Matsedeln

Alla inlägg under juni 2013

Av Neta - 30 juni 2013 23:26

  Smörolja en bit på mitten av ett folieark, krydda gärna lite på smöret

Skär grönsaker efter behag, lägg i en bunke och krydda


  Fördela det gröna på smöret, här är det lök, paprika, tomat och vitlök.


  Lägg på "sovlet" här är det strimlad kassler men jag kan också rekommedera en portionsbit med fisk som då kryddas på båda sidor.


  Lite ananas till kasslern, till fisk hade det varit en skiva citron.


  Pricken över i, ett par klickar smaksatt fraiche, idag "saffran & tomat", till fisk "Franska örter"


  Färdigt för grillen.


  Lite färskisar till, så gott.


  Dessert "the easy way"


  8 liter flädersaft silades idag och frös in i burkar, bara ta fram en sked och ta en kula eller två direkt ner i glaset.


  Till slut måste jag få visa min favoritfrukost så här års. Färska bär gärna direktskördade från trädgården, vaniljyoghurt och valnötter. Oslagbart!!

Av Neta - 28 juni 2013 23:29

  Först gårdagens ensammiddag

  Blev mkt riktigt lax och avokado men också kokt broccolistam i bitar   


  Buketterna hamnade i dagens middagssallad tillsammans med gräslök, dill, sockerärtor, tomater och isbergssallad i persikobalsamicodressing. Grillad kotlett, mangosås och färskisar till.


  Dagens lunch!

Det här är Cs tallrik och hon tog ingen dill & gräslök i soppan men gör ni den och de tycker jag ni ska, så ha det till  för det här var bland det fräschaste jag ätit.

Fick full pott i poäng av samtliga "ätare" inkl min kompis Lisa som minsann lagar mat åt både höjdare och kungliga. Att den är löjligt enkel att göra gör ju inget. Vi serverade även med serranoskinka idag eftersom det var till lunch. Går väl utmärkt även med skaldjur . Bra förrätt eller på buffén i glas kanske. Då skulle jag nog servera med en grissini till, idag blev de en fullkornsfralla.


Gurk & Avokadosoppa

 

 

1 gurka

2 avokado

1 hönsbuljongtärning

4 dl vatten

3 msk press citron

3-4 msk olivolja

Salt, sv.peppar & lite cayenne

3 msk finhackad dill

1 kn gräslök, hackat

Krutonger

 

Skala gurkan och skär den i bitar

Halvera och kärna ur avokadon

Kör gurka, avokado och smulad buljongtärning i en matberedare, späd med vattnet

Blanda ner citronsaft, olja och kryddor

Ställ svalt i kylen minst 15 min

Häll upp soppan och strö över dill, gräslök och krutonger.

 

    Ikväll grillade vi och efter det frossade vi i jordgubbar och finfina (läs svindyra)  hallon från Ulva. Somrigare än så här blir det inte.

 

  Fredagsdrinken

 

4 cl mangorom

färska jordgubbar

Rabarb & jordgubbscider (Garant)

is om inte jordgubbarna är frysta.

 

Förlåt för den felaktiga ordningen i dagens inlägg   



Av Neta - 27 juni 2013 17:29

Iaf gjorde jag det häromdan när jag tog reda på en massa sparris


     


Kokade soppa på ändarna från 14 knippor gröna á 250 g och 500 g vita, blev 5 liter soppa som jag frös i ½-liters petflaskor. Passerade den och om ni förstorar bilden med durkslaget ser ni hur mkt fibrer det är i sparris. Brukar bara mixa men tycker ibland det känns som man får stickor i halsen och nu förstår jag varför.

Jag kokar ca 300 g i 8 dl hönsbuljong, mixar (och silar) tillsätter 2 dl matlagningsgrädde, kokar ner det lite och smaksätter med salt och sv.peppar Serverar med knopparna i tallriken eller så lyxar man till det med räkor, kräftstjärtar eller en klick gräddfil + rom. Lika god kall som varm och perfekt på t.ex stranden eller varför inte som förrätt på grillpicknicken, går utmärkt att äta ur mugg.

Rensade och förvällde resten som var 10 knippor minus ändarna. Knopparna för sig och frös sen 3 Netanävar stjälkar i varje påse och en Netanäve knoppar i varje påse för sig. Måste säga att dom små ½-liters fryspåsarna jag köpte på marknaden är väldigt användbara. Nu blev det knoppar i sånna och stjälkar i 1-liters.


  Frossar i jordgubbar nu, mest Ulvagubbar så klart men köpte för 15 kr utanför Ikea och dom var också helt ok.


  Igår åt vi tacos, men köpte Lidls krydda och den var väl stark tyckte jag. Hade dock perfekt mogen honungsmelon till och det mildrade lite. Provade också en ny ostdip (röd påse) som man rörde ut i gräddfil, urgod var den. Saknar den varma man kokade upp med mjölk som dom tagit bort men så kom E på att nästa gång ska vi röra ut den här med kokbar lättfraiche och prova den varm, borde va ungefär lika.


  Idag blev det gazpascho till lunch, mixade 5 skållade och skalade tomater med 1 liten rödlök, ½ solovitlök, 1 kaipapaprika, 1 skiva vitt kantskuret bröd, ½ pressad citron (ska va 1 lime egentligen) 1½ msk olivolja och 4 dl vatten. Salt & sv.peppar och så skalad & tärnad gurka och vitlökskrutonger i tallriken. Mixade den nästan slät. Den här soppan går ju också att ha med i flaska på picknick om man har tillbehören bredvid.


Nu ska jag gå o se vad jag ska äta, är grillfest i byn idag men jag vaknade med huvudvärk som inte gett sig och känner mig allmänt duvven så Elle fick åka själv. Tror jag har en laxbit i kylen och en avocado, det får bli min middag idag. C äter ute med en klient idag och L kommer inte förrän sent ikväll, färdigäten hoppas jag   .



Av Neta - 24 juni 2013 00:30

  Gravlax, tomatsill, skärgårdssill, senapssill, matjesill och ett tunnbröd med kryddost, fick i mig 3 räkor också men sen va det stopp. Christine va inte ett dugg ledsen över att få min kräfttårtsbit ;) Och dom andra glufsade i sig resten av räkorna. Men nu fick vi vår sill iaf även om det blev efter midsommar.


  Några timmar senare gjorde Elle en variant på desserten från mids.afton Nu tog hon krossade chokladdrömmar och varvade med jordgubbar och hallonkesella som rörts ut med 1 dl vispad grädde.

Den fick ett poäng mindre än den vi gjorde på mids.afton den var godare.


Lunchen idag intogs på Ikea och den förtjänar inte ens att nämnas.

Av Neta - 23 juni 2013 00:37

Sov länge och åt sen frukost så lunchen idag blev en korv på festplatsen.


  Förrätt


Kräfttårta

 

Ca 240 gr kavring

100 gr smält smör

 

1-2 msk finhackad rödlök

2-3 msk finstrimlad purjo

100 gr stenbitsrom

3 hårdkokta hackade ägg

1 brk (170 gr) frysta kräftstjärtar

2 msk dill

2½ dl fraiche

2½ dl gräddfil

6 gelatinblad

 

100 gr rom av valfri sort

1 citron

några kräftstjärtar eller räkor

 

Kantskär och smula sönder brödet i matberedare eller likn. tillsätt det smälta smöret och tryck ner massan i en form med löstagbar kant.

 Låt stå ca 1 timme i kylen.

Tina kräftstjärtarna och skär dom i mindre bitar.

Lägg i blöt gelatinbladen 10 min i kallt vatten.

Blanda alltsammans, smält gelatinet och rör ner det.

Häll ”kladdet” över massan i formen och ställ kallt minst 3 tim.

Garnera.

 

  Idag grillade vi kycklingfiléer, gjorde samma sås som igår med fransk peppar. Åts med kokt potatis, sparris och en sallad med isbergssallad, gurka, gula tomberry, sv oliver, vattenmelon och jordgubbar. Dressingen var olivolja, persikobalsamico, salt & sv.peppar

Köper balsamico i lösvikt på Coop Stenhagen. Nu till midsommar köpte jag både jordgubbs, som också är god i desserter eller att bara ringla över glass och persiko. Till påsk köpte jag en sparrisbalsamico som också är urgod.

Älskar att ha i frukt o bär i salladen  på sommaren.

Jordgubbar och grädde till efterrätt och sen...

 

  Rosésangria

 

Tärna 300 g melon, gärna flera sorter och 1-2 nektariner, halvera och skiva ena halvan av en citron, lägg allt det i en kanna som rymmer minst 1½ liter.

Slå över 2½ dl jokk blåbärsdryck och låt den stå i kyl minst 1 timme, eller allra helst över natten. Då den ska serveras slå på en ½ flaska mousserande rosé som så klart ska vara iskall. Tillsätt ev lite florsocker, beroende på hur torrt vin ni har.

Vid serveringen la vi i frysta smultron och blåbär i glasen innan vi hällde upp. Sååå gott.

På bilden är det glas nr 2    så gott var det, men då orkade jag inte hämta bär.

Av Neta - 22 juni 2013 01:01

Lunchbuffé midsommarafton


       


Sallad på mozzarella, avocado och tomberry i en dressing av vit balsamico, olivolja, salt och sv.peppar

Tunnbrödrullar med färskost av pepparrot, rökt lax och smala gurkstavar

Spenat och fetaostpiroger av smördeg, pizzarester

Kycklingspett och mozzarellarullar.


Middag:


       


Förrätt vit och grön sparris med citronsmör som göra med rivet skal av 1 citron, flingsalt och sv.peppar

Grillad hel kalkonfilé som marineras i grillolja med vitlök, kokt färskpotatis, fyllda grillade champinjoner. Dom här med färskost "Vitlök & örter" lite hackad lök och svamfötterna finhackade, salt och sv.peppar

2 olika sorters salladsrester, dels lunchens dels en gjord på färsk vitkål, paprika, rädisor, gurka och tomater i en dressing av olivolja och jordgubbsbalsamico + salt & sv.peppar

En kall sås gjord på 3 dl gräddfil, 1-2 msk citronmajonnäs, fransk peppar och flingsalt.

Dessert, skivade råsockrade jordgubbar varvas med havrekaksmulor och vaniljkesella med vispgrädde (2 + 1 dl)


Genomgående dryck Rosé "Opal springs" och kranvatten.

Av Neta - 17 juni 2013 22:39

Vem vill stå och baka en sommardag då solen skiner? Inte jag iaf. Men knåda hop en längd eller två utan jäsning tar inte så lång tid en sval kväll. Sen får det jäsa i kylen över natten och du sätter in dom samtidigt som du sätter på ugnen på morgonen.

Knäpp på kaffe/tekokarn och gå och duscha så är frukosten klar när du är klar.


 

 

 

GOD MORGON BULLAR

 

 

 

25 gr jäst

5 dl kallt vatten

2,5 tsk salt

0,5 dl olja

6 dl rågsikt

6 dl vetemjöl

eller

2 dl grahamsmjöl

1 l vetemjöl

 

Smula jästen i en bunke

Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.

Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.

Arbeta degen smidig.

Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.

Skåra  ca 5 cm långa bitar rakt igenom

Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.

På morgonen sätts ugnen på 225-250 gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.

Klart efter ca 30 min.

 

Fikabröd då? Visst bullar i all ära men det här är sommarfika för mig. 15-20 min från det du börjar tills det är gräddat o klart.

 



Mandelkubb 20 st

 

 

7 dl vetemjöl

1,5 dl socker

2 tsk hjorthornsalt

1 krm bittermandelolja (eller 6 rivna)

125 gr smör

1 ägg

1,5 dl mjölk

pärlsocker + hackad mandel

 

Sätt ugnen på 225 gr

Mät upp de torra ingredienserna och bittermandeloljan i en bunke eller i matberedarn, rör om.

Fördela fettet i mjölblandningen till en smulig massa.

Tillsätt ägg och mjölk.

Arbeta snabbt ihop degen och rulla ut den till en 40 cm lång rulle.

Skär den i 2 cm bitar och doppa snittytan i pärlsockerblandningen och lägg på plåten.

Grädda ca 12 min.

 

Så himla mycket godare än köptas och inte smular dom heller   

 

 

 

 

 

Av Neta - 16 juni 2013 18:04

Kakan som med fördel görs i pajform om man inte som jag har en sån med upphöjd pajkant och fördjupning, är vansinnigt god, och med sommarens färska bär är den perfekt till midsommar.

 

 

Tiaratårta

 

2 ägg

1 dl socker

½ dl finhackad sötmandel

1 tsk bakpulver

1 ¼ dl vetemjöl

flagad mandel till formen

1 klick fast fett

 

Fyllning:

1 brk konserverade päron

1 pkt glass

1-2 dl chokladsås

eller

grädde eller vaniljvisp isf glass

färska jordgubbar, nektariner, blåbär, hallon....isf konserverad frukt och chokladsås

 

 

Sätt ugnen på 150 gr

Vispa ägg o socker pösigt

Blanda mandel, bakpulver o mjöl och rör försiktigt ner det i äggsmeten.

Smöra formen med fast fett.

Strö i mandeln

Häll i smeten o grädda mitt i ugnen i 25 min

Stjälp upp kakan o dekorera med skurna päron, glass o chokladsås precis innan servering.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards