Matsedeln

Alla inlägg den 1 november 2011

Av Neta - 1 november 2011 22:32

Ber om ursäkt att jag inte skrivit på några dar men det har varit fullt ös med festen och hade ju folk här hela helgen, ja både igår och idag har det kommit folk också.

Jag lovade några gäster att lägga ut recepten från festen här


Fläskytterfilén gned jag in med salt och sv.peppar och stelte i ugnen tills den var 60 gr, kylde snabbt av den (ute) och frös direkt. På festen värmde vi den tills innertempen var 65 gr, då las den i folie och skars upp i cm-skivor precis före serveringen.


Kycklingen (innerfilé) marinerades i Cai Ps limegrillolja och kördes 10 min, kyldes av och frös in. Värmdes 5 min på 200 gr i varmluftsugn.


Potatisgratäng i långpanna

 

 

3 kg potatis
500 gr finstrimlad purjo
350 gr riven ost
5 rivna vitlöksklyftor
1,5 msk salt
1,5 tsk svartpeppar
7,5 dl grädde

Sätt ugnen på 200 gr
Skala potatisen, lägg den i vatten så den inte mörknar
smörj en långpanna, pensla gärna med olivolja
skiva hälften av potatisen och bred ut den i långpannan
blanda purjo, ost o vitlök och fördela det på potatisen
skiva och lägg på den sista hälften av potatisen.
rör ut saltet i grädden till det löst sig, rör då i pepparen och häll sakta över all potatis.
grädda ca 1 timme.
Låt den svalna om den ska frysas, då är det lätt att med stekspaden få lagoma bitar att frysa i folie + fryspåse.

 

Här kände jag att den blev lite smaklös, den gjordes på plats av andra än mig som tydligen inte använt så mkt kryddor som stod i receptet för "det verkade så mycket" kan bara beklaga. Det är exakt som jag brukar göra och den har aldrig blivit överkryddad. Synd när man inte litar på mina recept.


Räkorna, marinera 1 kg skalade räkor i 3/4 dl hackad färsk dill, saften från en citron och en "doft av" cayennepeppar. (Ingen olja)


Minimozzarellan ta 3 brk à 250 gr från Lidl


Marinerad mozzarella

 

 

400 g mozzarellaost skivad

Vinägrett:
½ röd chili, finhackad, eller 3 krm chiliflakes
3 msk vit balsamvinäger
3 msk olivolja
Salt
Svartpeppar
Färsk eller torkad timjan

skal av 1 Citron

 

Vispa samman alla ingredienserna med försiktighet, smaksätt med salt och peppar.
Lägg mozzarellaskivorna på ett fat.
Häll på vinägretten och strö över timjan (om du använder torkad så ta ca 2tsk, och rör i det från början.
Riv citronskal med ett rivjärn över

 

Morötterna

 

4 morötter gärna i olika färger

1 msk olivolja

½ msk äppelcidervinäger

2 msk hackad färsk gräslök

salt o sv.peppar

granatäppelkärnor

 

Skala morötterna, fortsätt sen med skalaren, gör "remsor" och blanda allt i en skål

rör hop allt utom granatäppelkärnorna

häll över och blanda väl, låt stå kallt ett par timmar

rör om vid servering och strö över granatäppelkärnorna

 

Ostbröd med färska örter

 

 

Bra buffé eller utflyktsbröd

30 bitar

 

50 g jäst

5 dl vatten 37 gr

3 tsk salt

½ dl rapsolja

11-12 dl vetemjöl

150 g riven ost

1 dl färska hackade örter, ex. timjan, rosmarin eller oregano

2 msk rapsolja

1 tsk flingsalt

 

Lägg jästen i en bunke, häll på vatten, salt och olja

Arbeta in mjölet lite i taget och arbeta degen 5-8 min

Jäs 30 min under duk

Kavla ut degen och lägg den på mjölad plåt

Sätt ugnen på 200 gr

Jäs ytterligare 30 min

Strö över ost och örter

Ringla över olja och strö över flingsalt

Grädda mitt i ugnen ca 30 min

Låt svalna på galler

Skär i rutor.

 

Vi gjorde det dock utan örter och flingsalt den här gången.


Pinocciotårta

12 bitar

 

75 g smör

2 dl florsocker

5 äggulor

1,5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

4 msk mjölk

 

Maräng:

5 äggvitor

2 dl socker

ev 1 påse mandelspån

 

3 dl grädde

bär eller frukt

 

Smörj ett smörgås- eller bakplåtspapper väl och lägg det i en långpanna, ca 30x40 cm. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggulorna ett i taget och rör en stund mellan varje. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner detta och mjölken. Bred ut smeten.

 

Vispa vitorna med sockret till marängsmet. Bred den lite ojämnt över smeten i formen. Strö över mandelspånen. Grädda i 175-200 grader i mitten eller nedre delen av ugnen tills marängen fått färg och sockerkakan är torr, ca 20 min. Låt kakan svalna något.

 

Lossa kakan från pappret och dela den mitt itu på längden eller tvären, beroende på vilken form som önskas.

 

Vispa grädden och bred den på den ena bottnen med marängsidan upp. Lägg på frukt eller bär. Lägg den andra bottnen ovanpå med marängsidan uppåt. Skär tårtan med vass kniv i lagom stora bitar.

 

Ja ni förstår säkert att vi ätit rester några dar    idag tog jag reda på den sista fläskytterfilén, skar den i skivor och täckte en smord ugnsform, sen gjorde jag som i detta recept


God fläskfilé

 

 

500 gr fläskfilé  i skivor

2 strimlade paprikor i olika färger

200 gr färska champinjoner i skivor

2 dl vispgrädde

½-1 dl chilisås

salt & peppar

riven ost

 

Sätt ugnen på 200 gr

Bryn fläskfilén och svampen var för sig

Lägg köttet i botten på en ugnssäker form

Lägg på paprika, svamp och ost.

Blanda grädde o chilisås, krydda och slå det över det andra i formen

Gratinera 15-20 min

Servera med ris o sallad

 

Tog dock frysta champinjoner från frysen och tinade i micron.


Till slut enligt önskemål, tacopaj, den serverade jag till de gäster som kom redan i fradags.


TACOPAJ

till liten långpanna 6-8 port.

 

 

 

DEG:

50 g smör

 

4 dl mjöl

 

1 ½ dl mjölk

 

2 tsk bakpulver

 

FYLLNING:

400-500 gr köttfärs

 

1 vitlöksklyfta

 

1 rödlök

 

1 påse tacokrydda

 

1 dl vatten

 

1 brk krossade tomater

 

1 brk majs (ca 3 dl)

 

3-4 dl riven ost

 

3 ägg

 

2 dl mjölk

 

Blanda alla ingredienser till pajen, och tryck ut den I formen.

 

Låt tomaterna rinna av. Fräs färsen smulig, tillsätt lök och vitlök. Tillsätt kryddor och vatten. Puttra 10 min. Dra av från värmen och rör i tomater och majs. Smaka av och salta om det behövs.

 

Rör i osten i köttfärsröran och lägg den i det ej förgräddade skalet. Vispa ihop ägg och mjölk och häll det över. Grädda 200 gr i 30 min.

 



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards