Matsedeln

Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Neta - 5 februari 2012 21:20

Vi gjorde potatis och kantarellgratängen, (se förra inlägget) och attans va god den blev, kanske minskar jag en aning på peppar nästa gång. Just att göra gratängen på det här sättet brukar inte jag göra men kommer absolut att göra den igen.


       


Till den gjorde vi det här, gick alldeles utmärkt på den bit picnicbog vi hade OBS Förväxla inte med picnicbog på burk, det är nåt helt annat det.

Receptet hittade Elle på matklubben.se


Grytstekt kotlett med apelsingräddsås

 

 

1 1/2 kg kotlett i bit,  karré
5-6 hela kryddnejlikor
1 1/2-2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
1 apelsin
3-4 dl vatten


Sås:
4 dl sky
1 buljongtärning
1 1/2 dl grädde
Pressad saft av 1 apelsin
2 1/2 msk vetemjöl+vatten

 

Torka av köttet, gnid in det med salt och peppar och stick ner nejlikorna.

Bryn köttet väl i lite matfett i en stekgryta.

Skala apelsinen och skiva den. Lägg apelsinskivorna ovanpå köttet.
Späd med lite vatten och låt köttet eftersteka på svag värme under lock ca 1 1/2-2 timmar.

Späd med vatten då och då under stektiden. Använder du köttermometer ska den visa 85º när köttet är klart.


Ta upp köttet och linda in det i aluminiumfolie. Låt det vila ca 10-15 minuter.


Sila skyn och mät upp den. Späd ev med vatten och några droppar oxfond. Låt det koka upp.
Rör ut mjölet med kallt vatten. Vispa ner det i skyn.

Tillsätt grädde och låt såsen koka under omrörning ca 3-5 minuter.

Tillsätt apelsinsaft och smaka av.

 

Vi åt det med lite sherrygelé från Brunneby i Östergötland.


Till det gjorde vi en morots och apelsinsallad.

Riv 4 morötter ganska fint så det blir saftigt

skala, klyfta och skär 2 apelsiner i bitar

Blanda med 1 msk olivolja

Det blir en jättegod sallad.


Nu väntar en utmaning för mig i ca 10 v, dottern gör APU och ska ha matlåda varje dag. Blir att tänka ett varv extra vad gäller maten då.


Av Neta - 5 februari 2012 14:16

Det är lustigt men på kort tid nu har jag fått 2 kommentarer om att jag verkar så fokuserad på mat.   Ja är det inte konstigt så säg, att jag fokuserar på det i min matblogg?? Finns ju en annan blogg också som det händer att jag skriver i även om lusten att skriva avtagit en hel del efter alla påhopp, men en vacker dag kanske jag kommer igen där också.


  Så här blev fredagsmyset, kan tala om direkt att citronen kan minskas med hälften, vi tog också lite cayenne isf sv.peppar, tycker det blir bra till både avocado och räkor. Gillar också kombon mango och skaldjur så la till det här + lite rom.


Igår åt vi min "Köttfärsgryta med bönor" (recept finns här i bloggen) men isf för att  ha paprika och torkade aprikoser i riset hade vi rå rödlök och mango som vi rörde i när det var klart, va nästan bättre med det.

Sen gjorde vi oss till lite Elle och jag och gjorde lite smördegssnurror till Mellon på Tv fyllde med feta & oliver och rökt lax, rödlök & philadelphia.


Idag tog jag fram en picnicbog vet inte riktigt än vad jag ska göra så antingen skär jag ner det och gör enklaste grytan som jag vet alltid blir bra, eftersom jag inte orkar kolla om jag lagt in den förut lägger jag in den igen isf


Goda grytan
Till många ;)



Paprika kan bytas ut mot t. ex vattenkastanj, morot eller likn, pulvret bör nog va med dock.

Lägg i en gryta:

1 kg fläskkött i sockerbitsstora bitar
5 strimlade paprikor i olika färger
5-6 scharlottenlökar eller 2-3 gula, grovt skurna
2-3 krosss vitlöksklyftor
5 tsk paprika pulver
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1,5 tsk salt
2,5 msk soja
1 brk tomater + 1/2 brk vatten
1 brk ananassalsa + 1/2 brk vatten (man kan ta 2 brk tomater om man inte gillar salsan)

Rör om, koka upp o låt puttra på spisen medans du gör nåt roligare. Klar e ca 45 min eller när köttet är mört.
Smaka av! Ät m potatis eller ris.

 

Har också varit sugen på potatisgratäng länge och när jag fick dagens nyhetsbrev från "Kokaihop" på mailen idag med det här

 

Potatis och kantarellgratäng

 

 

 

1 kg potatis, mjölig sort

1 st gul lök

1 st vitlök

1 dl vispgrädde

3 dl matlagningsgrädde

1 msk kycklingfond

(1 knippe Färsk Timjan)

1 msk flingsalt

1 tsk svartpeppar från kvarn

4 dl kantareller

150 gram västerbottenost

 

Sätt ugnen på 200 gr

Skala och skiva potatis, gul lök och vitlök

Koka upp grädden, fond, salt, peppar.

Häll i potatis/lök och koka i ca 15 minuter

Stek kantarellerna i smör och krydda med salt/peppar.

Häll samman allt i en ugnsform och strö på riven västerbottenost.

Grädda i mitten av ugnen i  25 minuter.

Garnera ev med färsk timjan.


Så kanske jag gör nåt helt annat med köttet :) har ju ingen brist på kantareller i frysen precis. Kommer ett inlägg till ikväll isf.

Förslag mottages gärna.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards