Matsedeln

Alla inlägg den 13 november 2014

Av Neta - 13 november 2014 23:24

Ville L ha som födelsedagsmiddag idag, med hemlagat pot.mos och rivna morötter.


Fiskbullar

 

 

600 g fisk, gärna flera sorter

2 äggvitor

1 msk pot.mjöl

2 dl fraiche

1 dm purjo

1½ msk tork gräslök (½ dl färsk, klippt)

Salt Peppar

Ströbröd om dom ska stekas + smör

Fiskbuljong att koka i

 

Skär ner fisken i tärningar och strimla purjon

Kör sönder det till färs i matberedare

Tillsätt äggvita, mjölet och fraiche, kör det till en smet som blir ganska fast

Rör ner gräslök och smaka av med kryddorna

 

Forma bullarna med sked och lägg ner dom i kokande buljong, koka tills dom känns fasta 4-5 min, sila och spar spadet

Alt. rulla dom i ströbröd och stek dem gyllenbruna i smöret

 

Hummersås:

2½ dl kokspad (fiskbuljong)

2½ dl matlagningsgrädde

1 msk hummerfond

2½ msk vetemjöl, gärna idealmjöl

Ev dill

 

Vispa hop allting i en kastrull, koka upp under omrörning och koka ca 3 min

 

Av Neta - 13 november 2014 02:13

Jag är inget för dom här nya dieterna. Vet att sånt kommer och går. Det som är urbra idag är helt värdelöst i morgon. Rena bluffar som Herbalife t.ex har väl heller inte undgått någon att jag inte gillar.
Jag är en vanemänniska och har väldigt svårt för att ändra på t.ex frukosten. Funderar på hur jag ska bryta vanan med dricka te o äta mina 2 mackor som är min vinterfrukost. På sommaren äter jag ju yoghurt med bär och valnötter i, men på vintern blir jag frusen hela dan om jag äter det. Kan va inbillning men fryser gör jag. ?

Har svårt med konsistensen på gröt, skulle möjligen gå med mannagryn eller risgryn men samtidigt är jag så morgontrött så det där med att ställa sig att koka det på morgonen, näe! Chiapudding fixar jag inte.

Skulle inte ha nåt problem med 6-målsdieten om det inte vore för mackorna till frukost. Vill inte äta ägg varje dag heller, och det är ju inget som mina dietister förordar heller. Max 2-3 ggr i veckan och eftersom vi kokar ägg på helgerna så äter jag ju redan 2 ggr.
Smoothie kan gå om den inte är iskall. Men då gör man ju av med mellisfrukten. Så hur man än vänder sig....

6- målsdieten går ju ut på att man fördelar intagen på dagen, och äter så ofta att man aldrig blir sugen.

Frukost, 2 dl mejeriprodukter, 1frukt eller motsv bär, nötter, flingor eller 1 smörgås med protein och grönsak. Te och lika mkt vatten som te. (Tror inte min halva tsk med honung platsar här heller)

Mellis 1, en frukt och vatten. Kaffe.

Lunch, 150 g protein, 100 g kolhydrater, valfri mängd grönsaker gärna både råa med dressing av olja och kokta. Vatten.

Mellis 2, 4 smörgåsrån med t.ex mjukost, 2 dubbla blir det här, alt en knäcke. 2dl mejeriprodukter, Kaffe, vatten och 1 morot, gurkbit eller liknande.

Middag, samma mängd protein och kolhydrater som vid lunch, gröns och vatten.

Mellis 3, 1 frukt, vatten. Ev Kaffe eller te.

Man dricker alltid samma mängd vatten som kaffe eller te. Bestämmer själv om man tar det större melliset, fm, em, eller kväll. Jag är mest sugen på em, så för mig passar det då.

Detta och att röra sig regelbundet, är det som ger balans i in och uttag enligt dietisterna vid Metabola enheten vid Akademiska sjh här i stan.
Vanlig mat bara. Det spelar ingen roll om det är mager kyckling eller korv som är proteinet, bara man inte äter korv varje dag. Bröd penslas tunt med olivolja ist för smör.
Låt det inte gå mer än 3-4 timmar mellan intagen. Idealet är väl kl 6, kl 9, kl 12, kl 15, kl 18 och kl 21.
Jag förskjuter ju dock det här med 2-3 timmar.

Ja om man kunde komma in i det här igen! Att det ska vara så himla svårt!! Fick man sen börja på träning med sjgymn, i vatten eller på land. Minst 2 ggr per vecka.

Eller så ska jag testa det här inkl min frukost med honung o allt o se om det händer nåt.
Får nog bli så!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards