Matsedeln

Direktlänk till inlägg 6 mars 2012

Utefika

Av Neta - 6 mars 2012 15:44

  Nu börjar det bli härligt ute. Synd nog så kommer vi inte längre än så här nu innan isen gått. annat var det när barna var små, då for man iväg till skogen eller för all del bara till lekplatsen med fika var o varannan dag. Mina ungar har alltid gillat varm saft och det kan dom ta än idag om dom är frusna. Enkelt va ju det också för då hade jag med mig kaffepulver och saften outspädd så tog man vattnet i termos, då blev den inte så het till dom små liven heller.

Något jag nästan alltid hade i frysen då var dom här, kunde ju i värsta fall ersätta en lunch och så smidigt att ha med dom där gångerna man hade matsäck både sommar som vinter.


PIZZABULLAR




125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 msk vit baksirap
14-15 dl vetemjöl special



FYLLNING:

smör,

10 skivor skinka, halverade
1 påse riven ost,

pizzakrydda


Smält fettet, tillsätt mjölken och värm till 37 gr.
Smula jästen i en bunke, tillsätt vätskan och rör till jästen löst sig.
Tillsätt salt, sirap och nästan allt mjöl., spar lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Jäs i 30 min under duk.

Sätt ugnen på 225 gr
Dela degen i två delar, kavla varje del i en ½ cm tjock rektangel,
Bred på smör, fördela skinka och ost över, och rulla ihop den.
Skär cm-tjocka skivor och lägg på papperskläddd plåt eller i formar  för jäsning i 20 min.
Pensla med ljummet vatten och strö på kryddan.
Grädda i 10 min

 

Det här var också poppis

 

Köttfärsrulle

50 gr jäst

7.5 dl vatten

 1-3 tsk salt

4 dl rågsikt

12-13 dl fint matbrödsmjöl,

lantvete, eller valigt vetemjöl.

 

Smula jästen i bunken, lös upp i lite av vattnet, tillsätt resten av vattnet, salt, rågsikt och det fina mjölet.

Arbeta degen smidig.

Täck med duk, och jäs i 30 min.

Gör köttfärsröran under tiden

 

 1 gul lök

200 gr köttfärs

25 gr smör 10 gröna oliver

2 tomater

½ tsk salt

1 krm peppar

1 krm mejram

1 krm basilika

ca 1 dl fint matbrödsmjöl, lantvete el. vetemjöl

 

Skala och hacka löken. Fräs den med köttfärsen i fettet.

Hacka oliverna. Skålla, skala och hacka tomaterna utan kärnhus.

Blanda ner oliver, tomater, salt och kryddor i köttfärsen, fräs ihop några minuter.

Låt det svalna,  arbeta degen ev med lite mer mjöl.

Smörj en avlång form, ca 1 ½ liter.

Kavla ut degen till en rektangel lika bred som formen. Fördela fyllningen över och rulla ihop. Lägg i formen med skarven ner. Täck med duk och låt jäsa ca 40 min.

Sätt ugnen på 200 gr.

Pensla med vatten, och strö över lite mjöl. Grädda i nedre delen 45 min.

Låt det svalna på galler.

 

Bara skiva och ta med.

 

Idag blir det kokt falukorv med senapssås här och en liten semla till kvällskaffet.

Kokar korven hel i buljong med kryddpeppar och lagerblad, såsen gör jag en toppredd bechamel med 1-2 msk skånsk senap i. Serveras med kokt potatis och rivna morötter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards