Matsedeln

Alla inlägg den 11 april 2012

Av Neta - 11 april 2012 22:02

Fiskfärs började jag göra när barna var små, det var väl typ det och mina hemgjorda fiskpinnar dom åt. Blev ju som fiskbullar och med sås o potatis gick det ner    dessutom räckte ett 400 g pkt fryst fisk till alla 5. Nu gör jag det alldeles för sällan och det är synd för det går ju fort och är himla gott. Den ska egentligen stå i vattenbad i ugnen på låg temp i en hel timme, men den blir klar på 8 min i micron .... Gjorde den enkel idag med bara dill i.


      Gjorde sallad på spetskål, gurka, paprika, sockerärtor och rädisor + lite vinegrätt på vit balsamico, älskar spetskål den är ju som ett mellanting mellan färsk vitkål och isbergssallad, men lite mer näring i än isbergs. Sen gjorde vi räksås till.


Fiskfärs i micron

 

 

400 gr vit fiskfilé, färsk eller tinad

2 ägg

1 brk lättfraiche

1 msk pot.mjöl

1 msk vetemjöl

salt o peppar

rikligt med dill, ca 1 msk torkad

ev skaldjur

 

Finfördela fisken i matberedaren

Tillsätt övriga ingredienser utom ev skaldjur och kör ihop allt ordentligt, det ska bli lätt pösigt.

Vänd ner ev skaldjur

Häll i smord microsäker form med lock och grädda på full effekt ca 8 min, den ska ha släppt kanten

Låt den stå kvar i micron ett par minuter inann ni öppnar luckan.

 

Såsen gjorde jag på

4 dl vatten

1 dl matlagningsgrädde

2½ msk mjöl

1 fiskbuljongtärning

salt o peppar

1 msk citronsaft

1 näve skalade räkor.

Vispade ut mjölet i vätskan, kokade upp under omrörning med buljongen, kokade ca 4 min, smaksatte och rörde sist i räkorna.



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards