Matsedeln

Alla inlägg under augusti 2012

Av Neta - 28 augusti 2012 22:23

Ja nu är det väl vardag efter sommarens ledigheter hos dom flesta igen. Man kanske inte direkt ställer sig och grillar heller om man kommer från jobbet även om det är en fin kväll.

Jag har lite svårt att komma igång igen, var och handlade idag men jag har total idétorka vad gäller maten. Har väl iofs köpt på mig lite köttfärs, korv, isterband och fisk. Tycker dock man gör samma saker hela tiden. Blev därför så glad när Christine ville ha lasange idag. Inte så bökigt om man är 2 som hjälps åt. Gjorde en stor så vi har lunch i morrn också. Men sen då?? Måste komma in i rutinerna igen, en soppdag, en fiskdag, en vegetarisk kanske... ja men ni hör väl vad tråkigt det låter. Men vem sa att livet alltid måste vara rolig?


Lasange


10 lasangeplattor

500 g färs

1 lök

1 paprika

1 brk krosstomater

tomatpuré, salt o peppar och ev nån ört.


5 dl mjölk

3 msk mjöl

1 msk smör

3 dl riven ost

salt & vitpeppar

1 tunt skivad mozzarella


Sätt ugnen på 225 gr

Fintärna lök och paprika, låt tomaterna rinna av i sil.

Fräs köttfärsen med grönsakerna, häll på tomaterna och smaksätt.

Vispa hop mjöl och mjölk under uppkokning, koka 3 min, smaksätt

vispa ner smöret, ta kastrullen från värmen och rör i osten, rör till den smält

Täck en smord ugnsform med köttfärsröra i botten, ringla över ostsås, lägg på plattor

Upprepa detta 1-2 ggr, översta lagret ska vara sås.

Lägg på mozzarellaskivor och tryck ner dom lite.

Grädda i mitten av ugnen 30-40 min.

Låt lasangen vila 10 min innan servering.


Av Neta - 22 augusti 2012 10:28

Ja så heter det ju i USA och ni som varit där har säkert ätit det. Lite krångligt recept kan jag tycka, amerikanska recept är ofta det och lite onödigt omständiga. Jag har inte provat det här själv ännu men när jag gör det så nöjer jag mig nog med att hacka löken, inte riva. Jag kommer o stöta lagerbladen, tycker det är äckligt att få ett sånt i munnen. Tycker också det verkar lyxigt med fond i en sån här rätt en buljongtärning borde funka lika bra, ni vet att Bongs är fria från transfett. Och inte 17 kör jag med 2 olika ostar blir förmodligen prästost för hela slanten och ganska grov topping, men annars så...  


Mac & cheese

Extra fin makaronipudding

 

 

Ca 250 g makaroner

 

Ostsås:

1 gul lök

50 g smör

1 msk paprikapulver

Lite cayenne

2 lagerblad

Ca 1 dl mjöl

4 dl mjölk

½ dl vitt vin

1 msk konc kyckling-eller kalvfond

150 g riven västerbottenost

150 g riven cheddarost

1 äggula

Salt & peppar

 

Brödtäcke:

140 g tärnat bacon

Ca 2 dl brödsmulor

 

Sätt ugnen på 175 gr

Koka makaronerna enligt anvisningen på paketet

Låt dom rinna av

Skala löken och riv den fint

Smält smöret, tillsätt däri lökriv, paprikapulver, cayenne och lagerblad, fräs runt 2-3 min

Häll i mjölk, vin och fond, hetta upp tills det nästan börjar koka

Ta kastrullen av värmen, tillsätt de rivna ostarna och äggulan, rör till osten har smält, smaka av med salt & peppar

Blanda ner makaronerna, spä med mjölk om det är för tjockt alt ha i mer ost om det är för löst

Hetta upp en torr stekpanna och knaperstek baconet

Tillsätt brödsmulorna och låt dom fräsa med sista 2-3 minuterna

Kör bacon och brödsmulor nåt varv i matberedaren för att få det finfördelat

Fördela makaroniröran i 6 portionsformar eller en ugnsfast form

Strö på bröd & baconsmulorna

Grädda längst ner i ugnen i ca 30 min eller tills den fått fin färg.

 

 

 

Av Neta - 21 augusti 2012 22:58

  Först sätter man sin ugn på 225 gr. Sen tar man tar fiskbitar, vilka som helst men 1/pers och lägger i en smord form, saltar och pepprar. Här är det torskrygg.


  Råkar man sen ha en god fiskkrydda till hands, så kann man ta lite av den också.


  Vräk på färsk dill


  Lägg lite tomatskivor på dillen, salta lite på dom och lägg gärna lite dill på dom också.


  Häll på matlagningsgrädde så det täcker. Vadå! Jag har väl aldrig sagt att den här fisken var mager!!!!   In i ugnen 30-40 min.


  Nu har du världens godaste fisk, och såsen är himelsk! Mosa potatisen i den....


  Smaklig måltid!



Av Neta - 14 augusti 2012 23:12

      De senare som Christine bjöd på, som ni ser i varierande storlek.   


Vi har förändrat vårt sätt att äta tacos, äter nästan aldrig i skal, eller tubs som vi alltid köpt längre. Utan nu äter vi bara med chips, mycket godare på nåt vis då dom är lite salta. Idag åt vi med det vanliga, köttfärss, sallad, tomater, gurka, paprika, majs, oliver, rödlök, salsa och riven ost. Ist för gräddfil tog vi turkisk yoghurt. Gick utmärkt. Sen myste vi med jordgubbarna som så klart kommer från självplocken här i närheten (även om hon köpte dom på affärn) till allsången och nån revy med Falkenbergsteatern.


Lovade er recept på tomatmarmelad igår och här kommer det. Står i receptet att man ska skölja och lägga tomaterna med sockret i kastrullen, men nog 17 ska dom väl skäras ner också?? Tänker jag göra iaf och gör receotet så.


Tomatmarmelad



1,5 kg tomater

2 kg syltsocker

3 tsk kardemumma

2 lime, saften av


Skölj och skär ner tomaterna

Lägg dom med syltsocker och kardemumman i en stor kastrull

Koka upp och koka 20 min, rör då och då

Pressa ner limesaften mot slutet

Häll upp i heta burkar och förslut, låt do kallna helt innan du ställer dom i kylen.

Servera till ost.


Av Neta - 13 augusti 2012 23:23

Men inte fotat, måste börja komma ihåg det igen om jag ska fortsätta blogga här, har ju en vanlig blogg här också som heter netaave2.


  Någon ville ha bild på rombomben, och här är den dan efter på locket till burken vi använt som kupa så lite rom har nötts bort. Ni ska absolut göra den, den är himmelsk.


Idag passade vi på att grilla eftersom det blev så soligt o varmt,  vi grillade benfri kotlett, åt färskpotatis, gröna bönor och kryddsmör gjort på min Kungliga salladskrydda till. Måste in till Tehuset och köpa en till sån snarast.

Jag gjorde egen grillolja idag på ½ dl rapsolja, nån tsk soja, lika mycket sweet mangosås och så lite av tomatdressingen, kryddade med salt, sv.peppar och paprikapulver. Sen kryddade L lite med Bärstas grillkrydda från Junis kryddor på grillen (brukar stå på marknader) blev jättebra. Är lite freak på gröna bönor nu, så gott att göra ett foliepaket med lite smörolja och salt och lägga på grillen sen strö lite parmesan på när man äter dom, det är onödigt gott   


Från o med sept ska jag försöka blogga mer regelbundet igen och också börja med veckans vegetariska på måndagar, har nog slut på mina egna recept men får på mailen varje vecka från Ica-kuriren och nåt ställe till så jag lägger ut dom.


I morgon ska ni få ett spännande recept på tomatmarmelad med kardemumma jag hittade i en Året Runt idag (orkar inte gå ut på altan och hämta tidningen nu) den ska passa bra till ost och jag ska absolut göra den också men kanske inte precis i morgon   

Av Neta - 12 augusti 2012 10:46

      Ja jag bakade det där brödet ändå och vi kokade ny lag till kräftorna som jag skrev om i förra inlägget. Pizzaslicen blev bra och aiolin lagom vitlökig   

Gjorde även en rombomb, fast på 300 g Philadelphia och 2 dl turk.yoghurt och med bara röd rom. Serverades samtidigt som ostbrickan då det är godast på kex.


Rombomb

 

 

6-8 pers

 

200 g nat philadelphiaost

2 dl fraiche

1 hackad rödlök

salt

1 brk röd rom, 75 g

1 brk svart rom, 75 g

 

Täck insidan av en liten skål med plastfolie så stor att den går att vika över också

Rör osten mjuk och blanda med fraiche och rödlöken

Smaka av med salt

Häll blandningen i skålen, täck och ställ kallt i kyl i minst 2 timmar

Vänd skålen upp och ner på ett serveringsfat, dra bort folien

Garnera med romen som ska täcka helt

Servera med kex.


Eva hade med sig lite ostar och druvor också bl.a en hårdost med vitlök från Boxholm som var riktigt god. Ost hade ju även jag och så hade vi ett fruktfat med 2 olika sorters meloner och gul o grön kiwi. A-B hade gjort en kladdkaka till fikat som hon garnerat med gräddklickar och jordgubbar, vi nästan rullade i säng igår ändå finns både räkor, kräftor och lite bomb kvar idag till lunch eller nåt    

En mkt trevlig afton hade vi!

Av Neta - 10 augusti 2012 12:50

Kokar ni ny lag till era kräftor? Jag gör en ganska enkel varisnt som jag också kan slänga ner lite räkor i, dom blir fantastiskt goda.


Ny lag till kräftor

Och räkor



Till 1 pkt kräftor

 

Spadet från de tinade kräftorna

1 l vatten

1 lättöl

½ dl salt

2 tsk socker

20 dillkronor (3 msk dillfrö)

ev 1 tsk anis

 

Blanda allt

Koka upp och låt koka 3 min

Lägg i kräftorna och låt allt svalna.

 

    Igår provade vi den här, ingen höjdare alls tyckte jag så den köper vi inget mer. Hade gjort kantarellstuvning och omelett till så kunde äta det iaf. Men snurran kändes inte som en korv, torr, tråkig och konstigt kryddad.

Av Neta - 9 augusti 2012 17:34

  Ja vadå? Vad måste du ha till? Det klassiska öl, snaps och västerbottenpaj?? Bläddrar man i en veckotidning i dessa tider så verkar det som det är vanligast.

När vi haft vår klassiska kräftskiva med dansgänget har vi iofs haft pajbuffé innan men det har varit alla möjliga sorters paj bl.a dom här.

Denna blev en favvo som vi önskade oss i flera år, vansinnigt god.


 Kall rosa paj

Deg:
125 gr kallt smör3 dl vetemjöl
1 dl riven ost
1 tsk salt
3-4 msk kallt vatten
1 uppvispat ägg till pensling


Blanda mjöl, salt och ost i en bunke.
Tillsätt smöret, och arbeta till en smulig konsistens.
Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen.
Låt den vila i kylen 20 min.
Sätt ugnen på 200 gr.
Tryck eller kavla ut degen i en pajform.
Pensla med ägg och grädda skalet mitt i ugnen ca 20 min.
LÅT DET KALLNA!
Om den inte är kall smälter röran och alt blir en enda gegga

Rör ihop:
3 dl Creme fraiche, vanlig eller yoplaits 8%, den måste vara fast så lätt eller mini går inte.
100 gr röd stenbitsrom
1/2 dl hackad rödlök
4 krm citronpeppar


Bred ut detta i skalet
Häll över 800 gr skalade räkor, ca 2 kg oskalat.
garnera med 3 hårdkokta ägg i tunna klyftor.


Det här var nog barnens favvo


TACOPAJ

till liten långpanna 6-8 port.

 

 

 

DEG:

50 g smör

 

4 dl mjöl

 

1 ½ dl mjölk

 

2 tsk bakpulver

 

FYLLNING:

400-500 gr köttfärs

 

1 vitlöksklyfta

 

1 rödlök

 

1 påse tacokrydda

 

1 dl vatten

 

1 brk krossade tomater

 

1 brk majs (ca 3 dl)

 

3-4 dl riven ost

 

3 ägg

 

2 dl mjölk

 

tacochips

 

Blanda alla ingredienser till pajen, och tryck ut den I formen. Förgrädda inte

 

Låt tomaterna rinna av. Fräs färsen smulig, tillsätt lök och vitlök. Tillsätt kryddor och vatten. Puttra 10 min. Dra av från värmen och rör i tomater och majs. Smaka av och salta om det behövs. Servera med chipsen.

 

Rör i osten i köttfärsröran och lägg den i det ej förgräddade skalet. Vispa ihop ägg och mjölk och häll det över. Grädda 200 gr i 30 min.


Denna är också god


TOMATPAJ

 

 

PAJDEG:

 

3 dl vetemjöl

 

½ dl riven ost

 

150 gr margarin

 

2 msk kallt vatten

 

FYLLNING:

 

10-12 färska tomater

 

1 purjolök

 

2 msk margarin

 

4 msk tomatpuré

 

½-1 tsk pizzakrydda

 

4 dl riven ost med fyllig smak

 

2 msk permesanost

 

Gör degen och låt den vila i kylen 1 timme.

Skålla och skala 6 tomater, skär dem i bitar. Ansa, skölj och skiva purjon. Fräs allt i fettet. Tillsätt tomatpuré och kryddor, sjud massan tills den är tjock och det mesta av vätskan kokat in.

Tryck ut degen i formen och förgrädda i 200 gr i 10 min. Låt den svalna något. Lägg i ca hälften av osten och därefter tomatmassan. Täck med resten av tomaterna, skivade, och osten.

Ställ pajen i ugnen igen10-15 min.

Servera något avsvalnad med grönsallad med citron till.


Sen gjordes det otaliga varianter på ostpaj och kantarellpajer m.m


  Själv tänker jag göra pizzaslicer till på detta, färdig pizzadeg på rulle med tomatsås i separat burk. Degen är färdig att bara rulla ut men är ganska tjock och kan lätt kavlas ut till långpannestor. Så himla bekvämt och tomatsåsen är urgod. Dock lite väl mkt sås tycker jag, räcker nästan med halva burken. Elle har även gjort pizzabullar på ett sånt här kit, bara rulla ut på med tomatsås och valfri fyllning, rulla hop igen skär och grädda i 225 gr i 10 min.


Jag tänker göra med lite av tomatsåsen, strimlad lövbiff, rödlök och kantareller. Ost och timjan förstås. Timjan är oslagbart till just kantareller.

Till kräftorna blir det väl en aioli och bröd, detta brytbröd om vi får orken tillbaka efter förkylningarna, jag brukar göra 2 stora kräftor.


Kräftbröd





 

25 gr jäst

3 dl vatten

1 msk rapsolja

1 ägg

1 tsk salt

1 msk flyt honung

1/2 pkt fryst dill (á 35 gr)

8-9 dl vetemjöl special

(480-540 gr)

 

Ugn 225-250 gr

 

Smula jästen och lös upp med det fingervarma vattnet.

Tillsätt olja, ägg, salt, honung, dill och det mesta av mjölet.

Jäs övertäckt 40 min

Dela degen i 2 delar. Lägg ena delen i kylen om små kräftor ska bakas, så jäser det inte för mycket.

Kavla ut degen ca 1 cm tjock och skär med mjölad kniv eller sporre ut kräftor, gärna efter mall. (Klipp ur en kräfta från kartongen och skär efter den)

Eller dela hela degen i 2 delar och forma 2 stora kräftor.

Jäs på plåt ca 15 min.

Grädda små bröd 250 gr och de stora i 225 gr.

Grädda små mitt i ugnen ca 10 min för små eller 20 min för större.


Har även detta recept som också blir gott om man föredrar hårt bröd


Dillknäcke





25 g jäst

2 dl ljummet vatten

½ dl rapsolja

2½ dl dinkelmjöl

2½ dl vetemjöl

2 msk dillfrö

1-2 tsk flingsalt

 

Sätt ugnen på 250 gr

Smula jästen i en bunke, och rör ut i vattnet.

Tillsätt resten och arbeta den smidig.

Degen behöver inte jäsa, dela den i 4 bitar.

Kavla ut tunna kakor 20x35 cm.

Kruskavla och sporra ut ca 12 bitar per kaka.

Grädda på smord plåt 4-5 minuter, passa så det inte bränns.




Ja sen blir det väl kanske nån ost och lite frukt efter kräftorna. Vi föredrar vin och vatten till, men har även öl för dom gäster som föredrar det. Snaps dricker vi inte, gillar inte det alls.


Ja så ska vi göra i år, hinner säkert med nån kräftsväng till sen också, vi älskar dom röda rackarna hela familjen.





Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards