Matsedeln

Alla inlägg under maj 2012

Av Neta - 10 maj 2012 23:50

  Lånad bild.

Eller ska man kalla dom fiskbitar när man gör dom själv? Så pinniga blir dom ju inte kan rentav bli 3-kantiga men det uppvägs av att det är helt fiskkött och lagom med panering. Tinar ett fiskblock som jag sen särar på. Doppar dom  i ägg och sen ströbröd som är kryddat med salt och citronpeppar, använder en gaffel och det är inga konstigheter alls och inte minsta "klafsigt" men så mkt godare. Steker dom riktigt frasiga. Godast är dom med potatismos men hade inte så mkt potatis hemma idag och ville inte handla i regnet så det fick bli ris, kall sås med skagenkrydda, råkost och ärtor. Inte optimalt med ris till men det funkade. Var andra fiskdagen den här veckan men det fick bli så, vissa veckor kanske man inte äter fisk alls så det jämnar nog ut sig i längden.   



Av Neta - 9 maj 2012 22:10

   


Jordnötsmuffins

20 st

 

2 ägg

2 dl socker

2 dl nat yoghurt eller mjölk

1 dl smörolja

2 dl jordnötssmör med crunch

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 dl kakao

20 chokladbitar

 

Sätt ugnen på 225 gr

Vispa ägg o socker vitt o pösigt

vispa ner yoghurt, smörolja och jordnötssmör

blanda i en annan skål mjöl, bakpulver, salt och kakao

rör ner det kladdiga i det torra

fördela i formar och grädda ca 15 min

lägg på en chokladbit på de varma muffisen och låt den smälta ner.

 

    Smörj inte silikonformar då blir dom så fula som mina blivit    jag hade inga chokladbitar hemma så jag ska göra chokladfrosting till mina när vi ska äta dom ist.

 

   

 

Persikomuffins

18 st

 

2 ägg

2 dl socker

1 dl mjölk

100 g smält smör

5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

3 persikohalvor från konserv

 

Sätt ugnen på 225 gr

Vispa ägg o socker vitt o poröst

Tillsätt mjölk o smör under fortsatt vispning

Tillsätt det torra och rör om väl

skeda upp i formar

dela varje persikohalva i 6 klyftor och tryck ner dem djupt

grädda i ca 12 min

 

Maten idag blev "Fuskad kålpudding"

 

 400 g köttfärs
1 - 2 gula lökar
1½ l strimlad vitkål
Smör till stekning
½ msk sirap
½-1 msk soja
5 dl köttbuljong, tärning + vatten
Salt
Peppar

 

Fräs köttfärsen med lök och vitkål i smöret i en panna som det finns lock till.
Tillsätt sirap och soja efter en stund.
När löken börjar bli genomskinlig tillsätts buljong.
Låt alltsammans puttra ihop under lock i 15 min, det ska vara lite blött och kålen mjuk när det är klart.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med kokt potatis eller ris, lingonsylt och rivna morötter.

 

 

Av Neta - 8 maj 2012 16:48

Idag tog jag fram en bit rökt lax från när vi rökte i höstas, hoppas den går att äta fortfarande. Blir väl potatis, en kall sås baserad på matlagningsyoghurt och gröna grönsaker som brytbönor eller liknande till förutom råkosten (vänskapssallad) som jag så duktigt gjorde en sats av häromdan, så skönt ha klar i kylen.


Senare

 

  Kom på att jag skulle fota när jag ätit hälften, det blev alltså pressad potatis och bönor till, såsen gjordes på matlagningsyoghurt, citronmajjo, smögenkrydda o lite salt.


Minns ni att jag berättade om den goda cheescaken vi fick hos vännerna vid kusten? Här kommer äntligen receptet. Serveras med färska bär och det här är dubbel sats, tog med hennes kommentar om hur hon gör 1-portionare på slutet också. Jag föredrar den med lite mer kex, så jag la till 2 st, orginalet är 8 st. Säkert kan man också göra en traditionell cheescakebotten mixa då 10 kex med 75 g smältsmör och tryck ut i botten.




 


Evas cheesecake




6 ägg
4 dl socker
6 dl vispgrädde
4 tsk vaniljsocker
8-10 st digistivekex
300 g philadelphiaost


Skilj äggen.
Vispa gulorna med sockret, och rör sedan ner osten.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vispa grädden med vaniljsockret.


Blanda allt.
Krossa kexen och lägg  i botten på formen, spar lite att strö uppepå


Fördela smeten och strö på resten

Frys den.


Jag har skrivit att dubbel sats räcker till 3 st, och då har jag nog gjort i pajformer. Men sista gångerna har jag gjort i sockerkaksform med löstagbar kant, och då har det nog räckt till 2 st fast inte fullt så höga som sockerkaksformen.


Jag brukar spara tomma philadelfiaostaskar och göra små cheesecake i. Perfekt att ta fram som enmansportion när man är sugen

Av Neta - 7 maj 2012 18:14

Men jag fick exprimentera lite för det fattades saker eller fanns bara hälften, men det var inget nerköp precis   


     


Jag fräste 400 g tärnad kassler med 1 hackad lök i smörolja och 1 tsk curry, det skulle ha varit 1 tärnad röd paprika också.

Pressade 2 apelsiner hällde på saften + 2 dl matlagningsgrädde1 msk sweet mango (skulle varit 2 msk mango chutney), 1 press vitlöksklyfta  och saltade lite, lät det puttra ca 10 min.

Delade 1 banan på längden och skivade den så, skulle varit 2 bananer, rörde i det + 2 msk jordnötssmör och smakade av. Saknade sötman från den andra bananen och hade i 1 tsk råsocker men det blev inte heller bra så då hällde jag i 1 burk konserverde aprikoser med spad då blev det lite tunt så då hade jag i ytterligare 1-2 msk jordnötssmör.

Serverade med ris och sallad

 

Det var första gången jag redde mat med jordnötssmör, men inte sista.


Av Neta - 7 maj 2012 13:45

Ursäkta min frånvaro men har varit det, frånvarande alltså!   


Zuccinifritters m dill o citron

 

 

För 3-4

 

3 zuccini

1½ tsk salt

2 dl turkyoghurt

1 dl hackad färsk mynta

4 salladslökar

1 vitlöksklyfta

rivet skal av 1 citron

1 dl vetemjöl

2 ägg

2 dl finriven parmesan

½ dl hackad dill

 

tillstekning:

ca 2 dl panko ströbröd

ca 1 dl olivolja

 

Servera med fetaos i bit, blandad sallad och oliver

 

Skär bort ändarna på zuccinin och riv den grovt

Lägg på en bricka, salta och låt den dra ur vätska i ca 15 min

Rör ihop yoghurt o mynta, ställ det kallt.

Skiva salladslök och vitlök väldigt tunt

Krama ur zuccinin väl och lägg det i en bunke

Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en jämn o klumpfri smet

Klicka ut med sked i ströbrödet och tryck till dom så det blir ”plättar” vänd m ströbrödet med stekspade

Hetta upp oljan i en stekpanna, stek plättarna 2 min/sida tills de får fin färg o känns frasiga

Låt rinna av på hushållspapper

Servera med en klick av yoghurten och tillbehören ovan.

Av Neta - 3 maj 2012 12:30

Först veckans vegetariska som jag ju missat p.g.a helgerna


Tomatpaj med två ostar

 

1 färdigköpt pajbotten

10 plommontomater

1 rödlök

10 soltorkade tomater i olja

250 gula körsbärstomater

250 röda körsbärstomater, gärna romantica på kvist

125 g mozzarellaost

150 g fetaost

lite salt

 

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga lätt. Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.

Dela plommontomaterna och gröp ur kärnorna med en tesked. Skär halvorna i bitar. Strimla rödlöken och hacka de soltorkade tomaterna grovt. Halvera körsbärstomaterna och låt dem gärna rinna av lite i ett durkslag. Spara eventuellt en klase körsbärstomater att toppa pajen med.

Skär mozzarellan i småbitar och smula fetaosten. Varva plommontomat, rödlök, soltorkad tomat, fetaost och mozzarella i pajskalet. Toppa med körsbärstomater. Salta lätt. Den som vill toppar pajen med en hel klase körsbärstomater som på bilden.

Grädda i nedre delen av ugnen i 25 minuter eller tills pajen fått fin färg. Servera med en sallad och med en bit surdegsbröd för att suga upp tomatsaften som bildas i pajen.

 

Korven jag ska göra idag är en texmexfalu, vi åt den första gången uppe i Insjön på en lunchrestaurang i köpcentrat där och var bara tvungen att be om receptet då ungarna blev alldeles saliga. Och den är väldigt god, jag serverar den med kokt potatis då vi tycker om att "mojsa till" potatisen med den sås som blir.

 

Texmexfalu



400-500g falukorv
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
½ p tacokrydda (20g)
1 burk krossade tomater
½ burk tacosås
1 matlagningsgrädde (2.5 dl)
2 paprikor
fryst majs

Strimla korven och skiva löken.
Bryn det. Hacka vitlöken och ha i den.
Tillsätt kryddan, tomaterna och tacosåsen.
Strimla paprikan och ha i den, majs och grädde.
Låt koka ihop och smaka ev av m salt och peppar.

Servera med potatis, ris eller pasta o sallad.



Av Neta - 2 maj 2012 23:10

Vad grillar ni oftast om ni grillar till vardags? Vi grillar ju mkt kött och kyckling så klart men även mer vardagsbetonad mat som korv, hamburgare och isterband. Det senare blir kanon som grillat. Vi har en termometer som är en gaffel så man har koll på att det inte blir övergrillat.


Igår grillade vi baconlindade kycklingfiléer med sockerärtor och sparris i foliepaket med hyvlad vitlök. Köper solovitlök och drar den med potatissakalaren, blir jättebra. Hade också jättechampinjoner som vi penslade med grillolja runt om och fyllde med mjukost med viltsmak, ställde dom bara på grillen, osten smälte och det blev som en såsskål att doppa köttet i, att jag aldrig tänkt på det innan   

  Innan åt vi lite sill och kräftstjärtar med tillbehör.


  Och så spanska jordgubbar med grädde till efterätt, sura som 17 men med lite rörsocker gick dom ner.


Idag frukosterade vi för första gången på altan och sen gick vi inte in förrän nu ikväll, blev baconlindad roslagare till lunch och sen grillade vi hamburgare ikväll igen, gjorde ju det häromdan också.


      Hade fått slut på grillfolie så gjorde i ordning frysta potatistärningar med sockerärtor, squash, lök och rädisor i en folieform, kladdade ner det med lite smörolja och kryddade. Vi har ju en klotgrill så det gick utmärkt och sen var det ju bara ställa fram den på bordet. Tänk på att röra om lite då och då bara. Ska nog göra grönsakerna så jämt i fortsättningen. Burgarna penslades med lite CajP bara.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards