Matsedeln

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Lite recept till advent

Av Neta - 27 november 2011 00:32

Ja jag har inte skrivit på länge, livet har varit lite orättvist ett tag ;)


Tomtegröt

 

 

Till 10

 

4 dl grötris

8 dl vatten

3 msk smör

 1 ¼ tsk salt

1½ l mjölk

4 kanelstänger

½ dl socker

 

Trixet för att inte bränna gröten är att använda 2 plattor, sätt pl. 1 på låg värme (näst lägsta) och pl 2 på högsta.

Blanda ris, vatten, smör och salt. Koka upp på platta 2

Byt till platta 1 och koka under lock 10 min, sänk samtidigt platta 2 till lägsta.

Tillsätt mjölken och kanelstängerna, koka upp under omrörning, stäng av platta 1 och byt till platta 2.

Koka under omrörning då och då i 40 min.

Smaka av med sockret

Ät på upplänskt vis med kanel, tunt ringlad ljus sirap och mjölk.

 

Saffransbullar med kesella




100 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
250 gr kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 1,6 lit vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken däri, värm till 37 gr
Smula jästen i bunken
Häll i degvätskan och rör om till det lösts sig.
Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Låt den jäsa övertäckt i 40 min.

Sätt ugnen på 225 gr
Ta upp och knåda degen smidig på mjölat bakbord.
Baka ut och jäs på plåt 40 min.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i nedre delen av ugnen 15- 20 min.

 

Bullfyllning

 

 

Till en deg på 1 liter

 

400 g riven mandelmassa

400 g mjukt smör

2 dl rörsocker

2 msk kanel

4 msk romessense (1 ½ flaska)

 

Rör hop allt till en pasta och bred på den utkavlade degen, rulla hop och forma bröden.

 

Japansk knäck:

 

100gr smör

drygt 2½ dl socker

½ dl ljus sirap

100 gr mandel

 

Blanda smör, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.

Koka i 20 min, inte för häftigt det får inte bli bränt.

Hacka mandeln under tiden.

Tillsätt den när knäcksmeten är klar och låt det koka ihop.

Häll upp på ett fat och skär i rutor när den stelnat lite.

 

Kolla att smeten är klar genom att droppa några droppar i en kopp med kallt vatten, den ska vara hård.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - 2 mars 2020 18:36

Den här bloggen upphör nu

Av Neta - 6 oktober 2019 22:28

Åtskilliga veckomatsedlar och recept ligger här. Varsågod och sök inspiration och dela med er av recepten. ...

Av Neta - 29 mars 2019 09:40

  Kanske börjar skriva här ”igen”   

Av Neta - 5 april 2018 14:16

Använder nu för tiden paddan mer än den fasta datorn. Här blir vissa tecken och smileys bara frågetecken. Tänker därför testa en annan portal och finns nu på netaave.wordpress.com. Den ersätter båda bloggar jag haft här. ...

Av Neta - 2 april 2018 13:58


   Veckans smaksättare:     Fänkålsfrön har söt och aromatisk smak med undertoner av anis och dill och ingår ofta i chutneys, bakverk och vid syrning. En mycket vanlig ingrediens i indiska köket och passar också till potatis- och grönsaksrä...

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards