Matsedeln

Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Neta - 12 februari 2012 16:41

Ja det serveras hos oss en söndag. Vi lekte lite med tanken på att grilla en korv ute men vi spar det till några fler +-grader än 3.   


Äggifralla är något jag har med mig hemifrån och mamma har det från mormor tror jag. Fast när jag var liten förekom inte så mycket vitt bröd så då hette det Äggilimpa. Inget märkvardigt alls men ett urbra mellis eller lättlunch och bra innan träning.


     Man tar en eller två brödskivor som man skär ett hål i, ni ser hur jag gör om jag tar två skivor till ett ägg som jag gjorde idag. Lägger brödet i stekpannan med smör i, knäcker i ägget i hålet, saltar lite, vändsteker och äter med "chup-chup" som mina barn sagt om ketchup då dom var små. "Hålen" steks bredvid. Idag hade jag lite röra kvar från igår med tärnad avokado, rödlök och tomat som jag tog till.


Ja igår ja, då gjorde jag crepes, skulle egentligen haft det i fredags som mys men då förhandlade Christine sig till hamburgare i stället. Gjorde 3 crepe i var med varm fyllning som vi gratinerade med ost. Kyckling, rödlök och curry, kräftstjärtar och dill och champinjonstuvning. Leffe stekte pannkakor och jag gjorde stuvningarna på 2 dl mjölk och 2 msk mjöl. Den med kräftstjärtar gjordes naturell och jag rörde i dom och dillen efteråt, kryddade lite med cayenne. Kycklingfyllningen fräste jag curry o lök lite först eftersom kycklingen var klar. Svampen frästes också först. Vispade bara hop mjölk o mjöl sen, hällde över och lät det koka 3 min. La på en sträng fyllning på varje pannkaka, rullade hop. Gratinerade rullarna i ca 15 min med lite riven ost på. Urgott och nåt som är så enkelt egentligen. Görs alldeles för sällan iaf i detta hus.


Ikväll ska jag göra fiskgratäng, bottnar då bara en smord ugnsform med brytbönor, lägger på fiskfiléer som jag saltar på båda sidor och viker hop. Gör ett potatismos som jag rör ner en äggula i, kryddar och klickar runt kanterna på formen. Sen en lite tjockare sås som jag gör på 3 msk mjöl som vispas i 3 dl hummerfond, 1 dl grädde och ½ dl vitt vin. Kokar upp och kokar i 3 min, smaksätter den med dill, s & sv.p Lägger på några räkor eller kräftstjärtar på fisken och häller över såsen. In i ugnen på 225 gr i 40 min. Blir god även med svampsås på valfri svamp, sparrissås eller vad du kan tänkas gilla.  

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards