Matsedeln

Alla inlägg under juli 2012

Av Neta - 30 juli 2012 22:49

     


Vissa sallader gillar man mer än andra och så är det med Ägg & baconsallad för mig. Knaperstekt bacon, pasta (tog vi idag i form av små stjärnor, som egentligen är tänkt till soppor) eller bulgur, sallad, gurka, tomat, paprika, rödlök, sockerärtor, hyvlad parmesan och idag åkte det i en skvätt kräftstjärtar också. Vitlökskrutonger från Lidl har jag alltid hemma numera, kostar en tia och man slipper tärna, steka och klassa med vitlök o olja. Jag har ju sagt er att på sommaren får man fuska ;) dom är för övrigt goda till kalla sommarsoppor också.

Jag dressar den med vit balsamico och olivolja idag även med min nya kungliga salladskrydda.


  Köpt i Brunneby i lördags och innehåller lite otippade saker. Lök, purjo, oliver, zucchini (squash) broccoli, spenat, salt, vitlök, peppar och paprika. Gjorde kryddsmör på den igår då blötte jag den först med lite olja så den fick mjukna innan jag knådade in den i smör och tillsatte lite citronsalt. Måste hitta den här i närheten också.


Hade lite Thousand islandsås på tallrikskanten också. Somrigare sallad finns nog inte för mig.

Jordgubbar är ju aldrig fel, kom hem lite blåbär från skogen idag också, lagom till frukostyoghurten bara men ändå   

Svampen plockade L som tvåa i "vår skog" va väl en 7-8 liter iaf så dom som stod där innan han hade nog inte ögonen med sig. Den puttrar på spisen nu. Kantarellerna börjar bli torra i kanterna på sina håll, vi skulle behöva mer regn nu ett tag (skrev jag just det där??)   

Av Neta - 29 juli 2012 23:51

   Lunchen första dan i Flentrakten blev egengjorda köttfärsmuffins med kaffe. Första kvällen i Söderköping hade jag faktiskt med mig kalla kycklingfilébitar som avnjöts med potatissallad, bröd, lite grönt och ett glas vitt vid bordet utanför vårt rum, där vi också kunde se delar av folklivet vid kanalen.

Glassen efteråt intogs inte vid glasscafét för där var det 75 m kö. Men vi hamnade på en altan mitt emot gästhamnen där 2 kulor glass kostade 25 kr, det priset gällde nog inte motsvarande på det andra stället. Här Elles kulor med lite mjukglass på toppen. Glassen var italiensk stod det och tillverkades där den såldes och det fanns 50 sorter..... Jag tog Tiramisu och marängsviss. Elle hittade en körsbärsglass som jag rekommenderar om ni går dit hon tog dessutom en polkagrisglass. Leffe tog också tiramisu och en romrussin.

Lunchen innan vi for vidare dan efter intogs på grillen bredvid Hemköp, kycklingkebab och ris med vitlökssås, vansinnigt god kryddning på den kycklingkebaben. Vitlökssåsen var dock lite syrlig och väldigt tunn.


Hos vännerna i Oskarshamn serverades första kvällen en köttfärsrulle inlindad i skinka, serverades med ris. Lunch dan efter blev paella och till middag fläskfilé och potatis.

Till Öland på torsdagen och där körde vi full picknicklunch vid 11.30, kycklingspett, pastasallad, bröd, vattenmelon och brieost. Middagen intogs i Kalmar väldigt sent, vi hamnade på Harrys där L o jag åt fläskfilé med potatisgratäng, vännerna tog oxfilé och E kamben med strips. Mellan där hann vi med glass och fika med munkar + en melliskorv med bröd.


I fredags sa vi tack för oss och for mot Linköping, lunchpaus på en scangrill i Kisa som vi tror hette Almas, tog en köttbullar med mos och blev positivt överraskade, kände direkt att det inte var pulvermos. Gissade på fryst kanske men si dom gjorde det själva så skippa stripsen om ni far förbi där och ta mos ist.

Checkade in på Hotell Stångå i Linköping, inget lyxhotell men genuint trevligt med en otrolig service. Där bor vi gärna igen. www.stangahotell.se

I den fina sommarkvällen begav vi oss ut på stan och hittade Gula huset www.gulahuset.com där vi klämde i oss en gästabudsmiddag med 3 rätter http://www.gulahuset.com/gastabud.asp 

jag tog fisk och dom andra kött, förrätten var sagolik och brulén perfekt "knäckig"


  Förrätt


  Min fisk


  Köttet


  Creme brulé med färska hallon


Orkade inte äta upp varken varmrätt eller dessert trots vi bad dom vänta lite med den senare   


Efter en stadig hotellfrukost, shopping på både Cloetta och Brunneby musteri tog vi vägen över Askersund hemåt. Där åt vi på Sundsgården precis vid bron www.pensionatsundsgarden.se


  Rökt regnbåge med kokt potatis och romsås. Det blev också roadtrippens sista måltid, hemma väntade sen några timmar senare, avocado och kräftstjärtar med lite ost och bröd till.

Av Neta - 21 juli 2012 01:47

Är inte mycket långkok nu det kan jag säga, men i onsdags åkte vi till Ängeby, en gårdsbutik här i närheten med och köpte deras färskpotatis, rödlök, morötter, ägg, honung, rödbetor och dill. Ja lite jordgubbar fick hänga med hem också. Åkte till stan och handlade efter det och då ringer Ma och undrar om vi ville komma över på en kantarellmacka på kvällen, OM vi ville. Köpte med oss lite kräftor och så blev det en sån där skön spontankväll som det kan bli med dom ibland. Fick även med oss en hink svamp hem.


       


Tillsammans med de gulingar vi fick av Mi o Ma blev det en rödbets och kantarellunch på torsdagen. Elle blandade sin med sallad och feta och åt med hallonbalsamico, medans jag åt med smör, kokade även stjälkarna efter tips o det var helt ok, lite mangoldsmak nästan. Har egna rödbetor också men dom plockar jag bara blad av lite då och då än, gott o ha som sallad.


  Idag har vi haft en del att göra så det blev sen middag, färskpotatisen från Ängeby, så himla fin och god. Stekte varsin hamburgare och gjorde lite ugnsgrönsaker av våra primörer. Åt på engångstallrikar också, latmat som heter duga alltså   men så får man göra ibland.

Av Neta - 17 juli 2012 23:51

Igår tog jag fram ett pkt av baconsnittet, ni vet det där jag skrivit om tidigare. Bacon av hög kvalité, förmodligen "spill" som säljs för en spoottstyver, tror jag betalade 19.90 kg sist och det var 800 g i paketet och högst 15 % fett. Det är också riktigt rökt, inte bara rökarom tillsatt, som charkuteriägardotter märker jag skillnad på sånt    om jag nu ska få skryta lite. Heder åt Citygross som tar in det, finns dock inte alltid.


Iaf så gjorde jag en "såsröra" eller vad jag ska kalla det. Fräste 1 hackad lök, 1 strimlad Carlipaprika, ca 100 gr skivade champinjoner i liite smör med ca 300 g av baconet, den vätska jag tog var ca 3/4 dl grädde, och sen mjölk upp till 3 dl + 3 dl vatten, redde av det och kryddade med aningens salt, sv.peppar och paprikapulver. Åts med pasta och parmesan, blev så gott.


  Det här är Carli, en mild ljusgrön paprika med fräsch smak, lite som spetspaprika och otroligt billig, säljs i 500 g påsar för runt 20an.


  La upp grönsakerna i egen "salladsskål"


Idag åt vi ugnslax med potatis och yoghurtsås med dill, persilja, gräslök, citronriv, salt och aningens cayenne har inga mängder då jag bara "rör ihop" prova er fram.


  Såg nåt på nätet om att i det här dåliga sommarvädret säljs jäst och mjöl mer än vanligt, blev lite full i skratt då vi precis gjort detta som blev såå gott. Vet att jag tjatat om det förut men att baka eget matbröd är det smartaste man kan göra, de här 4 bröden som är mkt längre än "köptas" dessutom kostar runt 20an att göra, köp det för det priset den som kan. Sen doftar och smakar det ju helt annorlunda än det köpta.


Elles formbröd

 

 

2 pkt jäst

13 dl vatten

1 dl olja

1 tsk honung

5 tsk salt

2 msk brödkrydda

1 kg lantbrödsmjöl, 4 sädesslag

900 g vetemjöl

200 g solroskärnor

 

Kan även göras på 500 g lantbrödsmjöl och 1400 g vetemjöl

 

Smula jästen i bunken

Lös den med lite av vattnet

Tillsätt resten av vattnet, olja, honung, salt och brödkrydda

Arbeta i mjölet men spar ca 1 dl vetemjöl till utbakningen

Arbeta degen 6 min i maskin

Jäs under duk i 40 min

Ta upp och knåda den lätt

Dela den i 4 delar, platta ut och forma limpor

Lägg i bakp.klädd långpanna, pensla bröden med an aning olja på insidan så dom inte jäser ihop

Jäs under duk i 40 min

Sätt samtidigt ugnen på 225 gr

Pensla bröden med vatten

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min, innetemp ska vara 95 gr.


Och när ni ändå har ugnen varm så gör lite mandelkubb, tar högst 20 min inkl gräddning.




Mandelkubb 20 st

 

 

7 dl vetemjöl

1,5 dl socker

2 tsk hjorthornsalt

1 krm bittermandelolja (eller 6 rivna)

125 gr smör

1 ägg

1,5 dl mjölk

pärlsocker + hackad mandel

 

Sätt ugnen på 225 gr

Mät upp de torra ingredienserna och bittermandeloljan i en bunke eller i matberedarn, rör om.

Fördela fettet i mjölblandningen till en smulig massa.

Tillsätt ägg och mjölk.

Arbeta snabbt ihop degen och rulla ut den till en 40 cm lång rulle.

Skär den i 2 cm bitar och doppa snittytan i pärlsockerblandningen och lägg på plåten.

Grädda ca 12 min.

 

Av Neta - 15 juli 2012 23:52

Trodde väl inte jag skulle bry mig så mkt om den här bloggen i sommar men vädret gör ju att det tillbringas mkt tid vid datorn. Idag så gjorde vi Parisare igen men inte så som jag skrev om förut, utan vi upptäckte att dom flesta recept om man söker på det innehåller både rödbetor och kapris. Så vi testade idag.


         


Svällde först torkad lök i grädde då min färska var slut, tillsatte färsen med kapris och rödbetor, kryddade med salt och sv.peppar


       


Fördelade färsen på 4 brödskivor och stekte dom med köttfärssidan ner i pannan först, toppade med stekt ägg och friterad, torkad lök och serverade med ättiksgurka och lite grönsaker.


Till 4 använda jag:

4 formbrödskivor

400 g färs

1 msk torkad lök motsvarar ungeför 1 färsk

2 dl grädde

1 hackad inlagd rödbeta

2 msk kapris

salt och sv.peppar


  Till fikat avnjöt vi den här godingen


Toscakaka


150 g smör

2 ägg

1 1/4 dl socker

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

½ dl mjölk eller grädde

smör och ströbröd till formen


Glasyr:

75 g smör

1/4 dl socker

1½ msk vetemjöl

1½ msk mjölk

50 g mandelspån


Sätt ugnen på 175 gr

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant

Smält fettet och låt det svalna

Vispa ägg och socker pösigt

Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret

Rör sist i matfett och vätska, häll smeten i formen

Grädda på galler i nedre delen av ugnen i ca 20 min

Blanda under tiden ingredienserna till glasyren i en kastrull

Värm under försiktig omrörning till den tjocknar något, men den får inte koka

Bred glasyren över den knappt färdiga kakan och grädda ytterligare 15 min

Låt den svalna innan ni lossar kanten.


Av Neta - 15 juli 2012 16:12

Hade fått lite Bea över och gjorde en gratängliknande historia


  Bottnade en ugnsform med brytbönor, saltade och ställde in dom i ugnen (225 gr) till dom tinat, tog några min bara.

Tog kycklinginnerfiléer, penslade runtom med smörolja som jag hade några droppar soja i, kryddade med lite mer salt, sv.peppar och paprikapulver på båda sidor, lade dom ovanpå bönorna och satt in i 225 gr ung i 10 min.

Tog ut och bredde bearnaissåsen över alltihop, strödde på parmesan och gratinerade i 15 min. Blev jättegott.

Hade kanske kunnat haft bean redan på de ostekta kycklingbitarna men gjorde inte så nu iaf.


  Detta dracks till, inte det godaste vin jag druckit men helt ok.



Av Neta - 12 juli 2012 22:01

Blir lätt att man gör det vanliga, banan med skalet på som man skårar och lägger lite choklad i men prova också detta


Grillad ananas med rom

 

 

1 ananas

1 dl mörk rom

2 msk mörkt muscovadosocker

1 limefrukt, skal och saft

 

Skär skalet av ananasen, dela frukten på mitten och skär bort stocken – den hårda delen i mitten.

Blanda rom, muscovadosocker, rivet skal och pressad saft från limefrukten. Rör tills sockret löst sig.

Skär ananasen i långa stavar och sätt dem på spett. Pensla med marinaden och låt den dra in under några minuter.

Grilla ananasstavarna runt om tills de får fin färg.


Eller detta


Grillade nektariner med getost

 

 

8 nektariner (eller 4 av varje persika/nektarin)

1 vaniljstång

2 msk flytande honung

150 g getost

Ev några myntablad

 

Dela och kärna ur frukterna

Skär varje frukt i 6 klyftor (3/halva)

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna

Blanda fröna med honungen

Lägg fruktklyftorna på ett stort ark aluminiumfolie

Ringla över honungen och lägg sist på den urskrapade vaniljstången

Förslut paketen väl, se till att skarvarna är vända uppåt

Lägg paketen på grillen i 15 min

Lägg upp frukten på ett fat och smula över osten

Garnera ev med myntablad

 





Av Neta - 11 juli 2012 22:50

Orkade inte "morra" och koka potatis idag så det fick bli ris till laxbiten jag hittade i frysen. Morra = köra den i potatisskalaren, mina handleder fixar inte att skala eller skrapa längre.

Kryddade laxbiten som var med skinn och allt med salt och citronpeppar och la den i stekpannan med köttsidan ner först, där fick den ligga tills det blivit en ordentlig stekyta, då vände jag den satt på locket och stängde av plattan. Låg väl där nästan 7 min och då fräste det lite fortfarande. Men blev precis lagom.

Lite frysta sommargrönsaker blev det till och så gjorde jag en sås på citronmajonnäs, nån msk bara och lite mezeyoghurt som jag smaksatte med torkad dragon, dill, lite lökblast, salt och sv.peppar


Använder ni blasten på färsk lök? Här använder vi den mycket, i salladen, som idag i en kall sås eller också följer den med resten av löken helt enkelt. Vet att en del slänger den men det tycker jag är slöseri, finns mkt smak i den även om den är mildare.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards