Matsedeln

Alla inlägg den 19 april 2012

Av Neta - 19 april 2012 20:00

Ja det har jag nu, gjorde en Carbonara och lär mig aldrig hur mattsamt det är :D

Tror inte det finns 2 st som gör likadant när det gäller Carbonara, jag t.ex brukar ha champinjoner i min men idag blev det trattkantareller, har en stor burk torkat bredvid spisen. Där står också en 3-våningskorg med lite olika löksorter, vitlök och tomater. Samt en låda där jag har lite olika oljor och balsamico.

 

     

 

Idag fräste jag 2 bananscharlottenlök, 1 vitlöksklyfta, 400 g bacon och en näve torkade trattisar i smör, slog på en blandning av vispgrädde och vatten, ca 3 dl totalt och lät det puttra hop innan jag rörde i 1 äggula och lite grovmalen sv.peppar Pastafjärilar till. Sallad fick bli ½ tomat och en näve vindruvor, är ensam hemma så det blev inte så noga   

 

Gårdagens var en favorit i repris, bara för att dom hade billiga färska torskfiléer, vardagsvarianten igår utan räkor.

 

Fiskgratäng med curry och dill


1 morot
1 liten fänkål
1 purjolök
2 msk smör
2 tsk curry
500g vit fiskfilé (vi tog frysta portionsbitar av torskfilé som vi tinade först)


3 msk smör
3 msk mjöl
3 dl mjölk
3 dl vispgrädde
Salt
Svartpeppar
½ citron (skal+saft)
1 dl dill, finhackad

 

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och finhacka morot och purjolök.
Ansa och strimla fänkålen tunt.
Fräs allt i smör och curry, lägg grönsakerna i en smord form.
Vik fiskfiléerna dubbelt, salta dom och lägg dem på grönsakerna.
 

Smält smöret, vispa i mjölet.
Rör ner grädde och mjölk, låt koka upp under vispning.
Koka 5 min.
Rör i citronsaft, skal, och dill.
Smaka av med salt och peppar.


Häll såsen över fisken.
Gratinera mitt i ugnen ca 20-25 min



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards