Matsedeln

Alla inlägg under april 2013

Av Neta - 30 april 2013 23:53

Vädret eller framförallt vind och småskurar gjorde att vi inte firade en traditionelle Valborg inne i stan hela dan idag utan gav upp efter Forsränningen.

Åkte först och handlade det sista och sa att vi kan ju avvakta vädret, och visst var det sol men jag var genomfrusen.


  Så picknickpajen intogs hemma. Fick receptet på facebook igår och egentligen är det en paj med cheescakebotten men E hade en färdig pajdeg som behövde användas. Vi la till paprika och svarta oliver också. Så gjorde jag på en mozzarella.


Paj med purjo, broccoli, ost & skinka



12-15 grova kex

75gr smält smör

15cm purjo

250 g färsk broccoli

5 skivor bogskinka

80 g ädelost eller 2 dl riven smakrik ost

3ägg

3dl gräddmjölk

 salt och peppar

 

Sätt ugnen på 200 gr

Mixa kexen till smulor

Blanda med smöret och tryck ut i pajform med löstagbar kant

Hacka purjon tunt

Dela  broccolin i små buketter

Strimla skinkan

Fördela det och osten över botten

Vispa hop ägg och gräddmjölk, häll det över.

Grädda i ca 30 min..

Godast kall

 

  Efter det skivade jag jordgubbar som sen blandades med råsocker och fick stå och safta till sig.

 

  Elle gjorde förrätterna, en röra på 100 g kräftstjärtar, 100 g räkor, 1/4 honungsmelon, 1 röd minispetspaprika, 2 minigurkor, 1 salladslök, lite citronsaft, 1 msk citronmajonnäs och 2 msk turkisk yoghurt. Toppade med några räkor och rom och åts med vitlöksbröd.

Hittade både paprika och gurkor i miniformat, otroligt fin smak på båda och jättebra krisp på den gurkan. Säljs i tråg om 4-5 paprikor och 7-8 gurkor på bl.a Citygross.

 

  Rotfruktsgratäng, färskostfyllda och grillade champinjonhattar, sparris och grillad färsk rostbiff i skivor. Lirkar bort foten på svampen, fyller med färskost "Paprika & lök", penslar med grillolja och grillas ca 12 min. Köttet var marinerat i "Herbs de Provance" olja och lite rödvinsvinäger.

 

  Vaniljpannacotta med jordgubbar. Faktiskt gjorda i ljuslyktor från Ikea, köpta för ändamålet för några år sedan.

 

  Resten av jordgubbarna hamnade i glasen tillsammans med det här vinet. Vansinnigt gott blev det.

 

Nu har gästerna åkt så jag ska sova, upp i morgon och fixa för sillunch med bl.a Mi o Ma som inte kunde ikväll. Och som faktiskt också till skillnad från en del tackade nej och inte bara lät bli att svara på inbjudan.

 

 

Av Neta - 29 april 2013 16:25

Blev så arg i morse när jag läste Maxis reklam, marinerade grillraketer 89 kr/kg.

Fläskytterfie är benfri kotlett delad på längden
Grillraket är inget annat än en marinerad fläskytterfile som också är delad på längden.
Låt er inte luras då priset stiger i takt med delningarna, själv köper jag benfri kotlett för 49.90 på CG, sen får vi se om jag delar den eller inte   

Filé av gris är en helt annan styckningsdetalj. Pappa skulle vända sig i sin grav om han såg alla nya s.k styckningsdetaljer. Han var väldigt mycket emot att ta bort benet på kotletten t.o.m för han ansåg att köttet blev torrare. Men så var hans kotletter inte huggna med en mass benflisor i köttet utan vertikalsågade med fettkappan kvar.

Är det vår alltmer bristande tid som gör att vi efterfrågar dom här varorna? Känner vi ingen stolthet i att ha kunskap om kött längre?

Jag försöker då lära mina tre vad saker o ting är och hur det ska tillagas. Hoppas dom i sin tur för det vidare sen.

Av Neta - 28 april 2013 23:08

  Månd:

 

Stekt frukostkorv, stuvad broccoli

 

  Tisd:

 

Skaldjurssymfoni

 

Grillad färsk rostbiff, rotfruktsgratäng, sparris och sallad.

 

Färska jordgubbar med vaniljpannacotta

 

  Onsd:

 

Sillunch

 

Kyckling med ris och svampsås

 

  Torsd:

 

Dagskryssning med båtens meny

 

  Fred:

 

Enchiladas

 

  Lörd:

 

Kassler med ananas

 

  Sönd:

 

Fiskgratäng, haricote vertes och sallad

 

 

Av Neta - 28 april 2013 23:05

Vegowok med sesamägg

 

8 champinjoner

1 broccoli

2 morötter, skalade

6 salladslökar

4 klyftor vitlök, riven

6 cm ingefära, skalad, riven

1 tsk sambal oelek

2 tsk sesamolja

3 msk japansk soja

(jordnöts)olja till stekning

4 ägg

sesamfrön, gärna vita och svarta

1 kruka färsk koriander

 

Klyfta champinjonerna, skär broccolin i små buketter och morötterna i stavar.

Dela salladslökarna och skiva det vita för sig och det gröna för sig.

Rör ihop en sås av vitlök, ingefära, sambal oelek, sesamolja och soja i en skål.

Hetta upp en panna eller wok med lite olja, woka först champinjoner, tillsätt sedan broccoli, morot och sist det vita på salladslöken,

Häll över såsen och rör om när allt är färdigstekt, men fortfarande spänstigt. Ta av från plattan.

Hetta upp olja i en annan panna och stek äggen på en sida tills vitan stannat, men gulan är rinnig, strö över sesamfrön.

Servera med äggen på woken och strö över det gröna på salladslöken och färsk koriander.

Av Neta - 28 april 2013 14:12

  Det här är nog en ganska typisk tallrik i vårt hus i grilltider, potatis, blir färsk sen så klart, sallad, grillade grönsaker, "sovel" och en röra. Egentligen behövs inte sås eller röra om man gör grönsakspaket men en tzatziki är ju svår att motstå.

Gör jag bara tomatspett eller grillar grönsaker torrt behövs det ju ändå. Sås röra eller kryddsmör spelar inte så stor roll oftast använder jag bar dom kryddor jag har i maten i en turkisk yoghurt. Gör inte varm sås så ofta men nu innan det blir fart på kryddörterna gör jag det ibland.

Den här är en favorit och kan med fördel ätas kall på varm mat också.


Café de Paris-sås (6-8 port)

 

 

1 msk vatten
1 msk vinäger
2 äggulor
200 g smör, rumsvarmt
1 dl finhackad gräslök
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2-1 tsk curry
1/2 tsk dragon
1/2 tsk worcestershiresås
2-3 ansjovisfiléer, fint hackade
1 msk kapris
1 msk pimento, finhackad
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk fransk senap
1 tsk soja
kajennpeppar

Koka vatten och vinäger tills ungefär hälften återstår. Ställ kastrullen i vattenbad på spisen. Tillsätt äggulorna och vispa till en tjock kräm. Rör ner smöret klickvis och rör kraftigt. Nu ska du ha en tjock och luftig sås/kräm. Blanda ner övriga ingredienser.

Kommentar:
1. Servera såsen nylagad och fluffig till entrecoten.
2. Servera såsen kall och låt den smälta ut över det heta köttet.
3. En annan bra idé är att bre såsen över avsvalnat kött och sedan låta allt få en snabb upphettning i het ugnsvärme eller under grillvärme.

 


Så klart kan den ätas till allt kött, till fisk gör jag isf en vanlig hollandaise


Hollandaisesås

 

 

150 g smör

2 msk vatten

3 tsk press citron

3 äggulor

salt o peppar

 

Smält smöret och låt det svalna

Vispa samman vatten, citronsaft och äggulor i en vattenbadinsats

Ställ den i ett sjudande vattenbad och vispa hastigt till äggblandningen tjocknar

Ta bort från värmen och vispa ner smöret i en tunn stråle

Salta och peppra.

 

 


Men oftast en gremolata eller annat citrusbaserat smör eller sås, det är också väldigt gott till grönsaker som t.ex sparris.


Gremolatasmör

 

 

Till 4

 

100 gr mjukt smör

1 press vitlöksklyfta

skal av ½-1 citron

1-2 msk hackad persilja

 

Rör smöret mjukt och luftigt

Vänd ner övriga ingredienser

Gör en rulle och ställ kallt att stelna alt. Frys.

 

Citronsås

 

 

4 dl lättfraiche

rivet skal och saft av 1 citron

1 tsk citronpeppar

salt

Rör ihop och låt dra en stund i kylen, spar lite skalriv till dekoration

 


En annan favorit vi fick hos kompisarna vid kusten är den här, lika god till kassler som till vanligt nöt eller fläskkött.


"Barnmatsås"

 

3 dl gräddfil

2 msk majonnäs

1 barnmatsburk med mangopuré

lite fryst mango

salt och sv.peppar

 

Blanda och kyl.

 


Ja där fick ni lite tips.

 

 

 



Av Neta - 26 april 2013 23:52

Igår var det så himla skönt ute så vi beslöt oss för att grilla korven, hade tagit fram falukorv så vi gjorde "tornedo" på den. ;) Alltså bara lite tjockare skivor som stubbar. Penslar med grillolja och grillar och det gör inte ont nånstans. Hade köpt potatiskroketter som vi körde i fritösen och så la vi varsin halv majskolv och ett tomatspett i var på grillen också. Lite skivade råa rädisor och gurka blev "sallad"


Idag åt vi lunch på Kens i G-sunda, jag tog Enchiladas, tjejerna kebab m ris och Leffe en rödspätta med strips. Å herre gud vilka portioner, såg också deras pizzor, aldrig sett större tror jag.

Var bara L som fick i sig sin mat, jag fick bara i mig 1½ av 3 enchiladas och tjejerna lämnade nog hälften. På min mat var det säkert lika mkt ost som rullar men så gott. Ibland får man unna sig.

Handlade lite till Valborg bl.a färsk skivad rostbiff som jag nu frusit (för att datumet gick ut på månd) i en marinad av olivolja, lite balsamvinäger, Herbs de Provance och salt &sv.peppar. Blir så himla gott hur det än blir med grill eller stekpanna beroende på vädret.

Sen har jag faktiskt köpt färdig rotfruktsgratäng, jag vet hur trött man är efter en heldag i stan. Blev lite rädisor, färska Haricote verte, minigurkor, sparris m.m också. Går väl kanske åt i helgen men så härligt att Ica i G-sunda sålde för 5 och 10 kr bunt/tråget, då kan man ju frossa lite. Å det lär nog bli extrapriser nästa vecka också. Blev lite inspirerad till att röka räkor till helgen också, kan ju vara gott till en picknicklunch om det blir väder. Bara bröd och aioli till ju. Har lite kräftstjärtar i reserv också, brukar gärna bli en supé på nattkröken på Valborg. Kan va lagom med lite sparris eller nåt.


Köpte årets första färska jordgubbar också, som blev lite mys till fikat med glass ikväll.

Maten ikväll blev det här


Caesarsallad

 

Sallad, gärna romansallad

1 Grillad kyckling i bitar

1 pkt Knaperstekt bacon, i bitar

1 ask Coctail tomater, halverade

Hemmarostade brödkrutonger ( bröd rostat i het panna med olja & vitlök, krydda lite!)

Hyvlad parmesan

 

 

 

Dressing:

2 äggulor

1 msk dijonsenap

1 msk vitvinsvinäger

2 tsk pressad citronsaft

1 vitlöksklyfta

2 sardeller

3 dl rapsolja

½ dl finriven parmesanost

salt & peppar

vatten

 

Använd mixerstav i en tillbringare.

Lägg i äggulorna, sardellerna, vitlöken, senapen, vitvinsvinägern & citron.

Mixa alltihopa slätt.

Mät upp rapsoljan och tillsätt den i en fin strålen samtidigt som du fortsätter mixa.

Tillsätt finriven parmesan och byt ut mix-munstycket mot vispen, eller vispa för hand.

Det ska bli en tjockare vit kräm, likt majonäs.

Späd dressingen med vatten och du vill ha den tunnare.

Smaka av med salt & peppar.

 

Lite lagom efter den mastiga lunchen och lätt att göra med färdiggrillad kyckling, köpte 2 så vi har ett par påsar för kommande behov i frysen nu också.

Vi köpte upp oss på lite rosévin idag också men C är på Fyris och dansar och hittade ingen skjuts, så L ska hämta. Blev således inget vin till maten men tar det i morrn.


Sillunch blir det 1 maj på vår altan, vi brukar samla hop några vänner. Är ju som regel arbetsdag dan efter så det blir inte så häftigt men en mysig lunch iaf. Matjesill, gräddfil, färskpotatis, gräslök och rädisor. Rutbröd med ost och en öl. Så gott. Sen är både altanen och våren invigd för säsongen.

Vilken härlig tid vi har framför oss nu!   

Av Neta - 25 april 2013 22:51

Ber om ursäkt för fruktansvärt dåliga bilder, jag måste kommit åt nån inställning.


Fisk & skaldjur i ratatouille för 2


         


Fräs 1 hackad lök och 2 press vitlöksklyft. i olja, vi tog en färsk lök med blasten, tillsätt 1 strimlad paprika, ½ squash i bitar, 1 tärnad tomat och några nerskurna sockerärtor, låt det fräsa på en stund innan du häller på en burk krossade tomater och kryddar med salt, sv.peppar och timjan. Låt det bli ordentligt varmt, rör ner fisken i bitar (vi hade 200 g torsk) sätt på ett lock, dra kastrullen från värmen och låt det stå i 10 min. Rör ner en näve skalade räkor och servera med kokt potatis.

Så gott!


    Lite senare blev det en macka med banan och curry. Och i morse när kameran helt plötsligt var ok igen gjorde vi bananpannkakor, vispa 2 ägg med en mosad banan, några saltkorn och ½ tsk flyt honung, grädda pannkakor och servera med bär.

Av Neta - 24 april 2013 18:20

Läser några bloggar bl.a Ensamma mamman Johannas, hon är hop med Stekarjanne han som först blev hop med nån tjej från Västervik??? Tror det var därifrån och sen figurarade han i nån misshandelshistoria har jag för mig.

Tycker det har varit kul o gå in och läsa där då och då, hon är lätt fanatisk vad gäller träning och Lchf men det har jag inte brytt mig om förrän idag. Läs hennes motsägelsefulla kommentar:


"Jag bryr mig inte vad andra stoppar i sig, men jag blir ibland mörkrädd när man står tex i en kö till buffe och det är många som vräker på tallriken så det väller över kakor och godsaker, helst 5 brödskivor också. Dessutom kraftigt farligt övervikt, Hjälp det gör ont i hela mitt hjärta…….. Ibland vill man bara ruska om men allt handlar om en själv. Varför kan man inte smaka och ta lite lagom när det är tex en buffe? Jag har aldrig förstått det hemska frosseriet och det ser ut som dom äter ihjäl sig….:/"

Hon bryr sig inte alls va?    

Herregud människa väx upp! Vissa tycks ju tro att ser man en överviktig så är det helt ok och häckla hejvilt. Vad vet hon om vanligt folk, för mig och många andra är det iaf så att är jag nånstans där jag kan äta buffé då är jag ute på galej. Då är det fest och tillåtet att frossa lite. Hemma däremot är jag mer strikt, måste ju det nu när den enda träning jag får är i vattengympan.


När jag inte gick ner trots op fick jag ganska bra hjälp av en dietist och gick också ner ett par Johannor då skulle jag tro. Då fick jag lära mig det här.


Hoppa aldrig över frukosten, ät gärna yoghurt eller fil med bär, en smörgås med magert pålägg och drick något varmt. På helgen kan du lägga till ägg och juice om den är färskpressad.


Ät 6 mål om dan inkl frukosten, 3 av dom målen ska vara mellanmål och 2 av mellanmålen ska bestå av frukt eller bär.


Ät lunch och middag efter tallriksmetoden och drick vatten till måltiderna.


Låt det aldrig gå mer än 3 timmar mellan intagen.


Unna dig max 2 glas vin i veckan och kanske "lite extra" på helgerna eller om det är fest.


Försöker nog det nu också. Vanlig mat och inga skumma dieter som GI eller LCHF som ju skadar på sikt. Dessutom tror jag frisk luft har en god inverkan. Jag går inte ner men känner inte att jag måste det heller, jag går iaf inte upp och det är på något sätt huvudsaken. Störs folk av mig får det väl vara då.


Ja det om detta, dotra är hemma.


  Igår kom hon hem med det här goungen. Dom har öppnat ett nytt sushiställe bredvid hennes jobb och igår hade dom erbjudande om 10-bitars för 69 kr. Som vi frossade, ja inte i 10 bitar men ändå. Var väl någon med en fisk som smakade strömming jag ratade men annars glufsade vi i oss och firade att vi nått ett delmål på ett gemensamt projekt.


    Hon hittade räkor och surdegsbröd i frysen, vi bestämde oss för att grilla brödskivorna och göra en räkmacka till lunch. Gillar det men på båtarna och krogarna här i stan är det så himla mkt majjo på dom och det fixar inte jag. Den här bredde jag med citronmjjo och limmade tunt på äggskivorna. Lite gurka och en rädisa i nypan var gott till.

Är räkor kvar så vi tog fram varsin fiskbit och ska göra en ratatouillebaserad fisk o räkgryta ikväll. Hade tänkt texmexfalu men den kan ju vänta. Ska blogga om fiskgrytan i morgon.



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards