Matsedeln

Direktlänk till inlägg 6 april 2013

Kroppkakor på nytt sätt

Av Neta - 6 april 2013 22:55

Dom blev helt suveräna och det gick väldigt smidigt att göra dom. Rena teamworket i köket idag då Elisabeth kom hem och Leffes muskler behövdes ibland.


Vi gjorde dubbelsats alltså på 1.5 kg potatis


  som vi kokade och pressade, sen fick det kallna helt.


     


Under tiden skar E fläsk och jag hackade lök som fick rinna av på papper efter stekningen med kryddpeppar, vi mätte inte men tror jag tog mer än 2 krm av pepparn.


           

Arbetade hop degen med 5 dl mjöl, 2 ägg och ca 1.5 tsk salt i den pressade och nu kalla potatisen. Formade 2 längder på våt plåt, (blötte kupade händer och blötte plåten) skårade och lade i fyllningen. Förslöt dom, hällde på så det blev en bottenskyla med vatten på plåten och täckte den med folie. 200 gr i 35 min.

Väldigt lättarbetat deg som inte kladdade mycket alls.


    Tog ett glas "matlagningsvin" och kokade lingonsylt under tiden.


         


Lite trix med att få bort vattnet man fick liksom hälla från båda kortsidorna och torka upp det sista. Satte in dom i ugnen 5 min till för jag tyckte dom var lite för blöta på ytan. Lät dom vila ett par minuter och skar dom sen i bitar med bakplåtskrapan.

Blev jättebra kosistens, dom höll ihop bra och fyllningen höll sig på plats. Gudomligt goda med smör, lingon och rivna morötter.

När dom kallnat gick det också jättebra att skära i bitar och frysa in det som blev kvar. Vi sparde dock lite vi ska steka i skivor i morgon.

Jag kommer aldrig mer att göra runda kroppkakor det här var mkt smidigare, hade inte gått och göra fler längder på en långpanna då hade inte vattnet fått plats.

Recept (som vi dubblade) i veckomatsedeln. Behövs kanske ytterligare ½ tsk salt till i degen till dubbel, vi tog det iaf.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards