Matsedeln

Alla inlägg den 4 mars 2012

Av Neta - 4 mars 2012 22:19

 


Idag gjordes den på fläskytterfilé

 

God fläskfilé

 

 

500 gr fläskfilé  i skivor

2 strimlade paprikor i olika färger

200 gr färska champinjoner i skivor

2 dl vispgrädde

½ dl chilisås

salt & peppar

riven ost

 

Sätt ugnen på 200 gr

Bryn fläskfilén och svampen var för sig

Lägg köttet i botten på en ugnssäker form

Lägg på paprika, svamp och ost.

Blanda grädde o chilisås, krydda och slå det över det andra i formen

Gratinera 15-20 min

Servera med ris o sallad

 

Det här är ett recept jag fick av en arbetskamrat nån gång på 80-talet, då gjordes den med grön paprika och burkchampinjoner.  Vi har sen "förfinat" den lite med färsk svamp och röd paprika i stället, det var väl inte så vanligt med färska svampar i butikerna då kanske. Hur som helst så är den himla god :)

 

Av Neta - 4 mars 2012 13:28

Har haft en datakrasch, men nu så är allt räddat till en ny hårddisk.


I fredags åt vi sparrissoppa med räkor, ishavsrom och fraiche med vitlöksbröd, det var riktigt mumma. Tyvärr tog jag ingen bild


400 gr sparris

3 scharlottenlökar

7 dl vatten

3 dl grädde

1 dl vitt vin

1 Fond de chef kyckling

salt & sv.peppar

räkor

creme fraiche

ishavsrom


Fräs lök och sparris en stund i smör

Häll på all vätska + fond och koka 12-13 min

Mixa och smaka av

Lägg ca 10 skalade räkor i tallriken, häll på soppa och toppa med en klick fraiche och ishavsrom.


Enklare kan det väl inte bli   


Igår gjorde vi en kanonfisk, den måste ni bara prova


Fiskgratäng med curry och dill


1 morot
1 liten fänkål
1 purjolök
2 msk smör
2 tsk curry
500g vit fiskfilé (vi tog frysta portionsbitar av torskfilé som vi tinade först)

3 msk smör
2 msk mjöl
3 msk mjölk
3 msk vispgrädde
Salt
Svartpeppar
½ citron (skal+saft)
1 dl dill, finhackad
Garnering:
400g oskalade räkor
Dillvippor
Citronklyftor


Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och finhacka morot och purjolök.
Ansa och strimla fänkålen tunt.
Fräs allt i smör och curry, lägg grönsakerna i en smord form.
Vik fiskfiléerna dubbelt, salta dom och lägg dem på grönsakerna.
Skala räkorna.

Smält smöret, vispa i mjölet.
Rör ner grädde och mjölk, låt koka upp under vispning.
Koka 5 min.
Rör i citronsaft, skal, och dill.
Smaka av med salt och peppar.

Häll såsen över fisken.
Gratinera mitt i ugnen ca 20-25 min

Garnera med räkor, dillvippor och citronklyftor

 

Vi åt den med pressad potatis, sallad och vitlöksmarinerade champinjoner. Den godaste fisk jag ätit på länge.

 

Tyvärr verkar det inte gå och ladda upp bilder här idag, men sök på den på Matklubben.se hos elleave så ser ni den. Finns även som länk hos henne på facebook




 





Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards