Matsedeln

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Neta - 5 januari 2013 23:29

"Mozzarella in Carozza" var onödigt gott   och jag tror man kan ta ut svängarna lite med smaksättningen.

Det enkla är det goda och det här är en sån smårätt, kanske lite mastig förrätt om man ska ha kött men till en enklare varmrätt, som ensamrätt eller vickning är den perfekt. Gör den! Recept i förra inlägget.


Skaldjurspastan (också i gårdagens inlägg) gjorde jag om lite. Hade ingen chili så jag fräste en hackad rödlök med vitlök och en strimlad röd spetspaprika. Tillsatte avrunna krossade tomater från burk och bara några st färska, tror det var 6 romanticatomater. Lät det koka hop med kryddorna i innan jag tillsatte vinet, (la till cayenne) hade Cava kvar och det funkade. Sen hade jag lika mkt skalade räkor och kräftstjärtar.

Annars gjorde jag efter receptet. Den blev väldigt mäktig den också så det gick inte åt så mycket men då har vi ju lunchen klar i morgon.


Har också ägnat mig åt "bokslut" vad gäller våra hushållskostnader, började skriva upp allt vi handlade i april och ska nog fortsätta med det. Skaffat mig en rosa bok till nästa år   

Slog ut det och vi gör av med i snitt 5.241.03 kr varje månad men då är alla hushållskostnader med, inte bara maten. Och i år hade vi ju en studentfest i juni så då blev det ju mycket. Vi handlar i 24.44 affärer i månaden utslaget på 5-6 storhanlingar och resten är typ mejeri och annat färskt här hemma.

Låter det ofta? Ja jag kollar ju X-priser stenhårt och om vi handlar t.ex på Citygross så åker vi förbi Gränby och Willys så oftast är det X-priser där också som vi utnyttjar. På Gränby är ju Kvantum och CoopX. Handlar vi på Maxi så har vi både Coop, Rusta och ÖoB där. Men jag tycker också det låter "många affärer" men vi gillar ju att åka in och handla och se lite folk, jag skulle aldrig kunna ta hem matkassar. Räcker med att Ägg-Patrik kommer  

Kan alltså bli 3-4 affärer på samma storhandling och samma bensinkostnad. Har också börjat köpa t.ex alla kryddor och t.ex Torky (10 kr/förpackning billigare än Maxi) på ÖoB, och disk, tvätt, sköljmedel och toapapper på Rusta, vi spar jättemycket på det. Hygienartiklar köps också på nån av dom två, man har ju lärt sig hur länge det räcker och kan styra det där rätt bra.


Hur gör ni? har ni koll? Jag har aldrig nånsin haft det innan men det här har varit lite kul.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards