Matsedeln

Alla inlägg den 4 april 2012

Av Neta - 4 april 2012 23:35

     


Idag försökte vi oss på att göra lite kycklingar, jag gjorde mina med vingar och E sina med hög svansföring, men det blev väl inte jättebra. E färgade pärlsocker orange också till dekoration av påskliljor men när dom var gräddade så va det samma färg på allting. Jag försökte måla med karamellfärg men nej, det var inte vår dag idag   


       


Gjorde ordning gravlaxen och eftersom jag hade en ganska stor bit fick det bli lax till middag och en lax och skaldjurspaté också. Middagslaxen stektes bara i ugnen, salt och citronpeppar på 175 gr i 25 min.

Gjorde en stor sats av den här såsen och tog av den till. Den är lika god till patén sen.


Grön sås:

3 msk finhackad dill

3 msk finhackad persilja

skal av 1 citron

saft av en halv citron

3 dl gräddfil

salt & peppar

Blanda alla ingredienser och smaka av. Låt den stå svalt före servering


Lax & skaldjurspaté

För 6 st

 

600 gr skinn- o benfri lax

3 ägg

1 tsk salt

2 dl vispgrädde

1 msk potatismjöl

2 msk finhackad dill

1 krm chilipulver

100 gr grovt hackade kräftstjärtar

100 gr skalade och grovt hackade räkor

75 gr avrunna musslor

 

Garnering:

100 gr skalade räkor

400 gr skivad lax

50 gr kräftstjärtar

dillvippor

citron i skivor eller tunna klyftor

 

 

Sätt på ugnen på 175 gr

Smörj en 1,5 l avlång form och lägg i ett bakpapper i botten

Skär laxen i mindre bitar och hacka dem grovt i en matberedare

Tillsätt ägg, salt, grädde, potatismjöl, dill och chilipulver och kör till en slät smet.

Häll över smeten i en bunke och rör ner räkor och kräftstjärtar.

Fördela hälften av smeten i formen, lägg på musslorna och täck med resterande smet.

Grädda i nedre delen av ugnen 50-55 min eller till innetempen är 75 gr.

Låt patén svalna, vänd upp och ner och garnera.

 

Nu tog jag lite laxspill så hade med räkor och kräftstjärtar mixade i smeten också, blev nog mer skaldjur än lax men även lite hela i själva patén, blir så läckert när man skär den då. Tog inga musslor, fixar inte det.

Hade ingen ledig liten (gjorde bara 3/4 sats) avlång form heller så fick bli en liten rund pyrex + en portionsform. Den stora kanske fick stå aningens för länge. Visar sig i morgon. :)

Jag hade 150 g lax, 150 g kräftstjärtar och 100 g räkor. 50 g av vardera räkor och kräftstjärtar hela i.

2 ägg, 1½ dl grädde 3/4 av salt o potmjöl, 1½ dill.

 

Nu är det jansson som ska göras i morrn. Resten är klart.

  

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards