Matsedeln

Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Plankstek

Av Neta - 26 januari 2014 00:34

 

I veckan blev det äntligen av för mig att köpa matplankor, dom hade på Maxi 2-pack med korkunderlägg för 199 kr.

Ikväll gjorde vi plankstek på fjärilskotletter, mos, gröna bönor, bacon, tomat och Beasås.

Lite för mkt mat för mig så jag mådde illa halva kvällen sen. Men attans så gott.

Kotletterna var gigantiska så jag tog fram bara 3 och skar av en bit på varje, det är den plankan ni ser som har småbitarna. Blev ändå lite drygt 150 g var.

Köttet kom från Citygross, 59.50/kg t.o.m i morgon och var så himla fint, mört så det smälte i munnen nästan. Brynte det hastigt bara. 

Eftersom det bara går åt varsin baconskiva till bönknippena så blev de en baconskiva på köttet också men den satt inte i vägen. Hemgjort mos så klart (med 1 äggula i) och Junis bea. Dom står ju med sina kryddor på marknaderna runt här och jag har ännu inte hittat nån bea på pulver som är bättre. Brukar köpa en liten hink o den räcker ett par år. Jo jag har provat o göra egen men den blir för fet för mig, fixar det inte.

Gratinerade sen hela härligheten i 225 gr ungefär en kvart. Blev lite skinnyta på såsen men det försvann bara man petade lite i den.


Det som är synd är ju att det bara går i 2 plankor i taget i ugnen, men dom höll sig hyfsat varma o vi började äta lite innan dom andra. En spis med 2 ugnar vore perfekt här. Ska också införskaffa bättre spritspåsar, vet att det finns  engångs i stekpåskvalité och en aningens större tyll. Den vi hade idag var nog mer för grädde egentligen.


Ska bli kul att så småningom prova på laxplankor också, ser det mkt i matgruppen på fejjan och där kan man ju ha kall romsås som man lägger på efteråt om man vill.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards