Matsedeln

Alla inlägg den 21 april 2013

Av Neta - 21 april 2013 23:01

Äntligen var det dags att grilla på riktigt, köpte färdig grillolja häromdan som jag använde annars gör jag ju nästan aldrig det.

Jag brukar ta dubbla fryspåsar och sen skvätter jag i lite rapsolja, soja, vinäger, chilisås o en massa kryddor. I med köttet som får ligga i det några timmar.

Men idag var det grillolja på flaska till färsk skinka i lite tjockare skivor. Funkade bra det också. Tror L hade lite grillkrydda på vid grillen sen också. Kokt potatis och champinjonsås till. Fräste svamp igår som jag inte hunnit frysa så tog den. Så 2 dl matlgrädde och 2 dl vatten, en skvätt japansk soja och s & sv.p Sallad så klart och ....   grillade grönsaker i foliepaket. Det här är en gammal bild idag hade vi färsk lök med blast och allt, rädisor och sockerärtor. Jag blandar allt i en bunke och oljar och kryddar i den innan jag häller upp på foliearket. Lägger på grillen 5-10 min.


  Händer att jag blandar potatistärningar från fryst med grönsaker också som här i en folieform som bara ställs på grillen. Oljar och kryddar då direkt i formen, ca 15-20 min på grillen.


    Gör ibland fiskpaket på grillen också, då penslar jag först folien med smör eller olja, lägger lite grönsaker i botten, fisk som jag saltar och pepprar lite och kanske några räkor, en klick smör med kryddor i t.ex dill och citronskal med salt och sv.peppar och trycker sist fast en citronskiva i det. Blir sagolikt gott. 15 min på grillen.


Har recept på både egen grillkrydda som jag gör ibland och ett par olika grilloljor.


Grillkrydda

1 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
1 msk brunt socker
1/2 tsk krossad kummin
1 tsk vitlökspulver
1 tsk svartpeppar

1 tsk salt

Grillolja

1 msk sesamolja
1 msk majsolja
1 msk soya
1/2 msk press citron
salt & peppar

 

Blanda och låt den stå ett par timmar


Grillolja

1 smulat lagerblad
1-2 tsk torkad oregano
1 riven vitlöksklyfta
salt o peppar
2- msk chilisås (det blir faktiskt godast av en ganska tomatig chilisås, jag brukar använda heinz chilisås)
1 dl olja
1 msk soya

Blanda allt väl och låt stå och dra ett tag!




Ja nu längtar jag till sommarmiddagar från grillen, svensk färskpotatis och den färska vitkålen som snart finns i butikerna. Nektariner och melon finns redan och i år lär vi nog få vänta länge på jordgubbarna.


  Men tänk när man kan göra sån här sallad.   

 

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards