Matsedeln

Alla inlägg den 11 september 2012

Av Neta - 11 september 2012 17:07

Igår åt vi korvstroganoff, vet inte när jag gjorde det sist. Det slog mig iaf hur livsmedel förändras, mjöl t.ex tycker jag man får ta mer av nu, innan man får rätt konsistens på såsen, än för några år sen.

Vet aldrig att jag redde stroganoff då heller så verkar som pot.mjölet i korven också fått sämre effekt.

Jag fräser 400 g strimlad falukorv (köper bara Scan eller Andersson & Tillman) med 1-2 lökar, tillsätter nån msk tomatpuré och 4 dl mjölk, låter det puttra hop med lite salt och sv.peppar Förr blev det bra konsistens bara av det. Nu får man ta till maizenaredning. Åts med ris o sallad.


Idag är det soppdag här och det blir den här som funnits i bloggen tidigare också men den är en favvo just för den är så matig.

 

 

Köttfärsgulaschsoppa

 

 

2 msk smör

 

1 stor lök, grovt hackad

 

1 purjo, strimlad

 

2 stora potatisar, grovt tärnade

 

2 morötter, slantade

 

1-2 röda paprikor, strimlade

 

300 gr köttfärs

 

2 tsk paprikapulver

 

2 msk tomatpuré

 

1 l vatten + 2 köttbuljongtärningar

 

1-2 vitlöksklyftor, krossade.

 

salt & peppar

 

Fräs lök och purjo i margarinet, tillsätt potatis och morötter och fräs med en stund.

Tillsätt buljongen koka i 10 min.

Fräs under tiden köttfärs och paprika, smaksätt med kryddor och tomatpuré.

Blanda detta i soppan och koka 10 min till.

Tillsätt vitlök och smaka av.


Har varit duktig idag också


    Var till systeryster i morse och plockade plommon så nu har vi en plommonpaj till kvällsfikat och ett par brk plommonmarmelad.


Plommonsmulpaj

 

 

100 g smör
4 msk strösocker
1 ½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 ½ dl flagad mandel
20-25 små plommon
1 msk potatismjöl
Myntablad till garnering

 

Sätt ugnen på 225 grader.

 

Smörj bottnen på en pajform, 24 cm i diameter.

 

Smula samman smör, hälften av sockret, mjöl, havregryn och 1 dl mandel till en grynig massa, gärna i en plastpåse, superbra trick!

 

Dela plommonen och ta ur kärnorna. Lägg dem med snittytan uppåt på en tallrik.

 

Blanda resten av sockret och potatismjölet i en liten skål. Strö blandningen över plommonen. Lägg därefter plommonen med snittytan neråt i pajformen. Strö smuldegen över och strö resten av mandelflagorna överst.

 

Grädda pajen mitt i ugnen i cirka 20 minuter.

 

Servera med en kula vaniljglass!



Plommonmarmelad



Plommon, som jag "korsar" runt om, kärnar ur och har direkt i kastrullen blandas med lika delar syltsocker och ev en kanelstång, koka upp långsamt och koka i 4 min.

Skumma och häll upp på burkar när den kallnat.

Jag har alltså inte kärnorna med vid kokningen, men vet att många anser att man "måste" det, men jag tycker inte det behövs med syltsockret.  Idag glömde jag kanelen också men det gör nog inte så mkt. Däremot rör jag nog ner en msk madeira eller portvin i den innan jag häller på burkar, det ger en fin brytning. Gott på ostbrickan till en krämig Brieost   Går säkert bra med annan sprit också, varför inte whiskey?



Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards