Matsedeln

Alla inlägg den 15 november 2014

Av Neta - 15 november 2014 01:08

  Lånad bild


Bakpotatis är något vi tar till ibland på fredagarna när man inte orkar laga nåt riktigt. En potatis bakar man i micron i 7 min, 4 st i ca 25, glöm inte picka dom bara och man blir rysligt mätt med.

För det mesta äter vi med "kladd" av nåt slag, oftast gräddfil med en klick majjo i. Hackad rödlök, rom och räkor i skålar för sig. Fast idag ville jag göra nåt annat.


 

Jag rörde hop 3 dl gräddfil och 1-2 msk majonnäs som vanligt, men så fick jag syn på tuben med pepparrotsvisp och klämde i en fjärdedel ungefär. Rev i en liten citrons skal på fina cestjärnet och smakade av med salt och sv.peppar, inte dumt alls. Sen fick ½ hackad rödlök bada däri med. Skitgott på ren svenska, lite vågat att blanda pepparrot med citron men med bara skalet så funkade det, pepparroten bara anades mest i eftersmaken.

Vågade dock inte ha i rommen. Blev aningens lös men den spred sig ju bra i potatisen då i stället och rom, lite extra rödlök räkor som topping. Och mätta blev vi, jag så jag bara orkade en ynklig liten sked av den Italienska sallad Elle gjorde till, men den är ännu godare i morgon det vet jag ju. Så här gjorde vi den idag:


Italiensk bönsallad

 

1 förp blandade kokta bönor, kidney, vita och borlotti

8 halverade kronärtskockshjärtan, konserverade

2 strimlade rödlökar

150 g tärnad fetaost (funkar även med minimozzarella)

20 svarta oliver

20 halverade småtomater

1 msk vit balsamvinäger

2 msk olivolja

1-2 tsk Italiensk salladskryddda (strödde bara)

Salt & sv.peppar

 

Skölj bönorna och låt dem rinna av

Blanda dem med övriga grönsaker och fetan

Rör ihop olja, vinäger och kryddor och slå det över, rör om.

 


I morgon är det födelsedagslunch för Leffe då blir det soppa och tårta     


Kantarellsoppa, omixad

 

 

1 liter färska kantareller
1 st gul lök
3 msk Smör
2 msk vetemjöl
1 dl torrt vitt vin
7 dl vatten
1 1⁄2 msk konc kantarellfond
2 dl vispgrädde
1⁄2 tsk salt
2 krm svartpeppar

 

Ansa och skär svampen i mindre bitar.

Skala och finhacka löken. Fräs lök och svamp i smör i en gryta.

Rör i mjölet och häll på vinet, låt koka 2 min.

Tillsätt vatten och fond. Koka soppan på svag värme under lock ca 10 min.

Blanda ner grädden och smaka av med salt och peppar.

 

Jag blandar gula och trattkantareller

 

Mörk tårtbotten


4 ägg
2½ dl socker
3/4 vetemjöl
3 msk kakao
1 1/4 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

 

Sätt ugnen på 175 grader.
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten av formen, smörj och ströa formen.
Vispa ägg och socker riktigt poröst, så att det inte knastrar om det längre. Blanda torrvarorna i en bunke och se till att trycka sönder kakaoklumpar.
Sikta ner i äggvispet och blanda om försiktigt för hand.
Grädda i ca 30-35 minuter

 


Den ska fyllas med jordgubbssylt och pollyfluff och dekoreras med grädde, mandariner och romerska bågar.


Pollyfluff

 

 

1 påse Polly, ca 180 g
3dl vispgrädde

 

Skär ner godiset i småbitar

Blanda grädde och Polly i en kastrull.
Värm på medelvärme. Rör om hela tiden tills grädden kokar upp och godiset smälter.
Låt kallna och stå i kyl, gärna över natten.
Vispa upp så att den blir tjock och fluffig.

 

 



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards