Matsedeln

Alla inlägg den 24 januari 2014

Av Neta - 24 januari 2014 23:54

Ja grundreceptet har ni i veckomatsedeln men igår modifierade vi om den lite.


 

Jag ville prova den här, en thaikycklingbuljong E köpte på Sushi18 här i stan, ett sånt här litet gulligt paket koster en femma och det är 2 tärningar i. Den innehåller både ingefära och citrongräs. Finns även här.

Orkade inte heller skala nån morot så jag tog 2 sellseristjälkar, ½ gurka, 6 salladslökar och 1 röd paprika till 2 ganska stora kycklingfiléer som jag tärnade.

Fräste kyckling o grönsaker i lite smörolja med 2 tsk vanlig gul curry. Tog en thaibuljong och en vanlig kycklingbuljong + 4 msk japansk soja till 1 liter vatten. Men hällde även i 1 burk kokosmjölk efter 5 min. Vi använder det ganska mycket nu eftersom dottern inte tål mjölkprotein så bra.

Försökte sen både bryta, skära o klippa glasnudlarna men det var nästan omöjligt. Dom behöver ju inte heller koka, bara ligga i soppan i 3 min så till slut fick dom vara och sen när det var klart tog jag trägaffeln och "fiskade med" klippte i skedvänliga bitar nerifrån och upp och mellan "tårna" på trägaffeln.

Jag tyckte också att det blev lite väl mycket med 100 g glasnudlar till 1 liter vätska så jag undrar om receptet kan gälla färdiga nudlar, tror nästan det. Är ett tag sen jag gjorde den så jag har inte riktigt koll där. Tar 50 g alltså halva paketet (OM jag får itu det) nästa gång. Då kanske jag gör buljongen klar och mjukar nudlarna i den, innan jag börjar med soppan och helt enkelt skär ner dom på en skärbräda, tror det blir bäst.


Receptet är från början Anders Levéns, en TV4-kock som hade matlagningsprogram på eftermiddagarna för "100 år sen" i nån slags Talkshow.

 

Så här såg soppan ut som jag gjorde den. Såg väl inte jätteaptitlig ut men den var det.   Å ännu godare var den idag   


     

Fyndade lite på loppis igår, 3 nya kokböcker för 10 o 15 kr/styck, Menyboken som var dyrast var lite modern ändå har med all möjliga sorters fester med recept, t.ex Grekisk afton, Italiensk buffé, Sushi, alla högtider, Examens och bröllopsmenyer m.m

Har en annan kokbok av samma författare som jag använt mycket, en av dom första jag köpte. Idag har jag ju en hel Billy i köket m kokböcker där dom nya inte ens får plats :D

Mycket goda receptförslag i Tomat och Champinjonböckerna också.


       

Ikväll startade vi med en Pinnacolada gjord av C, till den lite nachos med guccamole och min nya passion, marinerade kronärtskockor. E som från början lurade i mig, trodde det var samma lite syrliga som man får på Quatropizzan men det är det inte. Dom här är små spröda och ligger i lite kryddig olja. Prova! Dom är super och jag hade på min räk o svamppizza idag också.

Till fikat en bit ananaspaj, gjord med hälften mandelmjöl och hälften vanligt vete. Blir sååå god pajdeg. Kan göras till vilken paj som helst så klart.



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards