Matsedeln

Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Neta - 14 februari 2012 23:40

Ja falukorv och potatis i förfinad form kanske man skulle kunna kalla det, med ratatouille gjord på hjärtformade tomater minsann   


            

Kanske är man ganska barnslig när man gör korvblommor av falukorvshjärtan men jag bjuder på det, och vi hade ganska kul. Stekte även det vi stansat ur hjärtanen ur för vi tyckte dom också var fina. Sen blev det potatishjärtan, ja blev ju några runda också men i gröna formen är det hjärtan.

Rev 10 potatisar för ca 5 port, finhackade en ganska stor rödölk och mojsade hop det med 2 ägg, ca 3/4 dl grädde, 2 tsk salt och peppar efter behag samt 2 tsk timjan. Gräddades i 225 gr ca 30-35 min.

Ja resultatet ser ni ju och potatisen blev smakrik men väldigt god, lite knaprigt på ytan och mjuk inuti.


     Sen till dessert gjorde jag blåbärsmuffins i min nya silikonform, va meningen vi skulle dekorerat dom med frosting men vi orkade inte   tog dom a la naturell till kaffet och sen snaskade vi geléhjärtan.

Av Neta - 14 februari 2012 12:55

  Först vill jag önska er alla en alldeles underbar Alla hjärtans dag   

Bilden jag hittade på nätet heter "Alla hjärtans dag frukost"! Har ni ätit nån sån? här blev det den gamla vanliga.


Har också total idétorka, och inte så bra ställt just nu så jag vet inte vad vi ska hitta på för middag till ikväll. Elle föreslog våfflor för det är ju hjärtan men det är väl inget o stå sig på. Till lunch möjligen.

Tog fram falukorv till slut, inte så glamoröst kanske men kan ju iaf göra hjärtan då, (spillet kan man väl göra stroganoff på sen) så har jag en muffinsform med 8 hjärtan i silikon så kanske bakar lite cup cakes till ikväll och sen fick jag nån idé om att göra potatishjärtan i den. Borde väl gå att bara packa i riven potatis i hjärtanen där och ugnsgrädda eller va tro ni? Har iofs en stekpanna i form av ett hjärta också som jag bara stekt ägg i. Ja ska klura på det där. Elle kommer under eftermiddagen så vi får klura tillsammans.


Gårdagen bestod av jobb hela dan nere hos E, jag satt och sorterade pärlor ;) hon behöver ju stöd med städningen emellanåt, är nog en kombo av ohälsa och lathet. Men iaf så blev det som oftast på måndagar "räddaren i nöden" och fortast går ju pasta och köttfärssås......


Sen något jag skulle bloggat om förra veckan men glömt..... Ni kanske minns att lillskruttan och jag skulle äta Chicky bits när vi var ensamma i torsdags. Jag hade ju färdiga i frysen vilket ju egentligen är emot mina principer då ju dom innehåller nån färs av kyckling och jag brukar oftast göra dom själv av hela kycklingbitar. Nu hade vi köpt ett nytt märke, på Lidl av alla ställen. Solbackens Chicky bits, och döm om min förvåning när dom var gjorda av bitar av hel kycklingfilé. Visserligen bara med "vanlig" panering men det var inte så mycket panering som det kan vara på färdigköpta produkter. Så dom rekommenderar jag verkligen, har för mig det var rätt bra pris på dom också och att det var därför vi köpte.

Jag kommer fortsätta göra mina egna för inget slår Pankos att panera i, men dom där andra dagarna när man inte är så duktig då ska jag nog ha ett eller ett par paket på lut i frysen.

Panko ströbröd kan vara lite svårt att hitta i vissa butiker, jag köper det i en Thaibutik men annars hittar ni det här http://kryddlandet.se/products/73-panko-strobrod.aspx


Ja rapport om vår Alla hjärtans dagmiddag kommer senare ikväll :)

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards