Matsedeln

Alla inlägg den 4 januari 2012

Av Neta - 4 januari 2012 16:21

Men eftersom jag i en kommentar här av en person som inte kan stå för sin identitet med frågan om varför jag har lösenord i den andra bloggen, så ska jag förklara det.

En blogg är ju något man skriver om sitt liv i men också skriver av sig i, där skriver man precis vad man vill om vem man vill så länge man inte röjer identiteten eller skriver något olagligt. Den person man skriver om kan ju så klart identifiera sig men fortf är det ju en väldigt begränsad grupp som vet vad det handlar om.

Detta har jag gjort sen 2006 och aldrig råkat ut för det jag råkat ut för nu en ren "häxjakt" personer som tidigare var mina vänner har kopierat både mail jag skickat till dom och utdrag ur min blogg till människor som normalt inte läser den.

Varken personerna som gjort så här eller den/dom som fått utdragen utan att be om det, är inblandade i den konflikt med 1 person som är "grunden". Man har helt enkelt lagt sig i det man inte har med att göra. 

Den eller en av dom som fått det är min bästa kompis sen många år, och det av en person som jag är mkt förvånad över hur hon överhuvudtaget kan bete sig så, känner henne annars som en rak och ärlig person.

Eftersom jag vill fortsätta att blogga så har jag valt att lösenordsskydda den för att kunna fortsätta använda bloggen som jag vill och kunna skriva vad jag vill om vem jag vill utan att riskera spridning till obehöriga.

Jag har också p.g.a det här + en annan sak som hänt som drabbat en av vännerna som finns kvar, brutit helt med de här personerna, rör sig om 2-3 st. Inget kommer att kunna få mig att återuppta det umgänget.

Samtidigt är jag också otroligt tacksam över det stöd jag har från dom riktiga vännerna, jag har verkligen upptäckt vilka fantastiska vänner jag har. En riktig rikedom ;)

Nu ska vi se hur lång tid det tar innan även de här orden finns hos "obehöriga"   


Så nu åter till syftet med den här bloggen nämligen matprat.


Idag tog jag fram "räddaren i nöden" som vi skämtsamt kallar köttfärs, idag blir det vanliga hederliga köttfärsbiffar med klyftpotatis och tzatsiki, har gurka kvar jag måste ta reda på.

Gör mina potatisklyftor själv, skalar bara potatisen i undantagsfall men skrubbar den ordentligt och låter klyftorna ligga och dra i flingsalt en stund, oljar sen in dom och häller upp på plåt, steker i 225 gr 30-40 min.


Till köttfärsbiffar, limpor och "vardags"köttbullar använder jag nästan allid torkad lök, häller i det från början och kan då öka vätskan med nån msk om det ser torrt ut under "svällningen"


Köttbullar och pannbiff

 

 

400 gr köttfärs

¾ dl ströbröd

1.5 dl mjölk

1 msk torkad gul lök

1 ägg

1 krm peppar

1 tsk salt

smör till stekning

 

Blanda ströbröd och lök med mjölk och låt det svälla 10 min.

Blanda i färsen tillsätt ägg, salt o peppar och rör ihop med ströbrödblandningen tills färsen är smidig och väl blandad.

Stek i smör o sänk värmen då de börjar få färg.

 

Kan även stekas i ugn, 200 gr 8 min i mitten, vänd o skaka, flytta upp plåten o låt dom få färg om dom ska ätas direkt, annars frys och stek dom så dom får färg i pannan vid upptining.

 

Tzatsikin gör jag på turkisk yoghurt, kärnar ur och river gurkan grovt, saltar och låter den rinna av i trådsil. Blandar med "kladdet" vitlöken, sv.peppar och ev mer salt, rör sist i nån msk olivolja, ibland har jag lite torkad oregano i också.

 

Tsatziki

 

 

1-2 gurkor

1 tsk salt

2 vitlöksklyftor

5 dl matlagningsyoghurt

svartpeppar

1 msk olivolja

oregano

 

Skala ev. gurkan

Dela den på mitten och sen varje del i 2 halvor mitt i kärnhuset

Ta bort kärnhuset med en sked

Riv gurkan grovt och salta rejält, blanda om

Lägg gurkrivet i en trådsil minst 1 timme, pressa försiktigt med baksidan av en sked för att få bort så mycket vätska som möjligt

Blanda gurka och yoghurt med vitlöken

Tillsätt olja och smaka av med pepparn och ev. mer salt

Strö oregano över.

 

Prova även att byta ut gurka mot grovrivet äpple eller gör detta

 

Rödbetstsatziki

 

 

4-6 (ca 100 g) inlagda rödbetor

½ rödlök + ev i vitlöksklyfta

100 g fetaost

2 dl matl.yoghurt

salt & sv.peppar

vitt formbröd

 

Skala löken, riv rödbetor o lök grovt

Mosa fetaosten

Blanda yoghurt med feta och rivet

Smaka av

Rosta brödet, kantskuret i 250 gr ugn

Bred på tsatzikin och servera.

 

 

 

 

 

 


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards