Matsedeln

Alla inlägg den 5 april 2012

Av Neta - 5 april 2012 23:40

Jag gör en tunnbrödrulle som i sin enkelhet är så himla god, brukar ofta ha det till fördrink eller plock och den är försvinnande god.

Brer bara tunnbröd med färskost med pepparrot, lägger på kallrökt lax, 2 skivor diagonalt så det täcker när man rullar hop från långsidan sen. Skär dom i "rulltårtsbitar" lika god till en "Drajja" som bål eller ett glas vin. Ja säkert till öl också   

Blev glad när jag i senaste numret av Året Runt såg förslag till ytterligare fyllningar, den första här innehåller mina favvoingredienser.


3 fyllningar till tunnbrödrullar

 

 

Varje fyllning räcker till 2 tunnbröd 15 x 20 cm.

 

1 dl skalade räkor

2 msk finhackad dill

1 msk finhackad rödlök

3 msk röd stenbitsrom

1 dl fraiche

Sv.peppar

 

Grovhacka räkorna, blanda med det andra och smaka av.

 

100 g rökt renstek

½ finhackad saltgurka

1-1½ msk finriven pepparrot

1 dl fraiche

Sv.peppar

 

Rör pepparroten i fraichen

Skär köttet i små bitar

Blanda i med gurkan och smaka av.

 

1 avokado, mogen

1 vitlöksklyfta, pressad

1 msk olivolja

1 msk pressad lime

5 msk finhackad persilja

Salt &sv.peppar

 

Mosa avokado med vitlök, olja och lime

Rör i persiljan och smaka av.

 

Fördela fyllningarna på tunnbröden, bred ända ut i kanterna

Rulla hop ganska hårt och slå in i plastfolie

Fyllning 1 o 2 kan stå kallt minst 1 timme eller över natten

Fyllning 3 bör inte stå längre än 2-3 timmar, avokadon mörknar

Vid servering skär rullarna snett i ca 2 cm skivor.

 

    Stina gjorde lite färgglada ägg av marsipan idag, senare chokladdoppade hon dom till hälften.

 

         

 

Patén var perfekt idag och vi startade påsken med lite kyckling och tzatsiki, jansson, champinjonhattar fyllda med färskost m paprika & lök, penslade med soja o olja som stått i ugnen ca 15 min och patén med dess sås. Elle bakade kuvertbröd i påskformar hon köpt och så det obligatoriska glaset med påskmust    Jag föredrar ju vin annars men påsk o jul brukar jag ta ett glas must, sen kör jag på mineralvatten eftersom jag har lite känslig galla.

 

Och ja, spisen är städad nu ;)

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards