Matsedeln

Alla inlägg den 15 november 2011

Av Neta - 15 november 2011 14:59

Kalla såser är något jag gör mer och mer faktiskt, är storkonsument av matlagningsyoghurt. Igår åt vi panerad och stekta fiskfiléer av torsk, färdigköpta. Citygross har ibland extrapris på 2 kg:s kartonger och dom köper jag gärna för dels är paneringen tunn och blir väldigt knaprig och god. Slänger kartongen så jag minns inte vilket märke det är, men det är norskt iaf. Köper faktiskt färdiga schnitzlar också när dom säljer 4-pack för 20 kr, billigare middag än så får man inte, och där är paneringen också helt ok. Köper däremot aldrig fiskpinnar längre, där är det ju mer panering än fisk. Skönt med stora barn   


Till båda dom här sakerna är det gott med en kall sås eller röra, oftast gör jag bara av det jag har hemma. Igår hade jag gräddfil, ca 2 dl, som jag tog nån msk citronmajonnäs i, sen kärnade jag ur och tärnade en stor tomat, finhackade rödlök o hade i ca 2 msk kapris. Smaksatte med lite chilisås, salt o sv.peppar Blev helt ok   Serverade med pressad potatis där resterna blev potatisbullar till lunchen idag, tog det som var kvar kanske 3-4 dl i mängd, knäckte i 2 små ägg, 1 msk mjöl och en skvätt mjölk tills det blev som en stabbig pannkakssmet. hade i lite finhackad rödlök och så stekte vi dom gyllene och åt med lingon och rårivna morötter.


En annan kall sås jag gör rätt ofta är "kladd" som då kan vara yoghurt eller gräddfil, eller detta blandat, ibland med nån msk majonnäs i, ibland inte och sweet mangosås, Icas sweet mango är bäst :) Lite salt o sv.peppar också. Vill man lyxa till det kan man ha tärnad mango i också. Det finns också oftast i min frys, Coop har 500 g påsar och de flesta butiker frysta 250 g askar.


Sen är det ju pricksås och strecksås som är kladd med rom resp dill i, äts ju till skaldjur eller lax  men även till annan fisk ibland.


Tsatziki är ju en annan favvo som kan varieras i det oändliga, grundreceptet är väl "kladd", s&sv.p.,  vitlök och lite olja , gurka är väl vanligast men blir urgott med äpple, rödbetor eller morot också.


Idag har jag tagit fram "räddaren i nöden" köttfärs... lutar åt en pastagratäng men man vet aldrig, återkommer i ärendet.   






Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards