Matsedeln

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Neta - 17 maj 2012 22:34

Norges nationaldag och Folknykterhetens dag på samma dag kan väl inte vara nån bra kombo för norrmän i Sverige.   

Själv har jag inte firat något av det men har iaf inte druckit nån alkohol idag.


     Lunchen idag intogs på altanen där vi gräddade våfflor. Rätt praktiskt att göra det där ju. E kom och hade köpt med sig lite hmmm... småbullar    en vansinnigt god vaniljfläta som dock blev lite för mycket direkt efter maten så vi tog halva till fikat efter maten och halva nu när vi fikade ikväll.


  Middagen blev rester av grillkött och ugnsgrönsaker med bea. Åts inne för det hade blivit kyligare då. Vi gjorde ordning en plåt med några potatisklyftor, halverade morötter, rödlöksklyftor, halverade rädisor och en halverad och skivad solovitlök som vi blandade med lite olivolja, salt, sv.peppar och rosmarin. In i ugnen 200 gr i 25 min, på med köttskivorna som då var helt tinade och in med det 5 min till. Bean är pulver från Junis kryddor, godaste bean som finns. Gör ju ofta så här med rotfrukter på grillen också och just rädisor och vitlöken blir så god. Rödlöken skalar jag, halverar och tar bort kärnan på, det som är aningens gulare i mitten. Sen delade jag det en gång till bara. Var min sista "gamla" rödlök nu köps det färsk så länge det finns.


Nu börjar man längta efter persikor, nektariner och svenska gubbar också. Såg iaf att det finns vattenmelon nu. Verkar inte bli nån vidare skörd av bär o frukt heller, är väl för kallt för blomningen även om man ser en o annan insekt så har jag inte sett ett enda bi ännu.


  Den här gynnaren var dock på visit idag, en av dom större humlor jag nånsin sett.

Nu så ska jag önska er en fortsatt trevlig kväll, själv ska jag skriva nota till i morgon.


Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards