Matsedeln

Alla inlägg under november 2014

Av Neta - 13 november 2014 02:13

Jag är inget för dom här nya dieterna. Vet att sånt kommer och går. Det som är urbra idag är helt värdelöst i morgon. Rena bluffar som Herbalife t.ex har väl heller inte undgått någon att jag inte gillar.
Jag är en vanemänniska och har väldigt svårt för att ändra på t.ex frukosten. Funderar på hur jag ska bryta vanan med dricka te o äta mina 2 mackor som är min vinterfrukost. På sommaren äter jag ju yoghurt med bär och valnötter i, men på vintern blir jag frusen hela dan om jag äter det. Kan va inbillning men fryser gör jag. ?

Har svårt med konsistensen på gröt, skulle möjligen gå med mannagryn eller risgryn men samtidigt är jag så morgontrött så det där med att ställa sig att koka det på morgonen, näe! Chiapudding fixar jag inte.

Skulle inte ha nåt problem med 6-målsdieten om det inte vore för mackorna till frukost. Vill inte äta ägg varje dag heller, och det är ju inget som mina dietister förordar heller. Max 2-3 ggr i veckan och eftersom vi kokar ägg på helgerna så äter jag ju redan 2 ggr.
Smoothie kan gå om den inte är iskall. Men då gör man ju av med mellisfrukten. Så hur man än vänder sig....

6- målsdieten går ju ut på att man fördelar intagen på dagen, och äter så ofta att man aldrig blir sugen.

Frukost, 2 dl mejeriprodukter, 1frukt eller motsv bär, nötter, flingor eller 1 smörgås med protein och grönsak. Te och lika mkt vatten som te. (Tror inte min halva tsk med honung platsar här heller)

Mellis 1, en frukt och vatten. Kaffe.

Lunch, 150 g protein, 100 g kolhydrater, valfri mängd grönsaker gärna både råa med dressing av olja och kokta. Vatten.

Mellis 2, 4 smörgåsrån med t.ex mjukost, 2 dubbla blir det här, alt en knäcke. 2dl mejeriprodukter, Kaffe, vatten och 1 morot, gurkbit eller liknande.

Middag, samma mängd protein och kolhydrater som vid lunch, gröns och vatten.

Mellis 3, 1 frukt, vatten. Ev Kaffe eller te.

Man dricker alltid samma mängd vatten som kaffe eller te. Bestämmer själv om man tar det större melliset, fm, em, eller kväll. Jag är mest sugen på em, så för mig passar det då.

Detta och att röra sig regelbundet, är det som ger balans i in och uttag enligt dietisterna vid Metabola enheten vid Akademiska sjh här i stan.
Vanlig mat bara. Det spelar ingen roll om det är mager kyckling eller korv som är proteinet, bara man inte äter korv varje dag. Bröd penslas tunt med olivolja ist för smör.
Låt det inte gå mer än 3-4 timmar mellan intagen. Idealet är väl kl 6, kl 9, kl 12, kl 15, kl 18 och kl 21.
Jag förskjuter ju dock det här med 2-3 timmar.

Ja om man kunde komma in i det här igen! Att det ska vara så himla svårt!! Fick man sen börja på träning med sjgymn, i vatten eller på land. Minst 2 ggr per vecka.

Eller så ska jag testa det här inkl min frukost med honung o allt o se om det händer nåt.
Får nog bli så!

Av Neta - 12 november 2014 18:13


Glögg

 

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor hela
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm) skalad och skivad.
1 kanelstång

1 påse torkat pomerans
250 g russin
2,5 kilo socker

 

500 g frysta blåbär e ca 14 dagar


Blanda allt i en dammejeanne

Blanda runt försiktigt någon gång per dag innan det börjar bubbla, ställ i rumstemp

Jäs ut, tillsätt blåbären och låt stå 3-6 v, ju längre, desto....
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med en hävert.

 

Blir ca 15%, recept från Madelene Dahlström

 

  

 

En lite snabbare variant

 


Röd glögg

 
2 dl lingondricka
1,5 dl socker
1 bit hel kanel
10 kryddnejlikor
1 tsk hel kardemumma
skal av en hel apelsin
75 cl rött vin eller svart vinbärssaft

Ge lingondrickan ett snabbt uppkok med sockret, kryddorna och apelsinskalet.
Låt det svalna.
Tillsätt vinet och låt det dra på sval plats över natten.
Sila från kryddorna och servera uppvärmd med russin o skållad mandel.

 

  

Vit glögg

Görs på samma sätt men lingondrickan byts mot äppelmust eller äppelcider, det röda vinet mot vitt vin och apelsinskalet mot citronskal.
Kan även serveras kyld med is och en tunn citronklyfta.

 

  

 

Jullikör


100 g torkade aprikoser
100 g torkade dadlar
125 g katrinplommon
1/2 msk Vaniljsocker med äkta vanilj
1/2 kanelstång
3 kryddnejlikor
3 kryddpepparkorn
1 krm kardemummakärnor
70 cl vodka
2 dl Stor Brun Kandi


1. Lägg frukten i en burk och häll på hälften av alkoholen. Förslut burken och låt stå 2-3 dygn i rumstemperatur.

2. Sila bort frukten. Häll på resten av vodkan samt sockret och kryddorna. Låt stå i 4 veckor.

3. Sila bort kryddorna. Häll jullikören på flaska och låt stå till jul.


  

 

 

Av Neta - 11 november 2014 22:42

Finns inget som doftar så gott och inget man spar så mycket pengar på som att baka sitt eget bröd. Här får ni lite tips på goda sådana.


Sesamrutor

 

 

Ca 20 st

 

50 g jäst

7 dl standardmjölk

5½ dl havregryn

125 g smör, rumsvarmt

½ dl socker

½ msk salt

14 dl vetemjöl

 

Pensla med uppvispat ägg

½ dl sesamfrö

 

Lös jästen i lite kall mjölk i bunken

Värm resten av mjölken till 37 gr i en rymlig gryta

Blanda mjölken med havregrynen och låt svälla i 10 min

Rör ned det och resten av ingredienserna och arbeta degen smidig

Pudra över lite mjöl och jäs övertäckt ca 30 min

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och kavla ut till 1 cm

Skär degen i rutor och lägg i bak.pappersklädd långpanna

Sätt ugnen på 225 gr

Jäs 30 min, övertäckt

Pensla bröden med ägget och strö över sesamfröna rikligt

Grädda mitt i ugnen 8-10 min.

 

  

Solrosbullar

 

 

24 st

 

50 g jäst

5 dl vatten, 37 gr

½ dl rapsolja

1 tsk salt

2 msk flyt honung

3 dl solrosfrö

5 dl rågsikt

8-9 dl vetemjöl

 

Pensla med vatten

Sesamfrö

Dinkelflingor

Vallmofrö, blandas

 

Smula jästen i bunken, lös den med 37 gr vatten lite i taget

Tillsätt olja, salt, honung, solrosfrö, rågsikt och det mesta av vetemjölet

Arbeta degen för hand i 8 min eller i maskin i 5 min

Jäs övertäckt i 40 min

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord

Dela 2 lika stora delar och dela varje i 12 bitar

Rulla varje bit till en bulle

Lägg bullarna på plåt med bakpl.papper

Jäs övertäckt i 30 min

Sätt ugnen på 250 gr

Pensla bullarna med vatten och strö på de blandade fröna

Grädda mitt i ugnen i 10 min.

 

   


Tebröd

 

 

25 st

 

Förgröt:

3 dl standardmjölk

1 dl linfrö

1½ dl havregryn

 

50 g jäst

2 dl mjölk

2 dl fraiche, kokbar

1 tsk salt

3 msk ljus sirap

1 tsk bakpulver

10 dl vetemjöl

 

Koka hop förgröten

Ta av från värmen och låt den svalna till 37 gr eller under

Värm mjölken till 37 gr och lös jästen med lite av det i bunken

Tillsätt resten av mjölken, förgröt, fraiche, salt, sirap, bakpulver och det mesta av mjölet

Arbeta till en smidig deg

Jäs övertäckt i 40 min

Sätt ugnen på 225 gr

Ta upp på lätt mjölat bakbord och kavla ut till 2 cm

Ta ut runda kakor eller sporra ut fyrkanter, 7-8 cm

Lägg på plåt med bakpl.papper och nagga dem

Jäs övertäckta ca 15 min

Grädda mitt i ugnen ca 12 min, låt svalna på galler

 

  

 

Det här är lyx, man gör jobbet innan man lägger sig och på morgonen skjuter man in plåten i kall ugn, sätter på den och laddar bryggarn. Tar en dusch och när man är klar har man färska nygräddade bröd. 

 

GOD MORGON BULLAR

 

 

 

25 gr jäst

5 dl kallt vatten

2,5 tsk salt

0,5 dl olja

6 dl rågsikt

6 dl vetemjöl

eller

2 dl grahamsmjöl

1 l vetemjöl

 

Smula jästen i en bunke

Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.

Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.

Arbeta degen smidig.

Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.

Skåra  ca 5 cm långa bitar rakt igenom

Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.

På morgonen sätts ugnen på 225gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.

Klart efter ca 30 min.

 

Kan göras med nästan vilken mjölkombo som helst bara hälften är vetemjöl, ta reda på slattarna!

 

  

Till sist en kaka

 

Kaka med frötäcke

 

 

120 g smör

2 msk vanillinsocker

2 ägg

2 dl råsocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 msk mjölk

 

Frötäcke:

110 g smör

1 dl pumpafrö

1 dl solrosfrö

1 dl mandel(spån?)

1 msk mjölk

1 msk grädde

 

Sätt ugnen på 175 gr

Smörj och bröa en bakform

Smält smöret och blanda i vaniljsockret i det varma smöret

Vispa ägg och råsocker pösigt

Rör ner mjöl och bakpulver i smeten

Blanda i mjölk och vaniljsmöret

Häll smeten i formen

Grädda mitt i ugnen, 25-30 min

Smält smöret till toppingen

Tillsätt resten och låt det koka upp

Rör om

Ta ut kakan, bred toppingen över och grädda ytterligare 15 min.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Neta - 9 november 2014 23:02

  

Veckans vego:

 

Fullkornspasta med Goda pastasåsen

4 port.

 

4 port fullkornspasta

2 morötter

1 gul lök

2 msk smör

1 bruk krossade tomater (4 dl)

1 buljongtärning

2-4 msk chilisås

2 tsk oregano

1 dl creme fraicheca.

1 dl vatten

persilja

 

Gör pastan enl anvisning på förp.

Hacka löken, skala och riv morötterna grovt

Fräs löken i smöret i en gryta, blanda ner morötterna

Häll i de krossade tomaterna, vatten, buljongtärning, chilisås och oregano

Rör om.Lår koka 15-20 min under lock

Rör ner creme fraichen

Smaka av - tillsätt ev. salt och peppar

Späd ev. med lite vatten

Strö lite hackad persilja över.

  

Veckans sallad:

 

Blomkålssallad

 

½ blomkålshuvud

1 rödlök

10 rädisor

½ salladskålshuvud

10st svarta oliver

 

1 msk vatten

1 msk olivolja

1 tsk vinäger

salt och peppar

italiensk salladskrydda

 

 

Dela blomkålen i mindre buketter.

Hacka rödlöken och strimla salladskålen.

Skiva rädisor och oliver.

Rör ihop vinägretten,

häll den över salladen och blanda.

  

Månd:

 

Tacosoppa & Ostkaka (färdigköpt) hallon

 

4 st medelstora potatisar

2 st medelstora morötter

1 st gul lök

400 gram blandfärs

1 påse tacokrydda

1 nypa salt

1 nypa peppar

1 msk smör att steka i

1 burk tomatkross, gärna chili

1 tsk oregano

8 dl vatten

2 st köttbuljongtärningar

1 burk majs

 

Skala och tärna potatisen, riv morötterna fint.

Hacka löken.

Fräs alt detta i en stor gryta.

Stek färsen i smör, försök att inte få det klumpigt. När det är

genomstekt, häll på tacokrydda, salt och peppar

Häll sedan över i grytan med grönsakerna.

Häll i krossade tomater, köttbuljongtärningar, vatten och oregano i grytan.

Låt allt puttra i 5 min så att potatisen blir kokt.

Lägg i majsen och låt puttra ytterligare 3min.

Servera med vitlöksbröd och en klick creme fraich.

   

Tisd:

 

Isterband med stuv vitkål, rödbetor o potatis

  

Onsd:

 

Stekt fläsk med löksås, potatis och rivna morötter

  

Torsd:

 

Lax-och räkgryta, tårta & kaffe

 

 

500 g laxfilé utan skinn o ben

500 g oskalade räkor

1 stor purjo

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

1 orange paprika

3 potatisar

4 msk smör

2 msk grön currypasta

2 dl vispgrädde

2 dl vitt vin

1 msk fiskfond

1½ dl vatten

dillvippor

 

Dela laxen i mindre bitar

Skala räkorna

Ansa och strimla purjo, finhacka lök o vitlök

Tärna paprikan

Skala o tärna potatisen

Fräs lök, vitlök, purjo, potatis och paprika i smöret i en stor kastrull

Tillsätt currypasta, grädde, vin, fond och vatten

Smaka av med salt och peppar

Koka sakta under lock 10-12 min

Lägg ner laxen och sjud vidare 6-8 min

Lägg ner räkorna strax innan servering så att dom precis hinner bli varma

Garnera med dill och servera.

  

Fred:

 

Ägg & Baconmuffins

 

 

4 port

 

16 långa skivor bacon

8 ägg

8 skivor vitt formbröd

Salt o peppar

 

Sätt ugnen på 225 gr

Lägg baconskivorna som ett kryss i botten på fördjupningarna i en muffinsplåt

Ta ut rundlar ur brödskivorna och lägg på baconet i fördjupningen

Knäck ett ägg över brödskivan och krydda det

Vik över baconskivorna över ägget och grädda i ca 15 min

Baconet ska vara knaprigt och ägget fast

Servera med sallad.

 

Lörd:

 

CIDERBRÄSSERAD KYCKLINGFILÉ

 

 

4 kycklingfiléer á 150 gr

 3 dl halvtorr äppelcider

 4 aromrika äpplen

 1 morot

 1 gul lök

 1 liten purjo

 ½ dl kycklingfond

 2 dl grädde

 2 msk smör

 salt och peppar

 

TILLBEHÖR:

2 röda och 2 gula paprikor, ruccola, färsk mejram och jasminris.

 

Sätt ugnen på 250 gr, dela och kärna ur paprikorna och lägg dem i ugnen med den kupade sidan upp tills de svartnar 20-30 min. Lägg dem sedan i en bunke med plastfilm på i 20 min. Skala dem.

Skala kärna ur och klyfta 3 äpplen. Skala morot och lök, ansa purjon dela i mindre bitar, skiva moroten tunt. Lägg äpplen och alla gröns utom paprikorna i grytan, slå på äppelcidern och kycklingfond låt allt bräsera under lock i 15 min.

Putsa filéerna, salta och peppra och bryn dem runtom i fettet, lägg över dom i grytan och koka ytterligare 10 min. Lyft upp dem och håll dem varma.

Häll grädden i såsen och koka 5-10 min. Sila och pressa gröns. gm silen, hetta upp den igen och vispa den skummig före servering.

Skär de sparade äpplet i skivor och stek dem i smör. Strimla paprikorna. Skär filéerna i sneda skivor.

 Lägg upp på varma tallrikar, paprika, äpplen, kyckling och ruccola. Skeda såsen runt, garnera med mejram och servera med riset.

  

Sönd:

 

Kasslergryta

 

1 stor purjolök

1 grön paprika

1 röd paprika

150 g färska champinjoner

Smör

400 g kassler

3 dl matl.grädde

½ dl chilisås

1 -2  vitlöksklyftor

salt och svartpeppar

 

Strimla kassler, paprika och purjolök.

Ansa och skiva svampen

Smält smöret i en gryta

Bryn sedan svamp, purjolök och paprikan tills det blir mjukt

Tillsätt kassler och låt den fräsa med en stund

Tillsätt grädde, chilisås och vitlök, rör om

Koka upp och låt det puttra i ca 10 min.

Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med ris och sallad.

  

 

 

 

 



 

 

 


 

 

 

Av Neta - 9 november 2014 17:48

"Mitt kök" hette mässan vi var på i Älvsjö igår men den kunde lika gärna ha hetat "Min Bar" för det var nog mer vin och andra drycker än mat.

Stor var den iaf, och det var fruktansvärt mycket folk. C trodde det var så där 1000 pers mer än vad dom fick ha, tänk er då i slutet på dan när dom som provade vin hade gjort det hela dan. Såg ingen påtagligt berusad men många dåliga omdömen. Elle höll på bli bortknuffad från sin rollator när hon stod och handlade på ett ställe för det var folk som bara skulle fram till provsmakningen, mm gratis är ju gott men....

Jag som ju sitter i maghöjd på folk i rullen fick nära nog panik ett tag där på slutet också. Vi kom väl över på fel sida nånstans och det var full kalabalik på vissa ställen

På det hela taget var det iaf en kul dag.


Vi åkte hemifrån strax efter 8 och var där kanske halv 10, parkerade, lämnade in kläderna och gick på toa. Smidigt som 17 att parkera i garaget och det gick runt killar med kortläsare som avlastade parkeringsautomatköerna. Där har ju Kista något att lära.

Det var både workshops, visningar och seminarier. Vi började med att planlöst gå runt lite och tog oss sen till "Allt om Mats" scen där Monika Ahlberg skulle vara. Hon gjorde en pepparkaksrulle med smörkräm och lingonfyllning, samt en Kantarellsoppa, på burkkantareller!! Lite förvånad över det valet måste jag säga. Inte var den särskilt god heller. Pepparkaksrullen däremot skulle jag kunna tänka mig att göra till advent.


PEPPARKAKSRULLTÅRTA MED LINGONCREME

4 ägg

2 dl strösocker

Vispas vitt och pösigt

1 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

1 msk pepparkakskryddor

Blandas ner. Bred ut på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i 250° i ca 5 minuter.

Strö över srösocker. Lägg på ett nytt bakplåtspapper och stjälp upp, låt svalna.

KRÄM

150 g smör

3 1/2dl florsocker

2 äggulor

1 msk vaniljsocker

1 1/2dl rårörda lingon

Vispa/rör ihop allt till en härlig smet. Bred på den avsvalnade kaka och rulla ihop!

Förvara i frys eler kyl fram till servering!


När det var slut kände vi igen Sebastians röst, eller snarare språk från "Dessertmästarna" i vimlet. Han hade en workshop med barn som fick baka med choklad och mandel. Så vi stod och tittade en stund innan maken deklarerade att han var fika sugen så då gick vi och fikade och vissa av oss åt lite med.


Nästa seminarie vi var med på var med Martin Johansson eller "Pain de Martin" som han skämtsamt kallar sin blogg och facebooksida. Han bakar med surdeg och här fick vi lära oss lite om det och provsmaka både baugetter och bullar.


Efter det avverkade vi ungefär en tredjedel av matmässan, försökte undvika vingångarna så gott det gick iaf. På mässan fanns allt, det enda jag hade velat kolla på som inte fanns var vinäger, eller inget vi hittade iaf. Hade hoppats hitta lite roliga balsamico till jul. Men tror knappast vi gick precis överallt heller. Mycket provsmak, reklamsaker, mässpriser på ungefär 50%, och försäljning av ätklart som t.ex., isterband med bröd 20 kr och öländska kroppkakor 30 kr. Hade vi vetat om det hade vi ju inte behövt gå på restaurangen   Var en del krogar uppbyggda enbart på mässan med, bl.a Sjömagasinet.


Ett seminarie till gick vi på och det var Birgitta Rasmusson från "Hela Sverige Bakar" hon höll ett litet hov om småkakor och bakade ut Rimbobullar där hon samtidigt förklarade varför det var bäst att baka med kalljästa degar och gav också tips om att pensla bullar med sockerlösning ist för ägg.


Kollade sen en workshop med Gustav Trädgårdh från "Sjömagasinet" i Göteborg, men där var så mkt folk att vi knappt såg vad dom gjorde.

Missade Paolo Roberto med flit och gav os ut på mässan igen. Handlade men gjorde av med knappt 400 inkl restaurang som kostade dryga hundralappen..


 

Tror allt är med här, 2 påsar ekologiska chips, Cheddar & Vinäger och salt,  2 pkt Ryvitabröd, 3 pkt Delicatobitar, 3 brk ekologiskt lakrits som görs för hand i skärgården nånstans, Ostkaka, Olivolja, rostade Sesamfrö i praktisk ströflaska, 3-pack kross Tomater av ett bra märke, Panko, 2 kryddkvarnar den ena med en Limekrydda med bl.a med.havs.salt och citrongräs i och en Skandinavisk skogskrydda med bl.a enbär, svamp, morot och lite örter samt vanligt salt i.

Köpte också en påse med tre småburkar marmelad från Öland, Saffran & päron, Fikon & apelsinlikör och Päron och Kardemumma. Fick provsmaka på peppisar med ädelost och det var en riktig höjdare.


Kollade in en visning i Ostronöppning med Gustav Trädgård, missade provsmak då vi helt enkelt inte kom fram och gick en liten stund till men då började kl gå mot 18 och vi var ganska slut. Avslutade med att äta en kroppkaka och sen hem i mörkret.


Kul mässa där Tareq Taylor tyvärr lämnat återbud, hade ju sett fram mot honom. Men hoppas dom skiljer på mat & vin nästa år, vi hörde många som framförde den åsikten. Nu var det hälsomässa i B-hallen och A-hallen helt oanvänd.

Tycker den här messan skulle vara obligatorisk för alla som jobbar med mat då man får lära sig mycket bra på seminarierna.


Av Neta - 2 november 2014 18:43

November redan och bara 4 v till advent. Mysigt på sitt sätt.


  

Vekans vego:

 

Broccoli och fetaostbiffar

 

 

2 schalottenlök

olivolja

1 dl avorioris

1 grönsaksbuljongtärning

3 dl vatten

2 potatisar

150 g broccoli

150 g fetaost

1 ägg

2 tsk potatismjöl

salt, peppar

2 tsk oregano

olivolja till stekning

 

 

Skala och hacka löken och fräs den i en gryta med olja.

Rör i riset och fräs i 1 minut.

Tillsätt buljongtärning och vatten. Koka under lock i 20 minuter.

Skala och tärna potatisen.

Dela broccolin i mindre bitar.

Koka potatisen och broccolin mjuka.

Låt rinna av och mosa potatis broccoli och fetaost.

Blanda i riset, ägg och potatismjöl.

Krydda med salt, peppar och oregano,

Klicka ut ca 12 biffar i stekpanna med i olja och stek tills biffarna fått fin färg.

Servera med sallad och rivna morötter.

 

  

Veckans sallad:

 

Råsallad med äpple

 

1/2 l strimlad vitkål

2 rivna äpplen

1/2 finhackad rödlök

 

Rörs ner i en sås av:

 

1 msk vinäger, ex. äppelcidervinäger

2 krm salt

lite sv.peppar

2 msk olja

1 msk vatten

1/2 dl gräddfil


  

Månd:

 

Hemgjorda köttbullar med potatismos, lingon och rårivna morötter. Kanske såsar jag till köttbullarna lite med 2 dl eller så, just till mos vill vi ha dom lite kladdiga bara.

Jag rullar nästan bara köttbullar på riktigt till jul, så här till vardags gör jag "skedbullar", jag klickar ner smeten i pannan med ett msk-mått som är som en sked (Tupperware)

 

Köttbullar och pannbiff

 

 

400 gr köttfärs

¾ dl ströbröd

1.5 dl mjölk

1 msk torkad gul lök

1 ägg

1 krm peppar

1 tsk salt

smör till stekning

 

Blanda ströbröd med mjölk och låt det svälla 10 min.

Blanda färsen med lök, ägg, salt o peppar och rör ihop med ströbrödblandningen tills färsen är smidig och väl blandad.

Stek i smör o sänk värmen då de börjar få färg.

 

Kan även stekas i ugn, 200 gr 8 min i mitten, vänd o skaka, flytta upp plåten o låt dom få färg om dom ska ätas direkt, annars frys och stek dom så dom får färg i pannan vid upptining.

  

Potatismos

 

1 kg skalad potatis

50 g smör

2-2½ dl mjölk, gärna uppkokt

salt och sv.peppar

 

Koka potatisen mjuk och häll av den

Ställ tillbaka kastrullen på plattan några sek så den ångar av ordentligt

Stöt sönder potatisen med mosstöt eller elvisp

Lägg i smöret och rör runt

Tillsätt mjölken under vispning och vispa till du får ett luftigt mos

Tillsätt kryddorna och smaka av under tiden.

  

Lingonsylt


500 g rensade lingon

500 g syltsocker

 

Blanda sylt och socker i en kastrull och låt de stå och safta till sig ca 1 timme

Om lingonen är frysta tills dom tinat

Koka upp, rör om och låt det koka 3-4 min

Ta bort kastrullen från värmen och skumma

Häll upp i glasburkar.

 

 

Tisd:

 

Pasta med baconsås

 

4 port pasta

300 g strimlat bacon

1 hackad gul lök

1 pr vitlöksklyfta

2 strimlade paprikor i olika färger

150 g champinjoner, skivade

4 dl mjölk

2 msk mjöl

salt, peppar, paprikapulver.

 

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen

Fräs under tiden hop bacon, lök och grönsakerna

Pudra på mjöl, rör om och späd med mjölken

Småkoka 4-5 min och smaka av.

 

  

Onsd:

 

Kokt fläskkorv med rotmos

 

Kokt fläskkorv

 

 

500 g fläskkorv

1  gul lök

1  lagerblad

5  kryddpepparkorn

1 tsk salt/ liter vatten

 

Skala löken och skär den i klyftor.

Skölj och nagga korven på ena sidan med en gaffel,

Lägg den med naggsidan upp i en låg vid kastrull.

Häll på kallt vatten tills korven är täckt.

Lägg i kryddor, lök och salt.

Koka upp långsamt, på svag värme.

Sjud korven utan lock ca 30 minuter.

 

Spar spadet! Smaka av om det behövs mer kryddor

  

Rotmos

 

 

500 g kålrot

2 morötter

6 medelstora potatisar

5 dl korvspad (eller buljong tärning + vatten)

Ev salt

5 vitpepparkorn och kryddpepparkorn

1 1/2 msk smör

salt

svartpeppar

 

Skala kålrot, morot och potatis och skär alltsammans i bitar.
Koka upp spad eller buljong, + ev salt och pepparkorn.
Lägg i kål- och morotsbitarna.
Låt koka ca 20 minuter.
Lägg i potatisbitarna och låt alltsammans koka mjukt.
Häll av spadet men spara lite och mosa rotsakerna. Det går utmärkt att använda elvisp.
Späd med lite av kokspadet och lägg i en smörklick.
Smaka av.

 

  

Torsd:

 

Asiatisk fisksoppa

 

 

4 portioner

 

300 g laxfilé

300 g torskfilé

2 vitlöksklyfta

4 potatisar

2 morot

2 tsk färsk hackad ingefära

4 krm sambal oelek

2 msk rapsolja

2 msk kycklingfond eller 2 tärningar thaibuljong, kyckling

2 brk á 400 g kokosmjölk

8 salladslökar (½ röd paprika + 100 g sockerärtor) skivat o strimlat

asiatisk fisksås

koriander (kan uteslutas)

 

Skär fisken i stora tärningar.

Skala och hacka vitlöken. Skala och klyfta potatisen. Skala och skiva moroten.

Fräs vitlök, potatis, morot, ingefära och sambal oelek i en gryta med olja, 3 minuter.

Tillsätt fond och kokosmjölk. Koka upp och sjud soppan i 10 minuter. Tillsätt skivad salladslök och ev andra strimlade grönsaker, koka upp och vänd försiktigt ner fisktärningarna.

Lägg på ett lock och ta bort grytan från plattan och låt den stå vid sidan om, ca 5 minuter. Smaka av med fisksås. Garnera med koriander.

   

Äpelpaj på smuldeg av 2.5 dl mjöl, ½ dl socker och 125 g smör.

 

  

Fred:

 

Varma landgångar, återkommer om dom

 

  

Lörd:

 

Chili con carne

 

400 g köttfärs

2 hackade gula lökar

1-2 press vitlöksklyftor

smör eller olja

½-1 hack röd chili, kan ersätts med pulver, flakes eller röd paprika

1 brk kross tomater

1 brk vita bönor i tomatsås

1 brk kidneybönor

salt, peppar, paprikapulver efter behag

ev 1-2 dl majs


Fräs köttfärs lök och vitlök i fettet tills löken är genomskinlig

Tillsätt chili, tomat och bönor, salta, peppra och krydda med paprika

Koka hop ca 10 min och smaka av

Tillsätt ev majs och låt det bli varmt

Servera med ris eller bröd.

 

  

Sönd:

 

 Fars Dag!   

 


Marinerad fläskytterfilé och potatisgratäng.

Kaffe och tårta.

 

Kaffe- och kakaomarinerad fläskfilé

4 port

 

 

ca 600 gr fläskfilé eller fläskytterfilé

salt peppar

1 msk apelsinskal strimlat, bara det gula.

 

Marinad:

1 dl starkt kallt kaffe

2 msk rapsolja

saften av en apelsin

1 tsk sambal olek

1 msk kakao

1 hack vitlöksklyfta

1 krm svpeppar

2 msk färska hackade rosmarinbarr

2 msk flyt honung

 

Tillbehör:

100 gr salladsskott, ex ruccola, ärt- eller solroskott

1/2 rödlök

1 gurka

3 msk apelsinvinägrett (blanda 2 msk press apelsinsaft, 2 tsk akaciahonung, 1 msk rapsolja, salt & peppar)

Ugn 175 gr

 

Putsa fläskfilén och lägg den i en fryspåse.

Vispa samman marinaden och häll över köttet, Gnid runt marinaden och förslut påsen.

Låt köttet ligga i marinaden ca 6 timmar.

Torka av köttet och salta och peppra runt om.

Bryn filén runtom i en stekpanna. Lägg över i ugnsform och fortsätt tillagningen i ugnen ca 20 min eller till innetempen är 65 gr.

Låt köttet kallna.

Skär köttet i tunna skivor, garnera med apelsinskalen. servera med sallad och salladskott, tunna klyftor av rödlöken och urkärnad, skalad gurka i skivor.

Droppa apelsinvinegrätt över sallad och kött.

Servera med potatis- och purjogratäng samt ett glas rött.

  

POTATISGRATÄNG

 

 1kg potatis                                           
             

200 gr ansad & strimlad purjo = 1 normalstor                                      

1-2 press vitlöksklyftor

140 gr riven ost                                                  

1,5 tsk salt

2 krm sv.peppar                                         
               

2,5 dl grädde                                                      

 

Sätt ugnen på 225 gr.

Skala och skiva potatisen tunt.

Smörj formen och tillsätt drygt hälften av potatisen.

Blanda salt och peppar och strö över hälften.

Ta undan lite ost att ha överst och blanda sen ost, purjo och vitlöken, lägg det på potatisen.

Lägg på resten av potatisen, strö över kryddorna som är kvar och resten av osten.

Häll försiktigt över grädden.

Grädda ca 45 min
Servera med kallt eller varmt kött och sallad.

 

Allt i ett får man om man tärnar 250 gr skinka, gärna rökt, eller fräser 300 gr köttfärs som man lägger i ovanpå ost och lökblandningen.

  

Budapestrulle med persikor

 

 

Ca 8 bitar

 

6 äggvitor

3 dl socker

1.5 dl hasselnötter

50 g marzanpulver

 

Fyllning:

4-5 dl vispgrädde

5-6 kons persikor

 

Sätt ugnen på 175 gr

Vispa äggvitorna till hårt skum,  tillsätt sockret lite i taget under vispningen

Vispa till en blank maräng

Hacka nötterna och blanda hälften av dom med marzanpulvret

Blanda ner det i marängen

Bred ut smeten på pappersklädd plåt och strö på resten av nötterna

Grädda mitt i ugnen i 20 min

Hacka hälften av persikorna och låt dem rinna av i en trådsil

Stjälp upp marängen på ett bakplåtspapper och ta bort gräddningspappret

Vispa grädden, tillsätt persikor och fördela nästan allt på på botten, rulla hop från långsidan

Lägg på ett fat, garnera med resten av grädde och persikor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards