Matsedeln

Alla inlägg den 22 september 2012

Av Neta - 22 september 2012 18:25

Har regnat oavbrutet här sen i morse, ibland lite mindre och ibland vräkt ner. Har passat på gå igenom lite tidningar och skrivit av några recept. Bl.a detta


Toscaäppelpaj

 

 

125 g smör

3½ dl mjöl

1 msk mörk sirap

2 tsk vanillinsocker

 

4 äpplen

½ dl mörk sirap

½ dl vatten

2 msk pot.mjöl

 

100 g smör

1 dl mörksirap

2 msk mjöl

2 msk mjölk

100 g mandelspån

 

Sätt ugnen på 200 gr

Mixa samman smör, mjöl, sirap och vaniljsocker i matberedare

Kavla ut degen och klä en 24 cm form

Förgrädda i 10 min

Skala, kärna ur och skär ner äpplena i småbitar

Lägg i kastrull tillsammans med sirap, vatten och potatismjöl

Koka under omrörning tills äpplena mjuknat, tar ca 3 min

Häll blandningen i pajskalet

Blanda resten av ingredienserna i en annan kastrull och sjud under omrörning tills smeten tjocknar

Bred ut den över äppelsmeten

Grädda mitt i ugnen tills toscan fått fin färg ca 15 min

Servera med ljummen vaniljsås.


Chokladäppelpaj

 

 

125 g smör

3 dl vetemjöl

2 msk kakao

1 msk socker

2 tsk vaniljsocker

 

4 äpplen

400 g mandelmassa

50 g mörk choklad

 

Sätt ugnen på 200 gr

Mixa hop degen i en matberedare och kavla ut den lagom till en 24 cm form

Förgrädda i 5 min

Skala, kärna ur och klyfta äpplena

Riv mandelmassan grovt och strö ut hälften i pajskalet

Fördela äppelklyftorna över

Strö över resten av mandelmassan och riv chokladen över det

Grädda mitt i ugnen i ca 15 min

Servera med grädde eller vaniljsås

 


Sen kan ju det här vara bra att ha till   


Fin äkta vaniljsås

 

 

2 vaniljstänger

8 dl vispgrädde

4 äggulor

4 msk socker

4 tsk pot.mjöl

 

Skåra vaniljstängerna på längden

Koka upp dem med 6 dl av grädden

Ta kastrullen från värmen och låt det stå och dra i 15 min

Fiska därefter upp vaniljstängerna, skölj av dom och torka på hushållspapper. Kan sen delas och användas i socker som efter ett tag får en fin vaniljtouch.

Vispa ihop äggulor, socker och pot.mjöl med lite av vaniljgrädden i en bunke

Häll tillbaka allt i kastrullen och sjud såsen under vispning tills den tjocknar

Se till att den inte börjar koka

Låt den kallna

Vispa resten av grädden ganska lös och blanda ner i den kalla såsen.

 

Eller om ni föredrar en enklare variant   


Enkel vaniljsås



2 ägg

4 msk socker

4 tsk pot.mjöl

8 dl mjölk, 3%


Vispa hop, hetta upp under vispning och sjud sedan såsen utan att den kokar tills den tjocknar

Låt den sen kallna helt och rör i den lite då och då

Vispa därefter ner 2 msk vaniljsocker och låt såsen stå några minuter före servering. 


Ännu en   





Vaniljkräm med Créme Fraiche

 

 

4 dl créme fraiche

2 msk äkta vaniljsocker

1 dl florsocker

 

Blanda och låt den dra i kylen 1 timme före servering

God till fruktpaj men även till färska bär och chokladkaka


Sen finns ju marzanpulver som alternativ också, bara vispa i mjölk.


Så nu får det vara nog med kalorier för idag, nu ska jag gå och koka lite bulgur och vit sparris som jag köpte fryst häromdan, ska bli i en sallad med kräftstjärtar, ägg och grönsaker.





Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards