Matsedeln

Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Neta - 2 februari 2012 23:07

Idag tog vi in skvätten morotssoppa som stod i sin kastrull i matlådan på altanen, alldeles djupfryst och bortglömd.   ja jag skäms.

Blev lite omvänd matordning idag, yngsta dotra skulle åka på läger med konfirmanderna, hon är ledare. Hon behövde äta då hon tagit ledigt idag, var bara in och skrev ett prov i morse så hon åt inte i skolan.

Vi brukar ju alltid äta lite lättare luncher, oftast gör jag nåt med rester då, men idag blev det alltså tvärtom.

Var kundkväll på vårt hemköp igår och då köpte jag färsk tortellini med spenat och riccotta, den kokade jag och gjorde en skinksås till, blev helt ok.

Så nu ikväll var vi bara tre, ja stora dotra är lite sjuk igen och är här. Hade en påse rensad kyckling i frysen så kokade den en stund med soppan så det reducerades lite.  Blev som en gryta som vi åt med bulgur och grönsaker. Blev lite kvar av det också   så tänker iaf ta reda på kycklingköttet och göra nån lunch på det .... om jag gör soppan ni får recept på nu eller inte det återstår att se (läs, vet inte om jag har nudlar hemma) men tycker ni ska prova den. Är ju lite otippat med gurka i en varm soppa men den är urgod. Den lagades i TV när det var en matlagningsserie på eftermiddagarna av kocken Anders Levén som tips till sportlovet, den går utmärkt att ha med i backen i termos. Vi har provat det också.

 

NUDELSOPPA, bra termossoppa i backen

 

 

 

 5 dl höns el. kycklingbuljong

 

2 st färdigstekta kycklingbröst, fint tärnat

 

1 st morot, fint tärnad

 

½ färsk gurka, i små tärningar

 

100 gr risnudlar, sönderbrutet i skedvänliga bitar

 

2 msk kinesisk soya

 

salt, peppar, timjan

 

olivolja

 

Fräs gurka och morot i pyttesmå tärningar i oljan.

Slå i buljong, soya och kyclingtärningar, krydda.

Småkoka 5 min, lägg i sönderbrutna risnudlar.

Koka till nudlarna är mjuka, salta och slå upp soppan het på termos.

 

I samma program gjorde han den här också

 

TONFISKMACKA, bra utflyktsmat

 

 

4 st stora chiabattabröd

 

1 st gul lök

 

1 dl kapris

 

3 dl tonfisk

 

4 st tomater

 

½ dl rödvinsvinäger

 

1 dl olivolja

 

salt och sv.peppar

 

Dela bröden och pensla dem rikligt med olivoljan.

 Hacka lök och tomater, blanda allt och fördela på 4 av bröden, lägg på den andra brödhalvan och slå in dem i folie.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards