Matsedeln

Alla inlägg den 9 februari 2012

Av Neta - 9 februari 2012 16:29

Idag ska vi äta något jag normalt ratar men lillskruttan och jag är ensamma ikväll och jag orkar inte stå och göra egna. Har alltid en påse färdiga i frysen till dom gånger Stina äter före oss när hon har nån aktivitet. Så jag nallar på den ikväll.


  Lånade en bild på nätet, för det blir ungefär så här med ris och grönt. Fast jag gör nog den här såsen. Den är jättegod, gör med chilisås.


Sötsur sås med apelsin

 

 

‎1,5 msk socker
2 msk vitvinsvinäger
1 msk chilisås eller tomatpuré
1 msk soja
1 msk Maizena

1 dl vatten

saft av ½ apelsin eller apelsinjuice



Blanda allt utom maizena, ½ dl av vattnet och apelsinsaften, koka upp

Red av och rör till sist i apelsinsaften.


När jag gör Chicky bits själv panerar jag kycklingbitar i ägg och pancho, ett asiatiskt ströbröd och så friterar vi dom, idag görs dessa i ugnen eftersom jag vägrar fritera inomhus.


Vi gjorde en "Vänskap" igår också så skönt med färdig sallad i kylen.

 

VÄNSKAPSSALLAD.

 

1 l strimlad vitkål

 

5 grovrivna morötter

 

1grön & 1 röd paprika i strimlor

 

1 fint strimlad purjo

 

2-3 tunt skivade saltgurkor, el. ättiksgurkor

 

 

DRESSING:

Blanda och koka upp,

 

1 dl rapsolja

 

1dl äppelcidervinäger

 

1 tsk salt

 

1 msk socker (utesluts om du tar ättiksgurka)

 

3-4 tsk salladskrydda

 

Blanda alla grönsaker, gärna i en plastskål med lock.

Häll den kokande dressingen över.

Sätt på locket, skaka så allt blandar sig.

Låt locket sitta på några minuter.

Hållbar 1 vecka i kylen.







Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards