Matsedeln

Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Neta - 17 januari 2013 22:59

Nja kanske inte då men på en påse wokgrönsaker iaf, skrev hur jag gjorde i matsedeln men tänkte beskriva mer noga. Glömde tyvärr fota soppan.

Äter vi soppa på kvällen gör jag på 1.5 l buljong för då räcker det till en lunch för 2 också.

Rårakan jag enligt matsedeln skulle gjort ikväll flyttas till lö middag isf fisken. E är hemma då och ville va med o göra detta.


Idag tog jag en påse Asiatiska wokgrönsaker (Hemköps egna) jag tärnade ca 300 g kycklingfilé och började med att fräsa det i smör och olivolja, tillsatte hela påsen (600 g) grönsaker och 2 tsk paprikapulver när kycklingen blivit vit.

Ibland fräser jag lök, ev lite svamp och "sovel" först men i den här påsen fanns både rödlök och svamp.

Jag fräste iaf detta till jag kände att grönsakerna mjuknade lite, då tillsatte jag 3 tärningar kycklingbuljong och 1.5 l vatten och kokade detta i 5-10 min. Under tiden klippte jag sönder bönorna lite, dom är inte så skedvänliga annars.

Fick smaksätta med mer salt och sv.peppar Så var det klart!

I stället för paprikapulver kunde jag haft curry, och man kan byta ut ca 2 dl vatten mot grädde eller mjölk och kanske reda med ½ dl maizena om man vill ha stabbigare soppa. Men jag tycker den blir god som den är också.

Om man inte kör på rå kyckling som jag gjorde idag utan har rester av kött, fågel eller fisk sätter man till det samtidigt som buljongen.

När jag använder buljongtärningar använder jag Bongs dom innehåller inga transfetter.


Snabbmat men hemlagad, och perfekt lunch på helgen då man kanske inte vill lägga ner så mycket tid på just lunch!

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards