat än en halv benfri kotlettrad. Min pappa som hade en charkuterifirma och åkte omkring i Luthagen i Uppsala och sålde fina filéer och annat till butikerna skulle vända sig i sin grav om han hade fått uppleva styckningsdetaljer som just detta eller t.ex nötbog. Jag är glad att han slapp det. Men det är ju gott och tillaga iaf.


        Idag täckte vi botten i en form med lite brytbönor som gått 4 min i micron med lite salt. Kokade lite råskalad potatis till mos. Stekte fläskytterfiléskivor o lade på bönorna.


       


Kokade en svampstuvning på champinjoner och matl.grädde, klickade mos som vi rörde i en äggula i runt kanterna och hällde stuvningen i mitten. Strödde på lite riven ost och gratinerade 20 min 225 gr. Kryddade allt det andra under resp. tillagning med salt o sv.peppar


Enkelt gott och framförallt bekvämt, gillar "allt i ett" gjorde sallad på romansallad, rödlök och röd spetspaprika som vi bara dressade väldigt lätt, 1 tsk av varje olja o vinäger + salt o peppar.

Åt framför TVn till programmet om BAO


 

Till fikat lite senare det absolut sista av hallon & marängtårtan


Och nu är det äntligen dags för vardagsmaten   



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards