Matsedeln

Alla inlägg den 7 november 2011

Av Neta - 7 november 2011 22:51

  Nejdå jag har inte fått hjärnblödning   

ni som bränner egen glögg har nog t.o.m startat före mig men idag är det dags att göra den här.


Jullikör



100 g torkade aprikoser
100 g torkade dadlar
125 g katrinplommon
1/2 msk Vaniljsocker med äkta vanilj
1/2 kanelstång
3 kryddnejlikor
3 kryddpepparkorn
1 krm kardemummakärnor
70 cl vodka
2 dl  Stor Brun Kandi


1. Lägg frukten i en burk och häll på hälften av alkoholen. Förslut burken och låt stå 2-3 dygn i rumstemperatur.

2. Sila bort frukten. Häll på resten av vodkan samt sockret och kryddorna. Låt stå i 4 veckor.

3. Sila bort kryddorna. Häll jullikören på flaska och låt stå ca 2 veckor.


Den är väldigt god, lite fruktigt kryddig.


Idag hände det saker i vår familj som gjorde oss alla lite chockade så matlagning var inte att tänka på, men vi hade bakpotatis kvar sen helgen så det fick bli det och en påse räkor, funkar det med.






 

Av Neta - 7 november 2011 00:14

Jag har en ambition att på söndagar ska vi äta vid matgruppen i vardagsrummet, duka lite finare och ha en dessert. Det behöver inte vara så märkvärdigt men bara känslan av minst 2-rätters   


Jag hittade den här i en Ica-kuriren och eftersom jag har egna björnbär så gillar jag recept då jag kan få använda dom.


Iskall citrondessert med björnbär

 

 

Till 4

 

1.5 dl vispgrädde

1 brk, 250 g mascarponeost

¾ dl florsocker

1 citron, rivet skal av hela + saften från halva

1 dl lemon curd

250 g björnbär

ev myntablad

 

Servera med en knaprig kaka, t.ex biscotti

 

Vispa grädden medeltjock

Tillsätt mascarpone, florsocker samt skal och saft av citronen

Vispa snabbt ihop detta till en jämn smet

Lägg över i en serveringsskål

Rör lemon curden mjuk och klicka ner den i desserten

Dra lite försiktigt med en sked genom lemon curdklickarna men den ska inte blandas i helt

Ställ i frysen ca 1 timme

Garnera med björnbär och blad och servera med en liten kaka.

 

 Som maken brukar säga "Det var onödigt gott"   

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards