Matsedeln

Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Neta - 18 januari 2012 23:52

Shoppingdagar för oss innebär ju några timmar i stan och då ska maten vara snabbt på bordet när man kommer hem. Så idag blev det att snabbt fräsa lite wokgrönsaker i en kastrull, sen hade jag köpt Keldas Thaisoppa i literstetra. Hade inte ätit just den soppan innan och den var lite av en besvikelse, för stark för mig som inte gillar stark mat alls. Så resterna ska mildras med en annan smak, sparris eller tomatsoppan kanske.


  Ursäkta den dåliga kvalitén på bilden.

Då tyckte jag det här såg godare ut, jag älsakr ju grön (ja för all del vit också) sparris i alla former och det visste min kompis E från O-hamn. Detta hade hon gjort på nyårsafton och idag kom receptet på posten Tack   Hon hade hittat receptet i Hemmets Journal och eftersom jag är väldigt förtjust i skaldjur också kan jag knappt hålla mig innan jag får prova det här :)


Sparrispannacotta med skaldjur

 

 

För 6

 

1 schalottenlök

1 msk smör

2½ gelatinblad

100 g grön sparris, om fryst ska den vara helt tinad

4 dl vispgrädde

salt & peppar

 

Skaldjurstopping:

150 g skalade räkor (500 g oskalat)

100 g kräftstjärtar

1 msk rapsolja

2 msk press citron

2 msk hackad dill

peppar

 

Servera med smördegsstänger med ost.

 

Skala och finhacka löken, fräs den mjuk i smöret

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i 5 min

Hacka sparrisen och lägg ner den till löken i grytan

Tillsätt grädden och koka upp

Ta bort grytan från värmen och mixa allt slätt

Ta upp gelatinet och låt det smälta i den varma grädden

Smaka av och häll upp i portionsglas

Låt stå kallt minst 4 timmar men helst över natten för att stelna

 

Blanda räkor, kräftstjärtar, olja, citronpress och dill, smaka av med peppar

Låt det stå och dra ca 1 timme i kylen

Toppa pannacottan med skaldjuren.

 

Smördegsstänger:

Sätt ugnen på 225 gr

Pensla tinade smördegsplattor med ägg på båda sidor

Fördela riven prästost o sesamfrö på en skärbräda och lägg smördegen på det

Strö över ost och sesamfrö på ovansidan, tryck till det lite (fara över med kaveln kanske)

Skär 2 cm breda remsor, dra ut till ca dubbel längd och vrid till spiraler, grädda 10 min

 

Fredagsmys på hög nivå.....



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards