Matsedeln

Alla inlägg den 6 september 2012

Av Neta - 6 september 2012 00:27

Blir lite nya rutiner här hemma i år då Christine oftast äter lunch hemma nu. Jag tycker det är svårt om man inte har rester så nu försöker jag laga mycket mat så vi kan ha till lunch dan efter. Av extra köttfärssås t.ex så blir det en kanongod soppa om man tillsätter lite buljong. Köpte också nudlar när jag handlade sist.


    Har dock svårt för att äta dom som dom är så fyllde på med grönsaker, eller rättare sagt hade i dom i tallriken först och lät dom dra med en stund innan jag sen åt. Krossade nudlarna först också så dom blev skedvänliga. Något jag nästan också alltid har i frysen är en påse färdigskalade räkor som jag väl mest använder i fisksåser och så, men kom på efteråt att några sådana hade man ju kunnat ha här också.


Idag åt vi 2-rätters... inget vi gör i vanliga fall men kotletterna jag stekte krömp till ingenting tyckte jag så vi fixade en liten förrätt.


    Ett par skivor mozzarella som saltades och pepprades, några halverade tomatskivor, rödlöksringar och en skvätt vinegrett. Det gröna är salladskryddan som är i vinegretten.


Hur steker ni kotletter? Många bryner dom och kör dom klar i ugnen, en del steker dom alltid i grillpanna och flertalet steker dom väl bara rakt upp och ner.

Jag bryner dom på båda sidor, kryddar, häller på 4 dl vatten och låter dom puttra en kvart under lock.


  Idag fick jag syn på burken med torkade trattkantareller bredvid spisen och hällde i ett gäng i vattnet.


    När kotletterna puttrat klart tar jag upp dom och häller oftast i lite mer vatten och nån dl grädde, kokar upp och reder av, smaksätter och vips har man en god sås. Idag åt vi med potatis, gröna bönor, vinbärsgele och morötter.


  Apropå potatis så hittade vi den här. Ser ut som kycklingarna ungarna gjorde på dagis till påsk.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards