Matsedeln

Alla inlägg den 30 september 2015

Av Neta - 30 september 2015 23:13

Ja så får det nog bli i fortsättningen, det är ju den mat vi är uppväxta på både L och jag och något jag gärna vill att tjejerna ska få med sig ut i livet också.
Kan man laga husmanskost då klarar man både budget och spis.

Det här blev det idag. Rimmat fläsklägg med rotmos, eget rotmos så klart inget pulvertjafs.
Kan ju ätas med fläskkorv eller annan kokkorv också. Ska jag vara ärlig så är det ju lite slabbigt och rensa en fläsklägg men så värt det när det ligger där på tallriken. Å tjejer, man kan alltid sätta karln på att rensa ;-)
I mitt recept står det 500 g kålrot, i "Vår kokbok" stod det 1 kg med samma mängd morot och potatis, så vi körde på den kålrot vi hade som vägde strax över 900 g. Blev jättebra, kokade roterna i köttets kokspad och mosade med lite av det och ca 2 msk smör.
Serverade med senap, moroten som ligger där var med i köttkoket.
Elle var här medans vi fixade men var tvungen att åka innan vi åt. Finns kvar åt dig!

Sen om man får bara rotmos över kan man göra som man gör potatisplättar, i med ett ägg, nån msk mjöl och lite mjölk. Stek i panna. Urgott med bacon.
Det är viktigt tycker jag att man lär sig ta reda på resterna också. Vi slänger alldeles för mycket mat.

Gårdagens kyckling i paprikasås var också ett nytt recept för oss. Jag hade lite mer kyckling än vad som stod i receptet så tog 1/2 burk tacosås och 2 msk ajvar relish i med. Sen hade jag Carlopaprika som är ljusgrön ist för röd. Carlopaprika är långsmal och säljs i tråg om 500 g, mild och god.
Jag gjorde såsen och hade i den färdigstekta kycklingen i bitar i den. Bandpasta till. Tyvärr hann jag inte fota.

Recept på rotmos och fläsklägg har ni i veckans matsedel.

Presentation

Netas matprat

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards