Matsedeln

Alla inlägg den 29 april 2012

Av Neta - 29 april 2012 23:14

Ja som vädret varit idag så vill vi ha det alla Valborgsmässoaftnar, finns chans för det i morgon. Idag hade vi riktigt varmt, 25 gr på altanen och så klart drog vi igång grillen


  Först lite frukostprat, jag hör till dom som inte kan äta kalla saker på morgonen på vintern och eftersom jag överhuvudtaget inte får i mig gröt så blir det oftast bara te, ibland ägg, och en macka på vintern. Men nu har jag köpt hem naturell yoghurt som jag äter med blåbär (frysta tinar på några sekunder i yoghurt) och valnötter, sötar en aning med råsocker ca ½ tsk eftersom blåbären inte är sötade. Älskar den kombon, bryter så klart sönder valnötterna.


Vi gjorde 2 flugor på smällen idag, eftersom vi bestämt oss för att ha picknick i morgon, det är ju kö och extra höga priser på alla krogar här då, så började jag göra potatissallad direkt på fm, så hade vi både till den grillade burgaren idag och matsäcken i morgon.

Jag rör ner min potatis varm i "kladdet "som jag kryddar och tillsätter löken i först.


    Vispar hop 175 gr majonnäs med 1 dl kaffegrädde, 1 tsk äppelcidervinäger, 1 msk svensk senap, ½ dl vardera av dill & persilja, tillsätter finhackad färsk rödlök, använder även blasten på den, salt & sv.peppar, låter det dra en stund. Vänder ner ca 1 kg tärnad potatis varm i det och låter det svalna. Tärnar/strimlar och tillsätter t.ex ca 8 rädisor, 16 sockerärtor, 2 gröna äpplen och ca 1 dm färsk gurka. (Ibland använder jag ½ dl bostongurka ist men skippar då vinägern.)


    När jag ändå var igång gjorde jag en ganska stor brk sallad i vinegrätt på färsk vitkål med färsk rödlök, sockerärtor och rädisor i. Förberedde också grönsakerna till grillen som jag lägger i folie, skär grovt ner squash, färsk lök och rädisor, kryddar med salt & sv.peppar och timjan samt oljar till det lite. Blir så gott.


      En vitlökssås på matyoghurt, vitlök, persilja salt & sv.p till allt detta förgyllde verkligen hamburgaren. Och det gjorde glaset med rosévin också   


Ha en trevlig Valborg!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards