Matsedeln

Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Neta - 10 oktober 2011 23:20

Fyller ju år snart och då ska jag åka på kryssning i 2 dygn, på 2 olika båtar och frossa i deras mat. :)

När vi kommer hem har jag 2 dar + festdagen på mig att handla och göra klart maten till festen för 70-75 pers.

Ska iaf försöka hinna så brödet (Bara 4 långpanne)är klart, purjon (3 kg)strimlad och osten (3.5 kg) är riven innan jag åker. Sen ska jag göra 14 potatisgratänger    ja jag vet jag är inte klok   men just dom får nog bli ett teamwork, 1 skalar (har elektrisk), 1 skivar (matberedaren) och 1 monterar. Vi kan inte göra mer än 3 i taget i ugnen så vi får vila emellan också. Hoppas bara att jag kan använda den elektriska potatisskalaren, har aldrig gjort det med "Gammal" potatis innan. Det här är det värsta så bara dom är gjorda är det bara finlir kvar. Hrrrrmpf


Köttet är ju bara (hm 7.5 kg) att gnida in med s&p o köra i ugnen. Lika med kycklingspetten utan pinnar    jaja orka hålla på med det. Dom ska ligga i marinad ett tag sen är det ju bara köra på långpannor.


Sen ska vi skala o marinera på olika sätt, 6 kg räkor, 5 kg mozzarellakulor och 35 hyvlade (med potatisskalaren) morötter, men se det tänker jag göra där på em då jag har en 5-6 vuxna och 2-3 ungdomar till hjälp.

Majs, sallad, oliver o ostbrickan är ju "bara" att hälla/lägga upp ....


7 långpannetårtbottnar, med maräng på går dom att göra innan?  Blir inte marängen seg då, eller kan man göra dom man ändå ska ha grädde o bär på? Har fått lite löfte om hjälp där så... Kan om dom inte bytt ugn sen 2003,kan jag i värsta fall grädda 5 åt gången i den ugnen. (Ska ut och inspektera i morgon.) Vispar 1.8 l grädde under tiden.... nä det får hjälpredorna göra   


Ja jag vet att jag inte är klok men men insåg nog inte hur mkt det är förrän jag skrev det här nu    men vill inte göra o frysa innan för då kan jag ju inte frysa resterna.

Tur jag har hjälpsamma vänner   

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards