Matsedeln

Alla inlägg den 10 november 2011

Av Neta - 10 november 2011 21:31

Ja det kan ju vara allt från en enkel knäcke med ost till mackor som är en hel måltid.  


Jag gör ofta toasts med senap och ost till soppa t.ex det är ju enkelt, bre smör, lite senap på det och så en rejäl ostskiva, så in med dom på 225 gr i 5 min. Ibland lyxar jag till med en tomatskiva under osten också   Ja ni ser ju hur snålvattnet rinner   det blir gott, gillar kombon senap och ost.


Ett tag gjorde vi dom här i bekantskapskretsen


Höga mackor
Till 2 hungriga


6 skivor vitt bröd + smör
2 msk senap
4 finstrimlade rökta skinkskivor
1 hackat äpple
2 msk hackad purjo
1 tsk pizzakrydda
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 250 gr
Smöra och bred senap på 2 bröd, lägg dom på varsin assiett.
Rör hop skinka, äpple, purjo, krydda och ost.
Fördela 1/3 del av röran på de två skivorna
Smöra och bred senap på 2 skivor till och lägg dom ovanpå med den bredda sidan neråt.
Bred även den andra sidan.
Fördela 1/3del till på dom skivorna
Gör samma sak igen med de återstående skivorna och toppa med den sista 3e-delen fyllning.
Gratinera i ca 5 min.

 

Men sen kommer man av sig lite och gör nåt annat.

När jag träffade min man så hade han en special, det var varma mackor med en skiva torskrom, ni vet man kunde köpa det på burk förr, man öppnade i båda ändar och tryckte ut den o so skivade man eller mosade till nån låda. Iaf så var det en rejäl skiva torskrom på dom här mackorna och så bearnaissås, så in i ugnen 5-10 min på ganska hög värme. Vi gillade dom iaf.

Sen dom där man gör med skinka och ost, eller en klick stuvning på svamp det gör vi ibland.


Här är en matig variant


Varm macka med köttfärsröra

 

 

4 st

Smör

4 stora brödskivor

1 gul lök

smör till stekning

300 g köttfärs

2 kokta ägg

1 dl gröna oliver med pimento

2 dl fraiche

2 dl riven ost

salt & peppar

 

Bred brödskivorna

Sätt ugnen på 225 gr

Hacka och fräs löken i en stekpanna

Tillsätt färsen och fräs den smulig med löken

Lägg i en bunke och låt detta svalna något

Skala och dela äggen i bitar

Hacka oliverna

Blanda ner ägg, oliver, fraiche och ost i köttfärsröran

Smaka av och fördela på brödskivorna

Gratinera 5-10 min

 

Lite ovanlig kombo med ägg o köttfärs men inte dumt alls.


Den här har vi gjort också


Baugett med kryddig kräftröra

 

 

½ baugett

olivolja

300 g kräftstjärtar

1 liten gul lök

1 liten röd paprika

1-2 press vitlöksklyftor

½-1 krm tabasco (kan uteslutas eller bytas mor svartpeppar)

2 dl riven ost, helst västerbotten

3 msk hackad persilja

garnera med färska örter

 

Sätt ugnen på 225 gr

Låt kräftstjärtarna rinna av

Finhacka löken och kör den nån minut i micron

Finhacka paprikan

Blanda lök, paprika, vitlök och kräftstjärtar

Blanda ost och persilja

Skär brödet i 2 cm tjocka skivor

Lägg på pappersklädd plåt och ringla över olivolja

Fördela kräftröran och därefter osten på brödskivorna

Gratinera mitt i ugnen ca 5 min

 

Fast vi skar minibaugetter på längden men det kan man ju göra som man vill :)


Maten idag då, ja det blev ju Jansson och en ostmacka, lyxade till med en lättöl också   

 

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards