Matsedeln

Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Neta - 31 januari 2012 12:34

Igår åt vi pannbiff och potatis men i stället för att steka lök och göra brunsås så åt vi med gräddfil och hackad rödlök, vi gör så ibland och det är himla gott, jag är ju en rödlöksälskare av stora mått.    Glömde skriva om maten i det inlägget, höll ju på att glömma det helt och hållet igår.


Idag ska vi äta vegetariskt iaf soppan ja kesokaka innehåller ju inget animalt mer än ägg o grädde heller.

När barnen och jag gick/jobbade på samma förskola så gjorde kokerskan en soppa som barnen snart döpte till "Solsoppa" den är vansinnigt god och alla barn åt den med glädje trots att det både var lök, morötter och broccoli i den. Jag tror mycket det berodde på att den såg så aptitlig ut, den blir så vackert gul och man äter ju med ögonen också. Iofs var dom duktiga på grönsaker allihop där för vi pratade mycket på samlingarna om "kroppens bensin" och vi började alltid luncherna med salladen, alla måste äta även om det bara var pyttelite. Så på "dagis" åt dom iaf grönsaker, men hemma var det lite si o så med det enligt vissa föräldrar.   Tror att det där beror mkt på föräldrarnas inställning också, vi körde mkt med råkost typ pizzasallad här hemma och det åt mina iaf med förtjusning.


 





               SOLSOPPA

 

2 gula lökar

1-2 tsk curry

2 msk smör

500 g grovt rivna morötter

1.5 l buljong, valfri

300 g broccoli

1.5 dl mjölk

3 msk mjöl

ev salt

 

Skiva löken och fräs den mjuk i smör och curry

Tillsätt morötterna och låt dem mjukna

Tillsätt broccoli och buljong koka 5 min, red av.

 

    

 

Kesokaka

 

 

500 gr keso (stor burk)

4-5 ägg

2.5 dl mjölk

2.5 msk socker

1 ¼ dl mald mandel

 

Sätt ugnen på 225 gr

Vispa upp äggen med sockret

Tillsätt mjölk o keso under omrörning

Rör sist i mandeln

Grädda 25 min

 

Denna ska avnjutas med hallon som får tina med råsocker och kanske en liiiiten klick grädde   


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards