Matsedeln

Alla inlägg den 16 januari 2012

Av Neta - 16 januari 2012 13:02

Ja ni har säkert sett propagandan för det, är så klart ett lyft för miljön om folk äter vegetariskt en gång i veckan. Ja kan man få in rutinen med en köttfri måndag så inte mig emot. Jag gillar vegetariskt och som ett led i det där ska jag lägga in ett vegetariskt recept i matbloggen varje måndag. Mina recept är laktovegetariska, d.v.s dom innehåller även ägg, ost och mejeriprodukter. Dom innehåller däremot inte fisk, skaldjur och kyckling för äter man det är man ingen vegeterian, vegetarisk kost kommer från växtriket. Ni kan inte förvänta er bilder till alla recept men lagar jag det härhemma så fotar jag det så klart. Jag är själv ingen vegeterian men vi äter nog vegetariskt ett par ggr i månaden iaf bara för vi tycker det är gott, men det är ju kött och fisk också.   


För några år sedan gick jag några laktovegetariska matlagningskurser, dom gick till så att första träffen på terminen så hade ledaren, Anna-Stina hette hon, ett recept och hon handlade till den gången + att hon köpte in lite bas som olja, mjöl och kryddor bl.a Sen hade vi varsin kväll då vi valde ett eget recept handlade till alla, vi bakade också ett bröd och gjorde en måltidsdryck så vi hade varje gång. Kursen var i ett skolkök och vi jobbade ihop 4 och 4 i varje kök. Vi sparde kvittona och den sista gången slog vi hop summorna och fördelade på var och en, en del fick då lägga till lite slantar medans en del bl.a jag fick till baka några kronor. Det jag slogs av var hur billigt det blev, vi blev ju uppmuntrade att använda säsongens varor så klart. Det här är ju på 80-talet och för 12 middagar på hösten tror jag det blev ca 100 kr i var, man kanske kan tredubbla det idag då.

Receptet ni får idag är mitt recept jag hade första terminen jag var med, jättegott och "snygg mat"


BLOMKÅL MED OST 


1 stort blomkålshuvud + vatten och salt

 

SÅS:

 

1 hackad lök, valfri

 

1 strimlad röd paprika

 

250 gr champinjoner

 

30 gr smör

 

3 msk mjöl

 

3 dl gräddmjölk

 

200 gr ärtor

 

salt och vitpeppar

 

paprikapulver

 

riven ost

 

Dela blomkålen i buketter, som får koka ett par minuter i saltat vatten och sen rinna av.

Läggs i en smord ugnssäker form.

Fräs lök och paprikan några minuter i smöret, tillsätt därefter den skivade svampen, fräs nån minut till.

Mjölet och mjölken vispas ihop till en redning som hälls i, såsen får sjuda en stund, varpå ärtorna hälls i och såsen smakas av.

Häll såsen över blomkålen och strö på rikligt med riven ost.

Gratinera i 200 gr ugn ca 15 min.

Servera som ensamrätt eller med kallskuret.

 

Drickan som blev mest populär, gjorde vi ofta till maten med citron

 

Citrusdricka

1 l vatten
7 dl socker, ca
4 citroner eller apelsiner, alt. 2 grape
1 påse citronsyra

Blanda socker och citronsyra
koka upp vattnet och häll det över, rör om till det löser sig
låt det bli handljummet
skala citronerna tunt och tillsätt skalen
i vätskan, ta med så lite som möjligt av det vita på skalen.
Låt stå en timme
pressa saften ur citronerna och tillsätt detta
låt stå kallt några timmar till
ta upp skalen med en hålslev
häll upp på rena flaskor
förvara i kylen, hållbar ca 1 vecka
spädes 1 + 5

 

Bröd

Grunddeg:

 

50 gr jäst

7.5 dl vatten

 1-3 tsk salt

4 dl rågsikt

12-13 dl fint matbrödsmjöl,

lantvete, eller valigt vetemjöl.

 

Smula jästen i bunken, lös upp i lite av vattnet, tillsätt resten av vattnet, salt, rågsikt och det fina mjölet.

Arbeta degen smidig.

Täck med duk, och jäs i 30 min.

Blanda i önskad smaktillsats.



"Mitt bröd"

 

OSTBRÖD, 1 st

 

½ sats grunddeg

150 gr ost, Grevé el. Jarlsberg

ev 1 liten gul lök

ca 1 dl fint matbrödsmjöl, lantvete eller vetemjöl.

2.

 

Riv osten grovt. Skala och finhacka löken.

Stjälp upp den jästa degen på mjölat bord och arbeta in ost och lök med mjöl tills degen är smidig.

Låt den vila 5 min. Forma till ett stort runt bröd och lägg på plåt.

Jäs under duk i 30 min. Värm ugnen till 200 gr.

Pensla med mjölk och strö på lite mjöl.

Grädda i nedre delen 40-45 min. Låt svalna på galler utan duk.



 


 

 

 

Av Neta - 16 januari 2012 00:33

  Lånad bild.


Hade skinka kvar efter pajen i fredags så jag tänkte göra en Carbonara idag på det isf bacon. Men det hade vi alldeles för lite grädde hemma för och ingen orkade gå till affären så det blev en annan variant.


Vi fräste skinktärningarna med 2 hackade gula lökar och lite champinjoner från frysen, fast jag tinade dom i micron först.

Hällde på en oxfond gjord på 1.5 dl matlagningsgrädde och 3.5 dl vatten och lät det puttra i 5 min, mot slutet tillsatte vi en hackad röd paprika och så redde vi av med maizenaredning och åt med spagetti och sallad, helt ok tydligen för det blev soprent i grytan.   

Kanske lite mer vardagsmat än söndagsmat men vem bryr sig? Inte jag iaf   


Någon skrev och ville att jag skulle tala om vad vi åt till lunch också men vi äter oftast rester från gårdagens middag när vi är själva på vardagarna L o jag så det är inte mkt o skriva om, har vi inga rester blir det en varmkorv, en omeltt eller något annat enkelt bara. På helgerna äter vi så sen frukost att det ofta blir typ frunch, då har vi ägg i någon form och har lite mer pålägg än ost o skinka som vi oftast har till vardags, gör i ordning juice och har lite gott bröd till. Händer att man tar fram några köttbullar eller fräser på lite bacon också. Rätt smidigt om man ska in till stan och handla. Sen försöker vi ha någon form av fika om vi är hemma och åker man till stan blir det att man går o fikar nånstans.

Frukost på vardagarna så här års blir oftast bara te med honung och ett par mackor, en frukt och sen avslutar jag med en kopp kaffe. När jag jobbade åt jag yoghurt med lite bär i också men oftast inte när jag bara går hemma.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards