Matsedeln

Alla inlägg under oktober 2011

Av Neta - 5 oktober 2011 22:20

   Milda med smak av smör?? Gå inte på det här, smör är smör, en ren naturprodukt utan tillsatser, margarin är nåt helt annat. Fullt med tillsatser och transfetter. Vad tror ni smörsmaken kommer av? Inte smör iaf.   

Du kan steka i smör utan att det släpper ifrån sig en enda kalori med 2 undantag, panerad mat o stekt potatis/rotfrukter.

Däremot så ger den en god smak och en fin stekyta. Du kan steka i lite smör och olivolja eller vara som jag lat o köpa det färdigblandat i smörolja med samma resultat.

Bregott är inget annat än smör och olivolja heller, det kan du också göra eget, bara röra 500 g smör mjukt och sen vispa i 3-3½ dl olivolja med elvispen, in i kylen och du har gjort ditt eget


Vi håller på försöker rensa ur frysen här hemma inför bakning och matlagning till festen. Idag hittade vi en gulaschgryta på nöt som inte precis blivit sämre av att varit fryst ett tag. Så god och det bästa är att det blev lite kvar som vi kan spä till en lunchsoppa i morgon så nice o ta reda på resterna så tycker jag. Lite buljong och kanske lite extra rotfrukter och grönsaker som du låter bli nästan klara i buljongen o så i med grytan, rentav en gräddskvätt om man vill ha lite lyx (men inte alls nödvändigt) och så har man en god soppa. Prova!! Går bra med alla de grytor och röror du kan tänka dig.


Ja det fick bli dagens tipps :)





Av Neta - 4 oktober 2011 14:04

 


Varsågod, ett recept på bullar


Småbullar

 

 

300 gr smör

1 l mjölk

2 pkt jäst

2 dl socker

1 tsk salt

4 tsk stött kardemumma

2.8 l mjöl

 

Fyllningsförslag:

smör, socker o kanel

smör, socker o vanillinsocker

smör, socker o kakao

smör, socker o mandelmassa

smör, socker, riven mandel och uppvispad äggvita

 

Pensling:

1-2 ägg

pärlsocker, ev flagad mandel

 

Smula jästen i degbunken

Smält fettet, tillsätt mjölk o värm till 37 gr

Lös upp jästen med vätskan

Tillsätt, socker, salt, kardemumma o nästan allt mjöl

Arbeta degen smidig

Jäs 40 min

Dela degen i 4 delar, knåda till och kavla ut varje del till en cm-tjock kaka

Bred på smör o önskad fyllning, rulla hop från långsidan och skär 1-2 cm tjocka bitar, lägg på plåt på bakpapper eller i formar.

Sätt ugnen på 250 gr

Jäs på plåt 30 min

Pensla bullarna med uppvispat ägg o strö på pärlsocker

Grädda i mitten av ugnen 10 min

 

Bullängder och större bröd gräddas på nedersta falsen i 200 gr i 20 min.

 

 

 

 

 

Av Neta - 3 oktober 2011 23:42

Detta gjorde jag idag


Torskrygg med äggsås


800 gr torskrygg eller filé
2 2 kryddpepparkorn
1 1 lagerblad
flingsalt
Äggsås med persijla
4 4 ägg
4 4 dl mjölk
1 1 dl vispgrädde
2 2 msk vetemjöl
1 1 dl hackad persilja
salt peppar
2 2 msk smör

Gör så här

1. Skölj fileérna och gnid in dom med flingsalt runt om, lägg i en bunke.

2. Krossa kryddpepparn grovt och lägg ner i bunken med ett lagerblad.

3. Låt fisken ligga och "rimma" i en timma innan tillagning.

4. Koka upp en kastrull med vatten och en grovt hackad lök.

5. När vattnet stormkokar, lägg ner fisken, sätt på ett lock och dra av från plattan.

6. Låt sedan stå och dra i 12 minuter. Sedan är fisken klar.

7. Äggsåsen

8. Hårdkoka äggen i ca:10 min. Skala och hacka dom.

9. Lägg smöret i kastrullen och ha i mjölet. Rör runt tills det har blivit en slät röra.

10. Häll i mjölken och grädden och rör om. Låt såsen sjuda sakta i 10 minuter.

11. Smaka av med salt och peppar, ha i ägget och den hackade persiljan.

 

 

Det är Per Morbergs recept

Av Neta - 2 oktober 2011 23:21

  Jag kommer nog att drömma om dill inatt    Gör så här och fryser, sen skrapar jag med en gaffel när jag behöver det o vipps har jag finhackad dill rakt ner i det jag behöver ;) Odlar lite till färskpotatis och kräftor men den här är köpt hos hovleverantören.


Provmarinerade lite morötter och mozzarella idag och grannen fick vara försökskanin. Dom jag skrev ut receptet på häromdan va inte i närheten av dom vi gjorde i råa tunna skivor gjorda med potatisskalaren. Vi tog till en morot 1 tsk olja, 1 tsk äppelcidervinäger, gräslök och s & sv.p


 

Urgoda! Inte mkt kvar ;)


 


Mozzarellan marinerade vi 250 g (2 burkar minimozzarella á 125 g från Lidl)  i 1.5 msk olivolja, 1.5 msk vit balsamvinäger, 1 krm torkade chiliflakes (tog bort alla kärnor), s & sv.p och torkad timjan, det blev en riktig höjdare. Som ni ser gick det också åt, va nog lite väl försiktig med chilin bara. Är inte alls förtjust i stark mat men det här va tamt till och med för mig.


 


Halva familjen skulle på dans ikväll så det blev pasta och "räddaren i nöden", köttfärssås, lyxade till med lite oliver, det var ju iaf söndag ;).

Sparris och Serranoskinka till kvällsmål för oss som var hemma.


Det här med köttfärssås, tror det finns lika många recept som kockar. Jag fryser in köttfärsen i 400 g paket, fräser det med 1-2 hackade lökar, slår på en brk krossade tomater + ½ brk vatten, tillsätter ca 1 msk tomatpuré och ca 1 msk Heinz chilisås (mäter aldrig). Idag blev det också ½ hackad röd spetspaprika och en näve halverade gröna oliver från glasburk. Kryddar med paprikapulver, salt o sv.peppar Har ytterst sällan vitlök i den trots att vi gillar det jättemycket, har ingen bra förklaring på varför, har väl aldrig börjat med det helt enkelt.


Ja det var lite för idag, ha en bra natt eller måndag beroende på när ni läser ;)

Av Neta - 2 oktober 2011 00:21

Varit rena sommardagen här idag så vi beslöt att grilla, jag menar hur många år är det som man kunnat grilla 1 okt. Var in och handlade i 3/4-byxor, T-shirt o foppa...1 okt ;)

Vi marinerade alltså kycklingfilé i det här

olja, lime, soja, paprikapulver, salt o sv.peppar

Gjorde potatisklyftor o morotsstavar i ugnen

Gjorde en kall sås på en örtblandning jag hittade i skåpet + lite av en färsk lökknippas blast (ni slänger väl inte det??) salt o peppar förstås.

Rena sommarmiddagen ju ;)

Lunchen idag blev laxröra från igår i baugett + små plommontomater.


Har en bra hovleverantör, Nelins här i stan va där jag hittade färsk knipplök, köpte även dill jag ska frysa o lite annat plock, sen ett stort paket serranoskinka o lite grön sparris till söndagslunch.    älskar den kombon.


Så klart kom jag inte ihåg att fota maten idag heller, måste skärpa mig där om jag ska ha en matblogg.

Vad tycker ni om headern? Tur man har ungar som kan fixa    älskar ju turkost också :)

Nu sängen, nattinatt

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards