Matsedeln

Alla inlägg den 8 september 2012

Av Neta - 8 september 2012 19:14

     Var sugen på blåbärspaj idag och kom då på att jag sett i nån tidning att dom gjort en öppen paj med flagad mandel och vita chokladploppar på äpplen. Tänkte att det går väl till blåbär också. Var dock för lat för att kavla så gjorde en smulis men där jag först täckte blåbär och råsocker med mandelspån och i brist på vit choklad, mörka chokladflakes, (se bild) som egentligen är ett slags strössel,  in i ugnen tills mandelspånen fått färg och sen på med smuldeg som gjorts på 3 dl mjöl, 1 dl socker och 150 g smör och in igen i 20 min på 200 gr. Chokladen gav en jättefin brytning och mandelspånen gav en läcker "crunch" jättegott blev det trots att flakesen inte smälte ett dugg. Kommer att göras fler gånger. Som ni ser har vi provsmakat lite och resten ska intas till körslaget tillsammans med ett gäng tjejer som är här hos Christine. Ja eller dom äter väl nere hos henne, skulle visst ha filmkväll med övernattning då några är från Sthlm och S-tälje.


När vi äter på pizzerian så har jag en favoritpasta där, Pasta palermo gjord på oxfilé, idag försökte jag mig på den själv fast med lövbiff.


      Strimlade kött och rödlök, tog fram champinjoner och paprika (vit) från frysen.


       


Gjorde i ordning pepparkvarnen med flera olika sorters peppar och fräste lök och kött först, kryddade med salt och peppar. Tillsatte paprika, timjan, dijonsenap, soja, grädde och vatten och lät det puttra ca 5 min. Redde av med maizena. Blev minst lika god som pizzerians.


Pasta Palermo

 

 

4 port bandspagetti

 

Pastasås:
300 g strimlad  lövbiff
2 röda lökar
300 g färska eller frysta champinjoner

salt
4 peppar (vit, svart, rosé och grönpeppar)

1 paprika, strimlad

Ca 2 tsk timjan

½ tsk dijonsenap
3 dl matlagningsgrädde
2 dl vatten

ca 4 msk maizenaredning



 

Koka pastan.
Strimla lövbiffen

Kvarta och skiva rödlöken och om du använder färska champinjoner ansa och skär dem i skivor.

Stek detta i smörolja tills svampens vätska kokat in igen

Krydda med salt och peppar. Tillsätt paprika, soja, timjan och dijon

Häll på grädden och vattnet och låt småkoka några minuter

Red av

Smaka ev av med mer salt och peppar

Servera med pastan och en sallad.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards