Matsedeln

Alla inlägg den 12 januari 2014

V 3

Av Neta - 12 januari 2014 18:51

 

Första veckan med 5:2

Månd:= 2-dag

 

Frukost: äggröra med tomat och paprika

Lunch: tomatsoppa

Middag: kyckling med broccoli, lägger till ris o sås till dom andra

kvällsmål: Smoothie på ½apelsin, 1 kivi och ½ dl blåbär

 

  

Tisd:

 

Pasta med thai köttfärssås

 

  

Onsd:

 

Isterband med stuvad vitkål

 

  

Torsd: =2-dag

 

Frukost: 1½ dl lättyoghurt, ½ dl bär och 10 g nötter

Lunch: 2 dl Keso med 100 g rivna morötter

Middag: Solsoppa

kvällsmål: Smoothie på ½ apelsin och 1 dl jordgubbar

 

  

Fred: Bakad potatis med skaldjursröra

 

  

Lörd och söndag:

 

Födelsedagskalas båda dagarna. återkommer.

 

Av Neta - 12 januari 2014 18:49

Svampbiffar

 

 

400 g färsk svamp

¾ dl ströbröd

1,75 dl mjölk

1 msk torkad gul lök

1 ägg

1 krm peppar

1 tsk salt

 

1 dl ströbröd

smör till stekning

 

Blanda ströbröd med mjölk och lök, låt det svälla 10 min.

Förväll under tiden svampen och finhacka den sedan

Blanda i svamp, ägg, salt o peppar och rör ihop med ströbrödblandningen tills färsen är smidig och väl blandad

Forma biffar, vänd dom i ströbröd och stek i smör ca 3-4 min/sida

Servera med kokt potatis, brunsås, lingonsylt, broccoli och sallad.

 

Av Neta - 12 januari 2014 01:49

Vi brukar ju inte precis äta tacos varje fredag, men igår var ett undantag då gjorde jag dom här.


Frasiga varma tacomackor

 

 

För 4

 

300 g nötfärs

1 finhack gul lök

2 msk olivolja

½ hönsbuljongtärning

½ påse tacokrydda

1 brk, 400 g majs, avrunnen

1 brk kross tomater

3 msk hackad persilja

1 påse texmexost

8 skiv vitt bröd

½ liten squash

 

Garnera med franska örter och servera med sallad

 

Fräs löken i oljan i en gryta ca 3 min

Tillsätt färsen och fräs den smulig ca 5 min

Smula i buljongtärningen och blanda om

Vänd ner majsen och blanda i de krossade tomaterna och tacokryddan

Låt det småputtra ca 20 min och låt det svalna

 

Blanda färsen med hälften av osten och persiljan

Sätt ugnen på 225 gr

Rosta brödskivorna lätt i brödrost utan att de tar färg

Lägg dem på en pappersklädd plåt

Fördela färsblandningen över brödskivorna

Lägg på tunna skivor av squash, strö över resten av osten

Gratinera mitt i ugnen 5-8 min

Garnera med örterna och servera med sallad och en kall öl.

 

 

       

Skippade dock persiljan, hyvlade squashen på mandolinen och saltade dom lite så det drogs ur en del vätska. Hade lite mer färs än i receptet, skulle ju vara vår middag så jag fick göra dom lite toppiga och det i sin tur gjorde att det mesta av osten ramlade av. Tror också det är bättre att köra med hela skivor av ost på och ha den rivna i färsen. Finns ju sån hamburgerost att köpa. Gott var det iaf och mätta blev vi.



Dagens lunch blev en mozzarellaomelett, så gott i sin enkelhet.


         


Idag gjorde jag frukostkorv i ugnen, delade korvarna på längden och gröpte ur hälften av korvsmeten med en tesked

Hackade 3 smålökar, kärnade ur och hackade ner 1 tomat och hackade även 3 cornichons och korvrafset .

Fyllde korvarna med hacket, lindade baconskivor runt, lade resterande fyllning som en sträng på mitten och gratinerade ca 20 min i 225 gr. Jättegott! Åts med potatis, broccoli och råkostsallad.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards