Matsedeln

Alla inlägg den 25 januari 2012

Av Neta - 25 januari 2012 22:37

Å då vet ni vad det betyder   


Äldsta dotra och jag ska göra apelsinsaft i morgon så var in och köpte en himla massa apelsiner, receptet har ni ju några inlägg ner.

Fyllde väl på förråden med lite annat också och så for vi till Ikea, vi skulle äta middag där hela familjen och jag hade riktat in mig på månadens svenska klassiker, Kålpudding. Tyvärr var den slut för dagen så det fick bli köttbullar och mos i stället. Handlade bl.a lite ljus och servetter, en ny lite större rund kudde hittade jag i fyndhörnan också.

Det har även fötts lite bebisar i bekantskapskretsen de senaste månaderna så vi var och handlade lite små kläder också.

Sen bunkrade vi lite köttfärs på Citygross också som vi precis paketerat i ett lagarbete maken och jag.


Tänkte bjuda er på ett citrusrecept idag


Orange curd

 

 

Till ca 3 dl

 

3 apelsiner

2,5 dl socker

100 gr smör

2 ägg

 

Riv skalet av tre apelsiner och pressa saften ur två.

 

Lägg skal och saft, socker och smör i en kastrull.

 

Sätt den i en större kastrull med lite vatten i botten och koka apelsinblandningen i vattenbad till smöret smält.

 

Tillsätt då äggen uppvispade. Rör i massan tills den känns tjock - det tar ca 20 min.

 

Häll på burk och låt kallna. Sätt på lock och förvara svalt.

 

 

 Alltså precis som lemon curd fast mkt godare, ska försöka orka göra en burk till mig i morgon också.


  Blir en härlig färg, lånad bild.


Maten igår blev stekt lunchkorv med broccoli och spenatsås, ja hade lite ont om spenat så fyllde ut med broccolistjälken från en som blivit lite ful i toppen, till det råstekt tärnad potatis. Köper faktiskt fryst tärnad potatis i 2.5 kg påsar på Willys, ganska bekvämt att ha i frysen. Försöker ju ibland få ihop en Pyttipanna av rester och då är det bra att ha den potatisen också. Lite lat måste man ju få vara. Går ju använda till mycket annat också, stuva, pot.sallad m.m


I morrn är det köttfärsdag här, ni vet "räddaren i nöden" har också blomkål jag måste ta reda på så ev. blir det en köttfärs och blomkålssoppa. Men mer om det i morgon.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards