Matsedeln

Alla inlägg den 12 oktober 2011

Av Neta - 12 oktober 2011 22:40

När jag växte upp så åt man mycket korv, köttfärssås som kanske är vanligaste maten i barnfamiljer idag kom ju inte hem till oss förrän i slutet av 60-talet nån gång, det gillades inte så mkt av pappa som tyckte att man måste ha potatis till allt annars var det ingen riktig mat, spagetti var utländskt och konstigt.   

Och eftersom det var han som jobbade och tjänade pengar så blev det så. Ris minns jag inte alls från barndomen, men makaroner fick man ibland och då hette det inte pasta....   

Första gången jag åt köttfärssås var på restaurang Taddis i Uppsala, det var väldigt exotiskt då med sin rivna ost uppepå och det där nya, vitlök hette det visst   nästan lika konstigt som den där nya runda saken som kallades Pizza, det åt jag första gången på Lucullus med min dåvarande pojkvän Hasse och kompisen Kenneth. Tyckte det var pepprigt som 17 och jag vet att vi diskuterade just det, såg ju hur mkt vitpeppar dom använt. ... Idag vet jag att det vi såg var mjöl som blivit lite bränt i ugnen, och "pepparn" va ju oregano.   


Men för att återgå till vad jag minns för mat från min barndom så åt vi mkt charkuterier eftersom pappa körde ut just sånt till affärerna och hade firmabilen med hem på lunchen. Ibland kokade mamma bara potatis och så kom han in med det vi skulle äta.

Minns förutom korv, isterband, stångkorv, pölsa, ärtsoppa (kokt på pappas firma) bruna bönor och fläsk, paltbröd och fläsk, kokt fisk med äggsås och "rosa" fiskbullar. På söndagarna va det mkt ugnsstekt gädda (pappas firma var granne med GB fisk) och köttfärslimpa, stek nån gång men inte ofta alls. Långkok gjordes, kalops va söndagsmat och pepparrotskött.

Köttbullar minns jag bara från påsk och jul. Men pannbiffar gjordes ibland.


Vi åt huvudmålet mitt på dan och jag minns inte att vi åt grönsaker till vardags, ärtor kunde man få på helgen, burkärtor, ibland ärtor & morötter också från burk så klart. Man hade ju inte frys på samma vis då. Rödbetor fanns ju till stångkorven, och heminlagd saltgurka till köttfärslimpan på helgen.

Vi åt alltid middag i matrummet på söndagarna och då fick vi också efterrätt. Glass som pappa kom hem med som det rykte om, jättespännande va ju det. Chokladpudding fick vi ibland, men den åts som den var, ingen grädde eller så. Fruktcocktail på burk fanns redan då och jag minns hur man hoppades på de röda bären ;)


Vi äter en del av det där idag också, jag gillar stekt falukorv med stekt potatis och stekt ägg, för min del får det gärna finnas en klick stuvad spenat på tallriken också, eller att man byter ut ägg  och spenat mot spenatomelett, då kan jag vara utan potatisen också   Hemifrån minns jag nog frukostkorven bättre än falukorven, delad o stekt i 4-5 cm bitar, man stekte skinnsidan först och dom blev lite "uppsvällda" på köttsidan.

Isterband gillar vi hela familjen och då ska potatisen vara kokt och vitkålen stuvad ...

Stångkorv hittar man inte så ofta och inte nån favorit här. Fiskbullar är inte heller nån hit.

Ärtsoppa vill jag koka själv, och koka med en hel bit rimmat bogfläsk så jag kan skära bort allt fett innan jag tärnar fläsket. Kryddar min helst med timjan och bara lite mejram.

Får ett ryck och gör lite bruna bönor till fläsk eller korv ibland, men liksom paltbröd är det bara maken och jag som ätit, dom börjar väl kunna äta lite nu som vuxna men inte med någon större förtjusning. Ofta äter dom fläsket med potatis o vitsåsen när vi frossar i paltbröd.


Köttfärssås som jag kallar "räddaren i nöden" äter vi då och då. Sen är ju jag en stor soppälskare och det försöker jag göra varje vecka under vinterhalvåret. Från barndomen minns jag ingen annan matsoppa än ärtsoppa och hos mormor fick vi "Rädd grönsakssoppa"   minns att jag länge funderade över varför det hette så, en soppa kunde väl inte vara rädd...


Vi åt som sagt mat mitt på dagen och på kvällen bara något lättare som "äggilimpa", "spottsoppa", äppelkräm och hård macka. Säkert annat också men det är det här jag minns bäst. "Ägg i limpa" var ett stekt ägg i en brödskiva som man skar ett hål i, det har jag gett mina barn med formbröd som mellis ibland, men då har det hetat "äggifralla" . Spottsoppa var körsbärssoppa och då fick man en kopp och spotta kärnorna i.

Frukosten bestod av vattenchoklad, man rörde kakao och socker med mjölk men sen slog man i kokt vatten, till det minns jag inget annat än hårt bröd med margarin på som man doppade i chokladen så det blev fettöar i den    uräckligt kan jag tycka idag. Förstår inte hur vi klarade oss på det, fil fick man ibland som kvällsmat på sommaren med cornflakes och gröt åt vi aldrig, har inte förekommit till mina barn heller annat än den där bebisgröten med banansmak som såg ut som sågspån... urk!

Både min mamma o jag har svårt för gröt, jag kan ändå äta mannagryns och risgrynsgröt ibland. Det gör mina ungar också.


För att återgå till den där korven då så är ju det något som blivit väldigt förfinat sen jag var liten, att göra den i ugnen med grönsaker är ju bara så gott.


  Som här, naturell med en massa tomater och andra grönsaker. Eller ugnsfalu fylls med en massa godsaker och ost. Korv stroganoff eller rotfruktsgryta med korv.


Eller det här i tacons tidsera ;)


Texmexfalu



400-500g falukorv
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
½ p tacokrydda (20g)
1 burk krossade tomater
½ burk tacosås
1 matlagningsgrädde (2.5 dl)
2 paprikor
fryst majs

Strimla korven och skiva löken.
Bryn det. Hacka vitlöken och ha i den.
Tillsätt kryddan, tomaterna och tacosåsen.
Strimla paprikan och ha i den, majs och grädde.
Låt koka ihop och smaka ev av m salt och peppar.

Servera med ris eller pasta o sallad.

 

Ja det var en liten tillbakablick, hoppas nån fick lite barndomsminnen   


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards