Matsedeln

Alla inlägg den 10 april 2013

Av Neta - 10 april 2013 22:51

  Sätt ugnen på 250 gr


Blanda:

4 msk smörolja
2 msk soja

1 tsk salt

4 krm sv.peppar

1 tsk ingefära


   

Pensla formen och ca 1½ kg fläskben ymnigt med detta. Sätt in i ugnen samtidigt som du sänker graderna till 200. Stek i 45 min.

 

Lägg alltsammans i en stor gryta, slå på så mkt vatten att det täcker, (skölj ur ugnsformen med en del av vattnet) jag fick ta 3 liter, tillsätt 1 tsk salt/liter vatten och koka i 2 timmar

Lägg då i 2 morötter, 2 palsternackor, 1 bit ca 100 g rotselleri och 2 gula lökar, grovt skurna och några vitpepparkorn.

Koka 2 timmar till.


   

Ta upp köttbenen och rotfrukterna med en hålslev. Grovsila buljongen.


     

Pilla bort köttet från benen och spar det i kylen, på de 2 första bilderna är vi halvägs. Kött på den djupa tallriken till höger. Blev förvånandsvärt mycket kött mot vad jag trodde när jag såg benen råa. Sila buljongen en gång till i finmaskig sil och ställ den kallt till nästa dag.

Blev jättefin smak på både på kött och buljong men detta lönar sig ju inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt, jag tyckte bara det var kul och se hur det skulle bli.

I morgon ska jag sila buljongen en gång till men nu i kallt tillstånd, då får jag bort fettet och buljongen blir klarare. Koka nya fräscha rotfrukter i hälften av buljongen, (resten i frysen till nästa soppkok) tillsätta köttet och smaka men mer om det då.

  



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards