Matsedeln

Alla inlägg den 7 februari 2012

Av Neta - 7 februari 2012 13:56

Igår gjorde jag bara pastaskruvar och köttfärssås, och blev rester av det till lunch också.


Idag tog jag fram isterband, ska råsteka potatistärningar jag har i frysen till det och stuva vitkål. Vet att dom flesta äter stuvad potatis till isterband men det har vi gjort enstaka gånger bara. Godast är då den skånska potatisen som är råstuvad och smaksätts med soja tycker jag.


Skånsk potatis

 

 

10 råa potatisar
1 gul lök
Smör
Salt
Svartpeppar
3½ - 4 dl mjölk
1 – 2 tsk soja

 

Skala potatisen och skär i tärningar.
Skala och hacka löken.
Bryn potatis och lök så att det får lite färg.
Smaksätt med salt och peppar.
Häll på ca hälften av mjölken.

Koka potatisen sakta under lock tills den blir mjuk,,späd med mer mjölk eftersom.
Rör då och då så det inte bränner fast i botten
Ta av innan den blir mosig, mjuk räcker.
Smaksätt med soja och ev mer kryddor

 

Vitkålsstuvningen gör jag så att jag kokar ca 1 l skuren vitkål och 1 grovtärnad lök mjukt.

Gör stuvningen toppredd på

3 msk mjöl

3 dl mjölk

salt o peppar

för sig, häller av vitkålen och rör ihop den med stuvningen.

Serverar med rödbetor så klart.


Jag steker ofta isterbanden i ugnen, men ibland även i stekpannan men alltid utan skinn. Fett får vi nog av ändå här, och jag tycker om stekytan som blir när man steker utan skinn.

Isterband är förresten månadens klassiker på Ikea under februari.

Av Neta - 7 februari 2012 13:56

Igår gjorde jag bara pastaskruvar och köttfärssås, och blev rester av det till lunch också.


Idag tog jag fram isterband, ska råsteka potatistärningar jag har i frysen till det och stuva vitkål. Vet att dom flesta äter stuvad potatis till isterband men det har vi gjort enstaka gånger bara. Godast är då den skånska potatisen som är råstuvad och smaksätts med soja tycker jag.


Skånsk potatis

 

 

10 råa potatisar
1 gul lök
Smör
Salt
Svartpeppar
3½ - 4 dl mjölk
1 – 2 tsk soja

 

Skala potatisen och skär i tärningar.
Skala och hacka löken.
Bryn potatis och lök så att det får lite färg.
Smaksätt med salt och peppar.
Häll på ca hälften av mjölken.

Koka potatisen sakta under lock tills den blir mjuk,,späd med mer mjölk eftersom.
Rör då och då så det inte bränner fast i botten
Ta av innan den blir mosig, mjuk räcker.
Smaksätt med soja och ev mer kryddor

 

Vitkålsstuvningen gör jag så att jag kokar ca 1 l skuren vitkål och 1 grovtärnad lök mjukt.

Gör stuvningen toppredd på

3 msk mjöl

3 dl mjölk

salt o peppar

för sig, häller av vitkålen och rör ihop den med stuvningen.

Serverar med rödbetor så klart.


Jag steker ofta isterbanden i ugnen, men ibland även i stekpannan men alltid utan skinn. Fett får vi nog av ändå här, och jag tycker om stekytan som blir när man steker utan skinn.

Isterband är förresten månadens klassiker på Ikea under februari.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards