Matsedeln

Alla inlägg under oktober 2011

Av Neta - 27 oktober 2011 23:58

Men just nu vill inte tiden riktigt räcka till för bloggande.

Kan iofs äckla er lite med bilder på min födelsedagsmiddag på Cinderella.


  Löjrom med klassiska tillbehör


  

Sterlinghelleflundra Bourguignonne

 brässerad med smålök,

sidfläsk, champinjoner och rödvin, serverad med mandelpotatispuré


Till det dracks det ett Chilenskt vitt vin

CASABLANCA VALLEY

Adobe Reserva Chardonnay 2009 Emiliana


  Creme brülen var här uppäten, likaså hallonpannacottan men jordgubbarna med vit choklad smakade också gott. :)




Av Neta - 23 oktober 2011 22:37

Idag gjorde jag fisk under mandeltäcke, la till en sträng potatis- och palsternacksmosmos på varje sida och vips hade vi en fiskgratäng   


Mandefisk i ugn

 

 

400 g fryst fiskfilé
50 g smör

1 dl ströbröd
c a 50 g hackad mandel eller mandelspån ( ca 1 dl )
½ tsk gurkmeja
2 krm salt
1 liten vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja

 

Värm ugnen till 200 grader.
Låt fisken tina något, så att den går att skiva i ca 2 cm tjocka skivor.
Lägg dem intill varandra i en smord ugnssäker form och salta lite på dem..
Blanda smöret, smält med ströbröd, mandel, gurkmeja, salt, pressad vitlök och persilja.
Bred blandningen över fisken.
Sätt in formen i mitten av ugnen och gratinera i ca 25 minuter.
Servera med kokt eller pressad potatis och broccoli eller brytbönor och/eller finrivna morötter.
Servera gärna med kall yoghurtsås med bostongurka  o chilisås

 

  La ut fiskblocken, köper ofta dom här "Alaska pollock" i bitar, så kan man ta fram så många man behöver, vi gjorde 1 ½ sats idag så vi tog 7 st.


  Bredde över mandelblandningen, vi gillar lite tuggmotstånd så vi hade mandeln ganska grovhackad. Däremot tog jag en extra klick smör, 1 msk kanske.


Gjorde mos på 10 potatisar och en stor palsternacka som låg och skräpade i kylen och ville bli uppäten, rörde i 1 äggula.


  La en sträng på varje sida och gratinerade i 200 gr i 25 min. Blev väldigt gott.


Nu får den här bloggen vila ett par dar, fyller 60 på tisd och återkommer hem på onsd kväll. Kanske med smarriga matbilder från Viking Cinderella.




Av Neta - 22 oktober 2011 22:47

Det gjorde jag idag   det här som jag fick på mailen från "Kokaihop" igår.


Köttfärslimpa med bacon, ost och chilisås

 

 

 

För 4

 

500 gram nötfärs

2 dl ströbröd

1 st ägg

2 dl mjölk

salt & peppar

1 paket bacon

riven ost

5 dl grädde

2-3 dl chilisås

 

 

Sätt ugnen på 225 gr

Blanda ägg, ströbröd och mjölk och låt svälla 10-15 min.

Lägg köttfärsen i en bunke och häll på ströbrödsblandningen och blanda ordentligt

Krydda

Lägg sedan ut köttfärsen på ett bakplåtspapper och tryck ut det jämt över hela bakplåtspappret

Lägg baconen på köttfärsen och sedan osten på baconet.

Rulla sedan ihop precis som en rulltårta och lägg i en ugnssäker form

Stek i ugnen i ca 30-40 min

Blanda grädde och chilisås

Ta ut köttförslimpan när den är klar och häll över grädden och chilisåsen

Sänk värmen till 200 grader, och sätt in den igen

När såsen har blivit varm och börjat bubbla är köttfärslimpan klar.

 

"Kokaihop" är nån receptsite, har inte varit inne så mycket men registrerat mig och får mail varje dag. Spar en del recept men följer dom inte slaviskt. Det gjorde jag inte idag heller av den enkla anledningen att jag inte hade någon grädde hemma så jag gjorde köttfärslimpan med rotfrukter i ugnen, och så gjorde jag en kantarellsås på mjölk till.

Gjorde dock färsen efter receptet ovan, men nästa gång gör jag den på "mitt sätt" med 3/4 dl ströbröd och 1½ dl mjölk. Blev väl stabbigt med så mkt som 2 dl av varje.

Idag kom jag ihåg att fota också   


  Man måste smöra bakplåtspappret som man trycker ut försen på, här har jag gjort det och täckt med baconet.


  Ost på


  Rulla hop


  Lägg med skarven neråt i formen


  Klyfta lite rotfrukter, salta, ringla över lite olja, jag tog kallpressad rapsolja


  Så in i ugnen på 225 gr i ca 35 min


  Medans den stod i ugnen skojade E, min äldsta dotter till det med lite förrätt, hade en bit rostbiff vi måste ta reda på. Hon tog rester av gårdagens lökdip o lade på smörgåsrån, sen rostbiffen i stora strimlor med en halv oliv på + en liten rädisa.   Det blev faktiskt gott.


Rostbiffen härhör från en förpackning "pyttmat" något som finns på de stora Ica-matmarknaderna, (Maxi och Kvantum där jag bor) är väl lite ojämna skivor eller det sista på köttbiten dom säljer så till ett väldigt lågt kilopris, brukar vara ett par bitar, eller några skivor + en bit i varje förpackning och finns som rostbiff, skinka eller kalkon. Jag har alltid några sånna där i frysen, så bra om man vill göra skinksås eller en paj t.ex alldeles lagom.


Iaf


   +   =   


Blev väldigt gott, tror det blivit för kladdigt om jag hällt på grädde + chilisås också.

Har aldrig fyllt en köttfärslimpa på det här sättet förr, brukar ha svamp i ibland och baconlindad har jag gjort någon gång då och då.


  Drack en öl till för ovanlighets skull, jag är ju en vinälskare annars, men någon gång ibland kan det vara gott med öl också.

Ni kan klicka på bilderna så blir dom större.



Av Neta - 22 oktober 2011 00:08

Idag gjorde tjejerna Flygande Jakob, modematen nr 1 på 70-talet   


Köpte och rensade färdiga kycklingklubbor, delade bananer på mitten och delade varje halva i 4 skivor på längden.

Skippade baconet idag och tog lite extra jordnöttter i stället. La på dom sista 10 min i ugnen.   

Bananerna hade nog kunnat vara lite mjukare för nu blev dom inte så där söta och goda. Men annars va det så gott.

Jag föredrar att lägga riset i botten på formen, under kycklingen men det är väl en smaksak, idag åt vi det iaf till. Vi åt 4 st av den här satsen, hade 6 kycklingklubbor och det blev kvar till 2 pers bedömde vi det som.

Till gjorde vi en sallad på spenat, körsbärstomathalvor , gurka och röd paprika. Lite citronvinegrett i den.


Flygande Jakob
För 4

 



1 färdiggrillad kyckling (eller motsvarnade mängd rent kycklingkött)
3 bananer
5 dl vispgrädde
1,5 dl chilisås
140 gr bacon

Garnering:
½-1 dl jordnötter
bacon
kryddgrönt

Sätt ugnen på 225 gr
Bena ur köttet och skär ner det
Lägg det i en smord ugnssäker form
Skala och skär bananerna i bitar, lägg dem på kycklingen.
Vispa upp grädden och blanda med chilisåsen, häll blandningen över det andra i formen.
Strimla och stek baconet, fördela det mesta i formen
Gratinera i nedre delen av ugnen i ca 20 min.
Strö över nötter och bacon, toppa med lite kryddgrönt.
Servera med ris och sallad.

Av Neta - 20 oktober 2011 23:16

 

Det här var det jag hann fota av dagens middag     en enkel variant på Shepards pie som familjen älskar.

Jag fräste 400 gr färs med 2 halverade och skivade lökar, lät en burk krossade tomater rinna av och tillsatte det på slutet med en strimlad röd paprika. Kryddade med salt, peppar och en aning chiliflakes.

La det i en smord ungsform, bredde över potatismos strödde på ost och gratinerade i 225 gr till det fick färg.


Det korrekta receptet är så här


Shepards pie
För 6-8.

 

500 gr nötfärs
1 hackad gul lök
1 hackad morot
100 gr hackad rotselleri
½ paket strimlat bacon
1 msk kalvfond
2 tsk torkad timjan
2 msk worcestersås
1 brk krossade tomater
salt & svartpeppar

1 kg potatis
1.5 dl mjölk
1 msk smör
2 äggulor
1 dl riven lagrad ost
salt & vitpeppar

Sätt ugnen på 225 gr
Koka potatisen till moset mjuk och mosa det.
Hetta upp mjölk, smör och rör i det potatisen.
Tillsättt äggulorna snabbt och krydda.
Rör i osten.
Fräs lök, morot, selleri och bacon lätt. Lägg åt sidan.
Bryn färs, tillsätt fond, timjan och worcestersås.
Smaka av.
Blanda färsen med rotfrukter o bacon, tillsätt tomaterna.
Fördela i en smord ugnsform.
Bred över moset och gratinera i 25 min.
Servera med kokta ärtor och lingonsylt.



Men så gör jag den sällan ;)


Visste ni att det är vetemjöl/gluten i färdiga grilloljor? Förmodligen för att det finna i sojan. Jag visste det inte.   

Men eftersom jag vet att det iaf är en glutenintolerans på festen och att citrus kan vara känsligt så bestämde jag mig för att göra lite mer kyckling och då en variant fri från detta. Den blev ist marinerad i 1 dl solrosolja, ½ dl chilisås, 2 msk rödvinsvinäger, Bärstakrydda och s&sv.p. Bärsta är en kryddblandning man kan ha som grillkrydda från Junis kryddor, www.juniskryddor.w.se säljs på marknader eller på postorder. Den är väldigt god och receptet framtaget på Bärsta gård, www.bärstaparty.se ett företag i Enköping som föder upp grisar och anordnar grisfester. Dom kommer ut till företagen eller också kan dom anordna i egna lokaler.


 

Här är kycklingen körd "nästan klar" vill ju inte det ska bli torrt då vi värmer där borta.


Ja det var dagens matbegivenheter   



Av Neta - 20 oktober 2011 00:15

Maten idag blev först rester från gårdagens potatissoppa


 

Den är nästan godare dan efter för då kommer dillens smak fram bättre.


Sen var E duktig och bakade de 3 återstående festbröden så nu är det också klart.


 

Så här blir dom, vi struntade ju i örter och flingsalt eftersom vi ska marinera både "morotspasta" och mozzarella i örter.


Dom for in till stan och skulle köpa med sig thaimat hem, men det stället hade stängt innan dom hann dit så det blev en kycklinghamburgare från BK till mig och yngsta dotra och cheeseurgare till dom andra, fick i mig hela 5 strips också :D Kan inte äta strips och pommes, det går bara inte.


Knyckte ett recept på Bars i en kompis status på fejjan idag


Bars



8 dl havregryn

½ dl nyponskalsmjöl
1,5 dl kokosflingor
2 dl torkad frukt (gärna blötlagd ca en halvtimma, men det är inte nödvändigt)
4 msk linfrö
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
ev 1-2 dl mandel
1 knapp msk kanel
2 msk honung utspädd i 1 dl hett vatten
0,5 dl olja
4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser.

Lös upp honungen i det heta vattnet och slå detta över blandningen.

Knäck i äggen och häll i oljan - blanda.

Lägg smeten i en ganska stor form och platta till med en gaffel.

Grädda tills det blivit gyllenbrunt och verkar genomgräddat.

Skär i små fyrkanter medan det är varmt.

Låt svalna

 

Blir ju perfekt om man kan göra dom själv, dom kostar ju iaf nästan guldpengen styck. Något vår yngsta som går sista året i gymnasiet kan ha med sig, går ju till 17 nästan varje dag med en massa håltimmar.



Av Neta - 18 oktober 2011 22:55

 3 kg finstrimlad purjo är mycket kan jag tala om    hela stora degbunken, tur vi kunde skiva purjon i matberedaren, gick på ett kick. Rev lite ost också och gjorde klart i plastpåsar en påse till varje potatisgratäng vi ska göra på festdagen är klara i frysen. Bakade 2 av 5 bröd igår också.

Dagens middag fick bli potatis- och purjosoppa när vi ändå höll på med purjo. Knaperstekt bacon i tallriken också, blev så gott. Har dill i min soppa också, tycker det blir kanon. Idag redde jag inte av den men hade matlagningsgrädde isf för mjölk. Den blev absolut inte tunn.


Potatis- och purjosoppa

 

 

4 stora potatisar

2 gula lökar

2 purjo

2 klyft. finhackad vitlök

olja

1-2 dl dill

1 liter hönsbuljong

1 dl mjölk + 2 msk mjöl, eller 1 dl grädde.

salt & peppar

 

Fräs potatis i bitar och lök skivad  i oljan, vitlök med mot slutet

Tillsätt buljong och koka till potatisen kokar sönder

Tillsätt dill, vispa sönder potatisen med ballongvisp och red av

Smaka av med salt o peppar.

 

Gott var det iaf, den här är lika god kall faktiskt har nån gång gjort den kall som förrätt.


Äppelpaj till fikat sen, en vanlig smulis.

 

 

 



Av Neta - 16 oktober 2011 16:28

Klassisk söndagsmiddag puttrar i grytan


  Portersteken är en favorit här, så gott :) idag gör vi den på nötbog och den serveras med kokt potatis, vinbärsgelé och kokta moröttter som får koka med i kokspadet på slutet. Dom ska vara lite al dente.


Porterstek

 

 

1 kg benfritt, mörat nötkött

33 cl porter

½-1 dl outspädd svart vinbärssaft, eller 8-10 blad

1 dl kinesisk soja

1 tsk torkad timjan

5-6 torkade enbär

5-6 hel sv.peppar

2 köttbuljongtärningar

2 kross vitlöksklyftor

1 stor gul lök i klyftor

 

Sås:

4 dl sky

2.5 msk mjöl

1 dl grädde

 

Bind ev upp köttet

Blanda övriga ingredienser i en stekgryta

Koka upp

Sätt in termometern i köttet och lägg i det

Sjud under lock till köttets innetemp är 75 gr

Ta grytan från värmen och låt köttet ligga kvar i kokspadet i 20 min

Sila skyn till såsen

Vispa ut mjölet i grädden och vispa ner den i skyn

Koka upp och låt såsen koka minst 3 min, smaka av

Skär upp köttet och servera med koktpotatis, grönsaker, såsen och gelé

 

 

 

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards